هیئت تحریریه ادیان نیوز در این خبر به دنبال آن است تا نگاه و نظر نمایندگان و پیروان سایر ادیان ابراهیمی را نسبت به ماه محرم و صفر به ویژه حضرت سیدالشهداء جویا شود و برای علاقمندان و مخاطبین فرهیخته خویش ارائه کند.
به گزارش سرویس اجتماعی ردنا (ادیان نیوز)، البته با توجه به تنوع فرهنگی و مذهبی بسیار گسترده در میان اقلیت های دینی و مذهبی و پیروان سایر ادیان، طبیعی است که بیان نظر کلی درباره نظر پیروان سایر ادیان در مورد محرم و صفر بسیار دشوار است. چرا که هر گروه و هر فرد میتوانند دیدگاهها و نظرات مختلفی نسبت به جایگاه ماه محرم و صفر و منزلت حضرت سیدالشهداء داشته باشند.
با این حال، در مسیحیت، به خصوص در فرقههایی مانند کاتولیک و ارتدکس، موارد بسیاری در مناسبت های مختلف دیده شده است که به مراسم محرم و صفر احترام گذاشته و بعضی از این گروهها ممکن است عزاداری و همدردی با شهادت امام حسین (ع) را بیان کنند. همچنین برخی از پیروان سایر ادیان میتوانند از امام حسین (ع) به عنوان یک شخصیت الهی با ارزش تقدیر کنند و از پیامهای او در مواردی مانند صلح، عدالت، دفاع از حقوق بشر و مبارزه با ظلم استقبال کنند. این احترام و تحسین ممکن است در قالب تکریم، اظهار احترام، مطالعه درباره زندگی و آیین های مربوط به محرم و صفر و شخصیت امام حسین (ع) و سایر قهرمانان واقعه عاشورا متغییر باشد.
خودداری زرتشتیان از برگزاری مراسم شادی در ایام محرم
موبد رشید خورشیدیان «نماینده جامعه زرتشتیان» معتقد است: امام حسین (ع) فقط برای مسلمانان نیست و جامعه زرتشتیان ایران همیشه نسل در نسل از مریدان و دوستداران امام حسین (ع) بوده است.
نماینده جامعه زرتشتیان ادامه داد: ما در طول محرم و صفر چه در ایران و چه در خارج از ایران هیچگاه مراسم عروسی و یا نامزدی و مراسمهای شادی را برگزار نمیکنیم. چون ما اعتقاد داریم برگزاری شادی در ماه محرم و صفر برای ما نامبارک است. ما به اعتقاد برادران و خواهران مسلمان خود احترام میگذاریم و این احترام را بسیار پسندیده و خرسند میدانیم. در روز عاشورا و تاسوعای حسینی نیز زرتشتیان داخل و خارج از کشور هیچ وسیله نو را خریداری نمیکنند و خود را در غم مسلمانان شریک خواهند کرد. (منبع:به گزارش خبرآنلاین)
پیشبینی واقعه عاشورا در انجیل
آنتوان بارا محقق و نویسنده مسیحی و سوری الاصل مقیم کویت است که پژوهش های فراوانی در حوزه قیام عاشورا مانند «حسین در اندیشه مسیحی» و «زینب فریاد فرمند» دارد. وی معتقد است شباهت های زیادی میان عیسی(ع) و امام حسین(ع) وجود دارد و روایت عاشورا در انجیل نقل شده است.
بارا در کتاب خود آورده است که خبر واقعه عاشورا در انجیل ذکر شده است؛ چرا که در عهد قدیم می خوانیم، “کشتاری در کنار رود فرات” رخ خواهد داد. و همانطور که می دانیم واقعه عاشورا در کنار رود فرات به وقوع پیوست. در ادامه آمده است: یورش و حمله کنید و زره برتن کنید….، و تمامی این توصیف ها مفهومی را در بر دارند، بنابراین سخنانی که از زبان پیامبر گفته می شود مفهوم نمادینی را در بردارد.
وی در جایی دیگر نقل می کند: من قیام حسین را نبرد در نظر نمی گیرم، و آنرا حماسه انسانی و اعتقادی می دانم. و تفاوت آن با دیگر حماسه ها، مثل شاهنامه فردوسی و … در این است که این حماسه ها ساخته خیال نویسنده است، که شاید عقل وخرد آن را بپذیرد و یا نپذیرد و می تواند جنبه سرگرمی داشته باشد. اما خواندن این حماسه ها به غیر از لذت هنری نتیجه دیگری نخواهد داشت. اما حماسه حسین (ع) برای تمامی دورانهاست و در هر زمانی کاربرد دارد، وهمچنین درسهای فراونی در خود دارد. (منبع: گفتگو و مصاحبه با آنتوان بارا محقق و نویسنده مسیحی/خبرگزاری میزان)
پیروان مسیحی و زرتشتی در روز عاشورا
در ایران که ادیان الهی و سایر اقلیت های دینی و مذهبی به صورت آزادانه به فعالیتهای دینی خود میپردازند، تکیههای مختلفی در ایام عاشورا با حضور پیروان مسیحی، زرتشتی و… مراسم مختلفی را برای بزرگداشت این ایام برپا میکنند. از کسانی که در این مراسم شرکت میکنند و یا نذری میدهند، برخی به نوعی معتقدند که از امام حسین (ع) حاجت گرفته اند و یا برخی دیگر معتقدند راه و سیره امام حسین (ع) با فطرت خداجوی هر انسانی هماهنگ است و انسان با فهم این مصائب و وقایع به رقت قلب میافتد.
