نویسنده: دلآرا نعمتی پیرعلی
چکیده:
«عهد» در کاربردهای قرآنی به معانی پیمان، فرمان و توصیه آمده است که این معانی سهگانه در متعهد ساختن انسان به تکلیف الهی قدر مشترک مییابند. عهد خداوند با انسان، دو صورت باطنی و قولی دارد. عهد باطنی خداوند با انسان، همان اعطای مقام امامت میباشد که مسبوق به افاضات الهی و تحقق حالتی درونی در انسان است که بهواسطۀ آن اصطفاء، عصمت، حقیقت عبودیت، کمال ارتباط و نزول وحی تحقق مییابد.
عهد انسان با خداوند نیز دو صورت قولی و باطنی دارد: عهد قولی انسان در قبال خداوند و مردم قابل تصور است که همان مسئولیتپذیری است. عهد باطنی انسان عبارت از پایمردی در راه ایمان و التزام عملی به عقاید و تکالیف است.
صرفنظر از اینکه عهد قدیم بهطور مشخص به عهد باطنی خداوند با انسان نپرداخته، اما در خصوص عهد قولی خداوند و نیز عهد انسان با خدا، با تعالیم قرآن در کلیات مشترک است. برخلاف عهد جدید که مناسک شرعی را عامل تقرب به خدا نمیداند، بلکه ایمان به مسیح و حقیقت تصلیب را، موجب اتحاد انسان با مسیح و عامل رستگاری انسان برمیشمارد.
کلیدواژه: عهد، خدا، انسان، عهد قدیم، عهد جدید، قرآن کریم.
«عهد» در کتاب مقدس و قرآن کریم