خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حملات علیه مساجد در آلمان افزایش یافت

در راستای حملات علیه مساجد در آلمان چندی پیش مسجد فاتح در شهر درسدن ایالت ساکسونیا که آن هم متعلق به سازمان دیانت ترکیه است مورد حمله قرار گرفته و تلاش شد تا به آتش کشیده شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آمارها حکایت از آن دارد که در ماه‌های اخیر بر تعداد حملات علیه مساجد در آلمان افزوده شده است. در آخرین مورد نسخه‌ای آتش‌زده شده از قرآن کریم مقابل مسجد معمار سنان شهر ماولبورن ایالت بادن ورتمبرگ که وابسته به اداره دیانت ترکیه است انداخته شد. این حرکت با واکنش شدید مسلمانان روبرو شد. این حادثه جمعه شب گذشته رخ داد و مسئولان مسجد بیان کردند که از درون یک اتومبیل قرآن آتش‌زده شده به مقابل مسجد انداخته شده است. مسئولان مسجد از شکایت به پلیس و آغاز پیگیری‌های حقوقی علیه این اقدام خبر دادند.

در یک مورد دیگر در منطقه دورماگن ایالت رن وستفالیا شمالی فردی با حضور در مقابل مسجد سلیمانیه که متعلق به سازمان دیانت ترکیه است، شروع به عربده‌کشی کرده و پس از سردادن این شعار که «ترکها را دوست ندارم» یک لاستیک اتومبیل را در مقابل مسجد به آتش کشیده است.

این موارد صرفا دو مورد اخیر از حملات به مساجد در آلمان بود که در ماه‌های اخیر رو به فزونی گذاشته است. بر اساس آمار اداره فدرال جرائم، در ماه مه گذشته ۸ مسجد یا مورد حمله قرار گرفته و یا مورد تهدید به واقع شده است.

در ۱۱ مه، مسجد فاتح در شهر درسدن ایالت ساکسونیا که آن هم متعلق به سازمان دیانت ترکیه است مورد حمله قرار گرفته و تلاش شد تا به آتش کشیده شود. یک مهاجم با ریختن مواد اشتعال‌زا بر روی جعبه حاوی قرآن کریم و دیگر کتابهای مقدس و محترم مسلمانان تلاش کرد تا ضمن به آتش کشیدن آنها در مسجد آتش‌‌سوزی به بار آورد که با تلاش‌های یک فرد حاضر در مسجد پیش از آنکه آتش به تمام مسجد سرایت کند خاموش شد.

در ۳۰ مه نیز مسجد مرکزی شهر هانوفر که متعلق به تشکیلات جامعه اسلامی ملی گوروش در آلمان است از سوی فرد یا افرادی با کوکتل مولوتوف مورد حمله قرار گرفت. در نتیجه این حمله شیشه‌های طبقه پایین مسجد شکسته شده و صندلی‌های موجود در حیات نیز آتش گرفتند.

بر اساس گزارشی که سازمان دیانت در مورد حملات به مساجد در سال ۲۰۲۲ منتشر کرده است در سال گذشته میلادی به ۳۵ مسجد متعلق به این سازمان یا حمله انجام شده و یا تهدید به حمله شده است. از این ۳۵ مورد، ۲۰ مورد ارسال نامه‌های تهدیدآمیز یا دارای فحاشی علیه مسلمانان به مساجد، ۷ مورد شعار نویسی در دیوارهای مساجد، ۶ مورد حمله فیزیکی به مساجد و ۲ مورد آتش زدن مساجد بوده است.

مسئول بخش ذی ربط اداره مهاجرت و مبارزه با نژآدپرستی آلمان، ریم العبالی در گزارشی اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲ مجموع حملات به مساجد یا خود مسلمانان و نیز حرکت‌های اسلام‌هراسانه بالغ بر ۵۶۹ جرم بوده است. در حالی که در مورد شخص مسلمانان بیشتر جرائمی نظیر حمله فیزیکی، فحاشی و مزاحمت فردی بیشتر رخ می‌دهد در مورد مساجد بیشتر اضرار به اموال، آتش زدن، شعارنویسی روی دیوار رخ می‌دهد. در سال گذشته ۲۵ نفر در نتیجه حملات به مساجد زخمی شده‌اند.

در یک گزارش دیگر که در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است، اشاره می‌شود که از ژانویه ۲۰۱۴ تا نوامبر ۲۰۲۱ مجموعا ۷۶۸ مورد حمله به مسجد در آلمان ثبت شده است. نکته قابل توجه در این گزارش این است که فقط نیمی از این حملات را گروه‌های راستگرای افراطی آلمانی انجام داده‌اند و بقیه حملات مربوط به گروه ترور پ.ک.ک و گروهک‌های زیرشاخه آن است.

منبع سیاق
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.