یکی از این مراسم، تشکیل «هیئت ثارالله» است که در آن ۷۰۰ عزادار از اقلّیتهای مذهبی مسیحی و زرتشتی، زیر چادر هیئت گرد هم میآیند و در عزاداری سالار شهیدان، به سینهزنی میپردازند. ادموند طوفانیان یکی از مؤسّسان و بانیان این تکیه میگوید: چای، قند، برنج، گوشت و تمامی هزینههای هیئت را مسیحیان علاقهمند به امام حسین (ع) تأمین میکنند. از سال ۱۳۷۹ نام هیئت در فهرست تکایای عزاداری تهران ثبت شده است و هر سال بر شمار عزاداران افزوده میشود. (منبع:خاخام حمامی لاله زار، مرجع دینی کلیمیان ایران در گفتگو با خبرنگار مهر)
عاشورا و کربلا در نگاه ادیان دیگر
حسین (ع) امامی است که آوازه آزادی و آزادمردی وی نه تنها مسلمانان و شیعیان را که حتی پیروان سایر ادیان و مذاهب را نیز شیفته و مجذوب خود می سازد.
آری، امروز می توان پاسخ به نوای هل من ناصر ینصرنی سردار کربلا را آنجا دید که غیرمسلمانان نیز علاوه بر اذعان به حقانیت شهید کربلا، در برهه ها و صحنه های حق طلبی دوشادوش مسلمانان در مقابل ستمکاران و اشقیاء زمان می ایستند و نمونه های آن را علاوه بر دوران دفاع مقدس، امروزه می توان در همراهی غیرمسلمانان با رزمندگان مقاومت و مدافعان حریم و حرم ولایت و ائمه (ع) در سوریه و عراق دید.
اما ملموس تر از این نمونه ها را شاید بتوان در همین ایام و روزهای عزاداری محرم و در حاشیه مراسم سوگواری سیدالشهداء (ع) یافت، آنجا که اقلیت های مذهبی چون ارامنه در این مراسم حاضر می شوند و حتی هیات های عزاداری ویژه خود را نیز دارند و ارادت خود را به سرور و سالار آزادگان عالم نشان می دهند. (منبع:مهر)
متفکران و دانشمندان مشهور جهان درباره امام حسین (ع) چه میگویند؟
واشنگتن ایروینگ (مورخ آمریکایی):
برای امام حسین (ع) ممکن بود که زندگی خود را با تسلیم شدن بر اراده یزید نجات بخشد، لیکن مسیولیت پیشوا و نهضت بخش اسلام اجازه نمی داد که او یزید را به عنوان خلافت بشناسد. او به زودی خود را برای قبول هر ناراحتی و فشاری به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنی امیه آماده ساخت، و در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک، و در روی ریگهای تفتیده عربستان روح حسین فناناپذیر است.ای پهلوان وای نمونه شجاعت وای شهسوار من،ای حسین!
چارلز دیکنز (نویسنده معروف انگلیسی):
اگر منظور امام حسین جنگ در راه خواسته های دنیایی بود، من نمی فهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟ پس عقل چنین حکم مینماید که او فقط به خاطر اسلام، فداکاری خویش را انجام داد.
ماهاتما گاندی (رهبر استقلال هند):
من زندگی امام حسین، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده ام و توجه کافی به صفحات کربلا نموده ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین پیروی کند.
طه حسین (دانشمند و ادیب مصری)
حسین (ع) برای به دست آوردن فرصت و از سرگرفتن جهاد و دنبال کردن از جایی که پدرش رها کرده بود، در آتش شوق میسوخت. او زبان را درباره معاویه و عمالش آزاد کرد، تا به حدی که معاویه تهدیدش نمود؛ اما حسین، حزب خود را وادار کرد که در طرفداری حق سختگیر باشند.
توماس کارلایل (فیلسوف و مورخ انگلیسی):
بهترین درسی که از تراژدی کربلا میگیریم، این است که حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند؛ آنان با عمل خود روشن کردند که تفوق عددی در جایی که حق با باطل روبرو میشود اهمیت ندارد و پیروزی حسین با وجود اقلیتی که داشت، باعث شگفتی من است.
