خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شرایط و مدارک لازم برای رانندگان کامیون‌های خط ترانزیت اروپا

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون شرایط کامیون خط ترانزیت اروپا و همچنین مدارک مورد نیاز برای اخذ دفترچه خروج رانندگان ترانزیت خط اروپا، تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

به گزارش سرویس بازار ردنا (ادیان نیوز)، مفهوم ترانزیت در حمل بار به معنی جابجایی و حمل و نقل کالا بین دو کشور مختلف است. طبیعتا برای حمل بار از یک کشور به کشور دیگر، باید ازخودروهایی استفاده شود که استانداردهای لازم برای تبدیل شدن به یک خودروی  بین‌المللی را داشته باشند. علاوه بر این رانندگان نیز باید شرایط لازم را داشته باشند. در این مطلب قصد داریم درباره شاخصه‌های کامیون ترانزیت و همچنین شرایط رانندگان خط ترانزیت اروپا صحبت کنیم.

شرایط کامیون ترانزیت به اروپا
شرایط کامیون ترانزیت اروپا

برای اطلاعات بیشتر بخوانید: شرایط اخذ ویزای ترانزیت در کشورهای مختلف چیست؟

شرایط کامیون ترانزیت به اروپا

شرایط سفر ترانزیتی به اروپا، یا همان ترانزیت کامیون به اروپا برای کشورهای مختلف اروپایی متفاوت است. با این حال شرط اصلی سلامت کامل کامیون ترانزیتی است. اما قوانین کلی سلامت کامیون که برای ترانزیت خط اروپا بسیار مهم است عبارتند از:

  • سلامت لاستیک‌ها (نوع لاستیک‌ها مناسب اتوبان باشد)
  • سلامت دیسک و لنت‌ها
  • عدم روغن ریزی کامیون
  • بی نقص بودن کامیون در تمام بخش‌های گلگیر چرخ و چراغ‌ها
  • دارا بودن استاندارد آلایندگی کامیون و تجهیزات کاتالیزوری آن
  • نیاز به مجهز بودن کامیون به سیستم‌های کاهش آلایندگی همچون eev و scrدر برخی از کشورها

مدارک راننده ترانزیت خط اروپا

رانندگان خط ترانزیت باید علاوه بر این که به قوانین کشور مقصد آشنا بوده و آن را رعایت کنند؛ باید به قوانین بین‌المللی حمل و نقل نیز مسلط باشند و شرایط لازم برای خروج از کشور را داشته باشند. برخی از مهم‌ترین شرایط و مدارک لازم برای رانندگان ترانزیت جهت خروج از کشور را در ادامه می‌بینید.

مدارک راننده ترانزیت خط اروپا
مدارک لازم برای رانندگان خط ترانزیت

گواهینامه بین‌المللی توسط سازمان گردشگری ارائه داده می‌شود و با یک سری تست‌ها همچون تست سلامت روحی و جسمی کامل و تست عدم اعتیاد همراه است. پیگیری این روند نیز توسط شرکت‌های حمل و نقل اروپایی انجام می‌شود.

کاپیتاژ کردن کامیون ترانزیت

کامیون‌های ترانزیت خط اروپا بعد از اینکه از استانداردهای کاهش آلایندگی دارا بودند؛ باید به سراغ کاپیتاژکردن کامیون در شرکت  های حمل و نقل ترانزیتی اروپا بروند و کاپیتاژ کامیون را دریافت کنند.

کشنده و تریلر هر کدام جداگانه کاپیتاژ خواهند شد و یک پلاک که دارای تاریخ تمدید است؛ به کشنده و تریلی ترانزیت داده می‌شود.

کامون تراتزیتی باید پس از کاپیتاژ کامیون بیمه سبز اروپا نیز انجام دهد.

مدارک مورد نیاز برای دفترچه خروج رانندگان ترانزیت
مدارک مورد نیاز برای دفترچه خروج رانندگان ترانزیت

بیمه سبز کامیون چیست؟

بیمه سبز کامیون شامل کشنده، تریلی و کامیون است و هرگونه مشکلی برای کشنده ترانزیتی، تریلی ترانزیتی و راننده ترانزیتی اتفاق بیفتند؛ از طریق بیمه خسارات جبران خواهد شد.

کامیون ترانزیتی باید حداقل یورو سه به بالا باشد تا بتواند به اروپا سفر کند.

مدارک موردنیاز برای دفترچه خروج رانندگان ترانزیت

رانندگان پایه یکم متقاضی دفترچه رانندگی ترانزیت، باید برای دریافت گذرنامه و دفترچه رانندگی به اداره کل گذرنامه در تهران یا مدیریت گذرنامه مراکز استان‌ها مراجعه کنند. برای اخذ دفترچه خروج رانندگان ترانزیت کامیون، همراه داشتن مدارک زیر الزامی است.

