مرجع تقلید «آیت الله سبحانی» در پیامی به همایش بهائیت بازیچه استعمار گفت: بهائیت از ابتدای شکل گیری به عنوان یک انحراف اعتقادی و فرقه انحرافی شناخته شده است.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیت الله سبحانی در پیامی به همایش بهائیت بازیچه استعمار در تبریز، اظهار کرد: ادعای قائمیت علی محمد باب با توجه به احادیث قطعی پذیرفته نبود، ادعای رسالت رهبران آیین بهائی باطل و غیر قابل اثبات بود و مبلغان بهائی هیچ گاه در اثبات این مدعا موفق نبودند و حتی بسیاری از مبلغان آنان، سرانجام مستبصر شدند و از این فرقه به آغوش اسلام بازگشتند.
وی ادامه داد: اوصاف امام مهدی(عج) در احادیث اسلامی به گونه ای تبیین شده است که راه هر گونه ادعای دروغین را بسته است، چون که مسلمانان خاتمیت پیامبر اسلام (ص) را مسلم میدانند و هر گروهی که این اصل را نپذیرد، از نظر مسلمانان از اسلام جدا شده است و به هیچ روی نباید خود را برآمده از اسلام بداند.
وی گفت: تاریخ بشر در کنار ظهور ادیان الهی شاهد پیدایش مذاهب و فرقههای باطل نیز بوده است، کتاب های ملل و نحل مشحون است از سرگذشت جریان های گمراه کننده به نام دین، و بدیهی است شناخت ریشه های این مذاهب ناروا برای کسانی که در جستجوی حقیقت هستند، سودمند و حتی ضروری است و کسانی که با تاریخ فرهنگی و سیاسی ۲ قرن گذشته ایران اندک آشنایی دارند، از چگونگی شکل گیری فرقه ای که امروزه با عنوان بهائیت فعالیت می کنند، با خبرند.
آیت الله سبحانی افزود: زمینه های اجتماعی و دینی پیدایش بهائیت و رویدادهای سیاسی مرتبط با آن و مداخلات جانبدارانه حکومت های استعماری از سران و گردانندگان آن و نیز مجموعه باورهایشان، در کتاب ها و مقالات و رساله های پرشمار تحقیقی دانشمندان و علمای بصیر، بررسی و نقادی شده است.
وی با اشاره به دخالت استعمار در به وجود آمدن بهائیت، گفت: در همین رویدادها نشانههای دخالت حکومت استعماری روس و حمایت آن دولت از شخص میرزا حسینعلی نوری آشکار و مشهود است.دومین حادثه تیراندازی به ناصرالدین شاه، بار دیگر نقش میرزا حسینعلی نوری در طراحی این سوءقصد را آشکار کرد و به رغم حمایت آشکار سفارت روس، او به همراه پیروان باب برای همیشه از ایران تبعید شد و در بغداد اقامت گزید و برای چند سال رهبری جریان بابیه را در دست گرفت.
سبحانی ادامه داد: جانشینان نوری سرانجام موفق به تثبیت فرقه بهائی شدند، آنها اشخاصی را در نقاط مختلف جهان به خود جلب کردند؛ ابتدا فرقه خود را یکی از فرق اسلامی میخواندند، اما به تدریج مدعی دین جدید شدند، همچنان که امروزه نیز تشکیلات بهایی را یک دین معرفی می کنند. آنچه امروز به عنوان تعالیم دین بهایی معرفی میشود، گردآوری شده گزیده ها و التقاطاتی است از مکاتب مختلف قدیم و جدید و نیز ادیان گوناگون که تشکیلاتی به نام بهائیت آن را مدیریت می کند.