ادوارد براون (مستشرق معروف انگلیسی):
آیا قلبی پیدا میشود که وقتی درباره کربلا سخن میشنود، آغشته با حزن و درد نگردد؟! حتی غیر مسلمانان نیز نمیتوانند پاکی روحی را که در این جنگ اسلامی در تحت لوای آن انجام گرفت انکار کنند.
جرج جرداق (دانشمند و ادیب مسیحی):
وقتی یزید، مردم را تشویق به قتل حسین و مأمور به خونریزی می کرد، آنان میگفتند: “چه مبلغ میدهی؟ “.
اما انصار حسین به او گفتند: ما با تو هستیم؛ اگر هفتاد بار کشته شویم، باز میخواهیم در رکابت جنگ کنیم و کشته شویم.
ل. م. بوید:
در طی قرون، افراد بشر همیشه جرأت و پردلی و عظمت روح، بزرگی قلب و شهامت روانی را دوست داشته اند و در همین هاست که آزادی و عدالت هرگز به نیروی ظلم و فساد تسلیم نمیشود. این بود شهامت و این بود عظمت امام حسین و من مسرورم که با کسانی که این فداکاری عظیم را از جان و دل ثنا میگویند شرکت کرده ام، هر چند که ۱۳۰۰ سال از تاریخ آن گذشته است.
محمد علی جناح (قاید اعظم پاکستان):
هیچ نمونهای از شجاعت، بهتر از آن که امام حسین از لحاظ فداکاری و تهور نشان داد در عالم پیدا نمی شود. به عقیده من تمام مسلمین باید از سرمشق این شهیدی که خود را در سرزمین عراق قربان کرد پیروی نمایند.
توماس ماساریک:
گر چه کشیشان ما هم از ذکر مصایب حضرت مسیح مردم را متأثر میسازند، ولی آن شور و هیجانی که در پیروان حسین (ع) یافت میشود در پیروان مسیح یافت نخواهد شد و گویا سبب این باشد که مصایب مسیح در برابر مصایب حسین (ع) مانند پر کاهی است در مقابل یک کوه عظیم پیکر.
موریس دوکبری:
در مجالس عزاداری حسین گفته میشود که حسین، برای حفظ شرف و ناموس مردم و بزرگی مقام و مرتبه اسلام، از جان و مال و فرزند گذشت و زیر بار استعمار و ماجراجویی یزید نرفت. پس بیایید ما هم شیوه او را سرمشق قرار داده از زیردستی استعمارگران خلاصی یابیم و مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح دهیم..
ماربین آلمانی (خاور شناس معروف):
حسین (ع) با قربانی کردن عزیزترین افراد خود و با اثبات مظلومیت و حقانیت خود، به دنیا درس فداکاری و جانبازی آموخت و نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ ثبت و در عالم بلند آوازه ساخت. این سرباز رشید عالم اسلام به مردم دنیا نشان داد که ظلم و بیداد و ستمگری پایدار نیست و بنای ستم هر چه در ظاهر عظیم و استوار باشد، ولی در برابر حق و حقیقت، چون پر کاهی بر باد خواهد رفت.
بنت الشاطی:
زینب، خواهر حسین بن علی (ع) لذت پیروزی را در کام ابن زیاد و بنی امیه خراب کرد و در جام پیروزی آنان قطرات زهر ریخت، در همه حوادث سیاسی پس از عاشورا، هم، چون قیام مختار و عبدالله بن زبیر و سقوط دولت امویان و برپایی حکومت عباسیان و ریشه دواندن مذهب تشیع، زینب قهرمان کربلا نقش برانگیزنده داشت.
لیاقت علی خان (نخستین نخست وزیر پاکستان):
این روز محرم، برای مسلمانان سراسر جهان معنای بزرگی دارد. در این روز، یکی از حزن آورترین و تراژدیکترین وقایع اسلام اتفاق افتاد، شهادت حضرت امام حسین (ع) در عین حزن، نشانه فتح نهایی روح واقعی اسلامی بود، زیرا تسلیم کامل به اراده الهی به شمار میرفت. این درس به ما میآموزد که مشکلات و خطرها هر چه باشد، نبایستی ما پروا کنیم و از راه حق و عدالت منحرف شویم.
عباس محمود عقاد (نویسنده و ادیب مصری):
جنبش حسین، یکی از بی نظیرترین جنبشهای تاریخی است که تاکنون در زمینه دعوتهای دینی یا نهضتهای سیاسی پدیدار گشته است… دولت اموی پس از این جنبش، به قدر عمر یک انسان طبیعی دوام نکرد و از شهادت حسین تا انقراض آنان بیش از شصت و اندی سال نگذشت.
