خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عالم الازهر: مصیبت کربلا لکه ننگی در تاریخ اموی است +فیلم

شیخ احمد البطولی البصیلی، عالم الازهر و خطیب دینی مصر با توصیف دوران حکمرانی یزید به عنوان بدترین دوران که در طول تاریخ بر مسلمانان گذشته است، او را ناشایسته‌ترین افراد برای خلافت می‌خواند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، همزمان با ایام سوگواری سالروز شهادت سید و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین(ع) و یاران وفادارش مجموعه بیانات ویدئویی از شخصیت‌های برجسته و اثرگذار جهان از مذاهب مختلف با عنوان «حدیث شیدایی» پیرامون حماسه عظیم کربلا و آثار آن در بیداری امت‌ها به مدت سه دقیقه ارائه می‌شود.

در قسمت نخست، شیخ احمد البطولی البصیلی، عالم الازهر و خطیب دینی مصر با توصیف دوران حکمرانی یزید به عنوان بدترین دوران که در طول تاریخ بر مسلمانان گذشته است، او را ناشایسته‌ترین افراد برای خلافت می‌خواند.

مشروح سخنان شیخ احمد البصیلی از این قرار است:

واقعه کربلا آن روزی است که سپاهی علیه سرور ما حسین(ع) و خاندانش که شمار آنها هفتادودو تن بود، لشکرکشی کردند. فقط هفتاد و دو نفر که بیشتر آنها زنان و کودکان بودند حتی سن به دوش گرفتن سلاح هم نداشتند آیا این مردانگی است؟ این مردانگی است که در برابر آن‌ها با سپاهی متشکل از ۴ هزار جنگجو بایستند. در برابر ۷۲ نفر که بیشتر آنها زن و کودک بودند و نمی‌توانستند سلاح به دست بگیرند.

چه کردی ابن زیاد؟ تو چه کار کردی یزید؟ این لکه ننگی بر پیشانی امت اسلام و ننگ در تاریخ دولت اموی است. به شما گفتم که امت اسلام هیچ‌گاه از ابتدای زمان پیامبر(ص) تا روز قیامت به چنین بلایی گرفتار نمی‌شود. این بلا در دوره حکمرانی یزید بن معاویه بر ما وارد شد. دورانی که فقط ۳ سال طول کشید.

در سال نخست، آن حادثه فجیع و مصیبت عظیم در کربلا به وقوع پیوست. در سال دوم واقعه مشهور حره رخ داد که (بنی‌امیه) به مدینه هجوم برد و با سپاه سواره و پیاده وارد مسجدالنبی شدند و در سال سوم مکه را با منجنیق مورد حمله قرار داد و کعبه را ویران ساخت.

این یزید ملعون فاسق جنایتکار است. این یزید بن معاویه است که با تأسف فراوان دوران حکومتی بدتر از دوره او بر مسلمانان نگذشته است و ازاین ‌رو حتی در ادبیات هم می‌گوییم “یزید را لعنت کن و فراتر نرو”(همین کافی است) این فرد ملعون و جنایتکار و نادان است و به نظر من او ناشایسته‌ترین شخص برای خلافت است.

چرا که خلافت، جانشینی خدا با منهجی خداپسند در حیطه فرمانروایی خداوند بر هستی برای آبادی زمین، پرستش معبود و تزکیه وجود است. اما آنچه یزید انجام داد ، نابودی نسل و از ریشه‌ زدن اصل و بنیاد انسان بود. تیرها و نیزه‌ها و شمشیرهای خود را به روی اهل‌ بیت پیامبر(ص) کشید، او به نام حکمرانی چنین جنایتی مرتکب شد.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.