خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جشن‌های اسلامی ـ شیعی در ایران

کتاب جشن‌های اسلامی ـ شیعی در ایران برپایه‌ی گزارش‌های سفرنامه‌نویسان، مستشرقان و ایران‌شناسان نوشته محسن‌حسام مظاهری از سری «کتابهای سرو» است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در کتاب «جشن‌های اسلامی ـ شیعی در ایران» ابتدا با مفهوم جشن‌های آیینی و دینی آشنا می‌شوید و در ادامه، مهم‌ترین جشن‌های دینی پیروان ادیان بزرگ معرفی می‌شوند. از جشن‌های یهودیان و مسیحیان تا جشن‌های هندوان و بوداییان و منداییان. موضوع فصل بعدی، معرفی جشن‌های مهم ایران باستان است؛ از نوروز و تیرگان تا سده و مهرگان. پس از این مقدمات، جشن‌های دینی در اسلام و تشیع معرفی شده‌اند. تاریخچه‌ی تاسیس، چگونگی اجرا، تنوع برگزاری در کشورها و جوامع مختلف، آداب و رسوم مرتبط و مواردی از این قبیل اطلاعاتی است که درباره‌ی هر آیین جشن آورده شده است. درمجموع در این بخش خواننده با ۳۳ جشن اسلامی شیعی آشنایی می‌یابد؛ از جشن‌های فراگیر و مشهور مثل فطر و قربان و غدیر و نهم ربیع تا جشن‌هایی که امروزه دیگر به تاریخ پیوسته‌اند و تنها نامی ازشان باقی مانده، مثل جشن تصدق انگشتری.

در بخش دوم کتاب، به ترتیب تاریخی، گزارش‌های سفرنامه‌نویسان خارجی از برگزاری جشن‌های دینی و مذهبی در ایران آورده و نقد و بررسی شده است. از مشاهدات شخصی تا نقاشی‌ها و عکس‌هایی که ثبت کرده‌اند. از آغاز دوره‌ی صفویه تا پایان دوره‌ی پهلوی اول.

مجموعه‌ی این مطالب کتاب «جشن‌های اسلامی شیعی در ایران» را به کتابی مرجع در این موضوع تبدیل کرده است. کتابی که هرآنچه درباره‌ی جشن‌های مذهبی می‌خواهید بدانید، را به احتمال زیاد در آن خواهید یافت.

منبع نشر آرما
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.