احمد محمود صبحی (نویسنده)
اگر چه حسین بن علی (ع) در میدان نظامی یا سیاسی شکست خورد؛ اما تاریخ، هرگز شکستی را سراغ ندارد که مثل خون حسین (ع) به نفع شکست خوردگان تمام شده باشد. خون حسین، انقلاب پسر زبیر و خروج مختار و نهضتهای دیگر را در پی داشت، تا آن جا که حکومت اموی ساقط شد و ندای خونخواهی حسین (ع)، فریادی شد که با آن تختها و حکومتها را به لرزه درآورد.
فردریک جمس:
درس امام حسین و هر قهرمان شهید دیگری این است که در دنیا اصول ابدی عدالت و ترحم و محبت وجود دارد که تغییرناپذیرند و هم چنین میرساند که هر گاه کسی برای این صفات مقاومت کند و بشر در راه آن پافشاری نماید، آن اصول همیشه در دنیا باقی و پایدار خواهد ماند.
آنتوان بارا (نویسنده مسیحی)
اگر حسین از آن ما بود، در هر سرزمینی برای او بیرقی بر میافراشتیم و در هر روستایی برای او منبری بر پا مینمودیم و مردم را با نام حسین به مسیحیت فرا میخواندیم
گیبون (مورخ انگلیسی):
با آن که مدتی از واقعه کربلا گذشته و ما هم با صاحب واقعه هم وطن نیستیم، اما سختیها و مشکلاتی که حضرت حسین «ع» تحمل نموده، احساسات سنگین دلترین خواننده را بر می انگیزد، چندان که یک نوع عطوفت و مهربانی نسبت به آن حضرت در خود مییابد.
نیکلسون (خاورشناس معروف)
بنی امیه، سرکش و مستبد بودند، قوانین اسلامی را نادیده انگاشتند و مسلمین را خوار نمودند… و، چون تاریخ را بررسی کنیم، گوید:دین بر ضد فرمانفرمایی تشریفاتی قیام کرد و حکومت دینی در مقابل امپراتوری ایستادگی نمود. بنابر این، تاریخ از روی انصاف حکم میکند که خون حسین «ع» به گردن بنی امیه است.
سر پرسی سایکس (خاور شناس انگلیسی):
حقیقتا آن شجاعت و دلاوری که این عده قلیل از خود بروز دادند، به درجهای بوده است که در تمام این قرون متمادی هر کسی که آن را شنید، بی اختیار زبان به تحسین و آفرین گشود. این یک مشت مردم دلیر غیرتمند، مانند مدافعان ترموپیل، نامی بلند غیر قابل زوال برای خود تا ابد باقی گذاشتند.
تاملاس توندون (رییس سابق کنگره ملی هندوستان):
این فداکاریهای عالی از قبیل شهادت امام حسین (ع)، سطح فکر بشریت را ارتقا بخشیده است و خاطره آن شایسته است همیشه باقی بماند و یادآوری شود.
عبدالرحمان شرقاوی (نویسنده مصری)
حسین (ع)، شهید راه دین و آزادگی است. نه تنها شیعه باید به نام حسین ببالد، بلکه تمام آزاد مردان دنیا باید به این نام شریف افتخار کنند.
عبدالحمید جوده السحار (نویسنده مصری)
حسین (ع) نمیتوانست با یزید بیعت کند و به حکومت او تن در دهد؛ زیرا در آن صورت، بر فسق و فجور، صحه میگذاشت و ارکان ظلم و طغیان را محکم میکرد و بر فرمانروایی باطل تمکین مینمود. امام حسین به این کارها راضی نمیشد، گر چه اهل و عیالش به اسارت افتند و خود و یارانش کشته شوند.
علامه طنطاوی (دانشمند و فیلسوف مصری)
داستان حسین عشق آزادگان را به فداکاری در راه خدا بر میانگیزد و استقبال مرگ را بهترین آرزوها به شمار میآورد، چندان که برای شتاب به قربانگاه، بر یکدیگر پیشی جویند.
العبیدی (مفتی موصل)
فاجعه کربلا در تاریخ بشر نادرهای است، هم چنان که مسببین آن نیز نادره اند… حسین بن علی (ع) سنت دفاع از حق مظلوم و مصالح عموم را بنا بر فرمان خداوند در قرآن به زبان پیمبر اکرم (ص) وظیفه خویش دید و از اقدام به آن تسامحی نورزید. هستی خود را در آن قربانگاه بزرگ فدا کرد و بدین سبب نزد پروردگار، “سرور شهیدان”محسوب شد و در تاریخ ایام، “پیشوای اصلاح طلبان”به شمار رفت؛ آری، به آن چه خواسته بود و بلکه برتر از آن، کامیاب گردید.(منبع:به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم)
فرآوری: محمد پناه زاده