  1. معرفی‌نامه رسمی و محضری با امضا مدیر عامل شرکت حمل‌ونقل یا تعاونی مسافربری که در آن فعالیت دارند.
  2. تعهدنامه رسمی و محضری راننده و کمک راننده (فرم تعهدنامه از طریق شرکت مربوطه تحویل می‌شود)
  3. برگه عدم اعتیاد از آزمایشگاه‌های مجاز وزارت بهداشت
  4. اصل و فتوکپی گواهینامه پایه یک معتبر برای رانندگان و پایه دو برای کمک رانندگان
  5. اصل و فتوکپی کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای مشمولان وظیفه عمومی
  6. اصل و فتوکپی شناسنامه عکس‌دار
  7. تهیه و تنظیم فرم و پوشه گذرنامه (قابل تهیه در کلیه دفاتر پستی کشور)
  8. ۵ قطعه عکس ۶*۴ جدید زمینه سفید تمام رخ ( بدون عینک و کلاه و کراوات)
  9. تنظیم فرم ۱۸ ماده‌ای مخصوص رانندگان قابل ارائه توسط شعبه رانندگان مستقر در اداره بررسی صلاحیت اداره کل گذرنامه و مدیریت گذرنامه استان‌ها
  10. ارائه گذرنامه معتبر

پلاک ترانزیت چیست؟

 

پلاک ترانزیت به منظور شناسایی وسیله نقلیه به صورت بین‌المللی صادر و تحویل می‌گردد. پلاک‌های ترانزیت برای هر وسیله نقلیه فقط یک بار صادر می‌شوند که مخصوص همان خودرو بوده و تا پایان عمر خودرو کاربرد دارد.

پلاک‌های قدیم کانون جهانگردی و اتوموبیل‌رانی

TEHپلاک با پیشوند سه حرفی TEH با پنج کاراکتر عددی سبز رنگ در زمینه سفید
THRپلاک با پیشوند سه حرفی THR با پنج کاراکتر عددی مشکی رنگ در زمینه زرد
IR

پلاک‌های دو حرفی IR با پنج کاراکتر عددی مشکی رنگ در زمینه زرد

کرایه بار ترانزیت اروپا

کرایه حمل و نقل بار به اروپا برای کشورهای مختلف متفاوت است. مثلا بیشترین کرایه بار اروپا مربوط به مسیرترانزیت ایران به آلمان است. البته اگر راننده ترانزیتی مسلط به مسیرهای رفت‌وآمد باشد و از اتوبان‌های مناسب بیشتر استفاده کرده و مسیر کمتری را سوار کشتی و هواپیما شود؛ درآمد بیشتری ازسفر به اروپا نیز خواهد داشت.

حقوق راننده ترانزیت

حقوق رانندگان ترانزیت معمولا درصدی است. یعنی حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد درآمد سفر برای راننده در نظر گرفته می‌شود. این مبلغ بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان متغیر است.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم مسائل مربوط به کامیون‌های ترانزیت به اروپا را بررسی کنیم. اخذ پاسپورت، ویزا و گواهینامه بین‌المللی، از مهم‌ترین شرایط رانندگان محسوب می‌شود. برای اخذ ویزا می‌توانید از خدمات سامانه‌های آنلاین فروش بلیط هواپیما نظیر قاصدک۲۴ استفاده نمایید و از پشتیبانی ۲۴ ساعته آن نیز بهره‌مند شوید.

سوالات متداول در مورد شرایط راننده و کامیون ترانزیت اروپا

  1. کامیون ترانزیت چیست؟ کامیون ترانزیت برای حمل بار به خارج از کشور استفاده می‌شود. هر نوع کامیون یا تریلی که قوانین لازم برای حمل‌ونقل بین‌المللی برای آن در نظر گرفته شده باشد؛ می‌تواند در حمل‌ بار به خارج از کشور به کار گرفته شود.
  2. مدارک لازم برای راننده ترانزیت اروپا چیست؟ گواهینامه بین‌المللی، اصل و کپی گواهینامه پایه دو برای کمک راننده، اصل وکپی کارت پایان خدمت، دارا بودن بارنامه رسمی، دارا بودن پلاک بین‌المللی، بیمه‌نامه رسمی و بین‌المللی، پاسپورت و ویزا، اصل و کپی عکس‌دار شناسنامه، برگه عدم اعتیاد، تعهدنامه محضری و رسمی راننده و کمک راننده
  3. حقوق رانندگان ترانزیت چقدر است؟ حقوق رانندگان ترانزیت معمولا درصدی محاسبه می‌شود؛ معمولا ۱۲ تا ۱۵ درصد درآمد سفر برای راننده است.
منبع ghasedak24
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.