خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تصاویر آیین گهنبار توجی زرتشتیان در پیر سبز

با هماهنگی انجمن زرتشتیان شریف‌آباد اردکان یزد آیین گهنبار توجی به دوش آرمی و تندرستی در پیر سبز چک چک برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به مانند هرسال انجمن زرتشتیان شریف‌آباد با برگزاری آیین گهنبار توجی میزبان همکیشان در پیر سبز بود. ساعت ۸ بامداد آدینه ۲۶ خوردادماه ۱۴۰۲ خورشیدی برابر با زامیاد روز از خوردادماه ۳۷۶۱ زرتشتی آیین گهنبارخوانی موبدان شاه‌بهرام بلیوانی، ماهیار دهموبد و هومن فروهری در پای پیرسبز چَک‌چَک برگزار شد.

گردهمایی آیینی زرتشتیان در نیایشگاه پیرسبز (چَک‌چَک) از چهارشنبه ۲۴ خوردادماه آغاز شد و تا یکشنبه ۲۸ خورداد ماه به درازا کشید. روزهای زیارت پیر سبز از اشتاد ایزد تا روز انارام گاهشمار زرتشتی برابر با ۲۴ تا ۲۸ خورداد ماه خورشیدی، و به مدت پنج روز است. زیارتگاه پیرسبز در استان یزد، شهرستان اردکان در کوه‌های میان اردکان و انجیره از توابع بخش خرانق جای دارد و به سرپرستی انجمن زرتشتیان شریف آباد اردکان اداره می‌شود. شکوه این جایگاه سپندینه به‌ویژه در پاسداشت ارزش شادی و خشنودی است.

به همراه نیایش و دادودهش، جایگاهی برای دیدار همگانی، همازوری، همبستگی و هم‌افزایی است. زرتشتیان با انجام آیین‌هایی مانند سدره‌پوشی، گهنبارخوانی و دورهمی زمان خود را در این زیارتگاه سپری می‌کنند. نوعروسان و تازه‌دامادها نیز آغاز زندگی جدید خجسته و فرخنده می‌سازند. یزد، اردکان، خرانق و چک چک را سرزمین یزدان و یزدیش نامیده‌اند، از آن پس نیایشگاه‌ها و آتشکده‌ها در این دیار برپا شد و این منطقه جایگاه ویژه‌ای برای نیایش و آیین‌های کهن ایران شد. این سرزمین میراثی درخشان از فرهنگ و تمدن تاریخی ایران را در بر دارد.

در زیر فرتورهای آیین گهنبارخوانی را می‌بینید.

منبع امرداد
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.