خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دانمارک راه‌های قانونی جلوگیری از قرآن سوزی را بررسی می‌کند

دولت دانمارک راه های قانونی که به مقامات این کشور اجازه می‌دهد از سوزاندن قرآن در ملأ جلوگیری کند را بررسی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از “الجزیره”؛ لارس لوکه راسموسن، وزیر امور خارجه دانمارک، گفت: “سوزاندن قرآن در مقابل سفارت‌های خارجی در دانمارک توسط برخی افراد بسیار توهین آمیز و یک عمل از روی بی‌پروایی بوده است.”

راسموسن روز یک شنبه هفته جاری در اظهاراتی تأکید نمود کسانیکه قرآن را آتش زدند از ارزش‌هایی که دانمارک بر اساس آنها بنا شده، نمایندگی نمی‌کنند.

وی افزود: دولت دانمارک امکان دخالت در موقعیت‌های خاص که به مذهب و فرهنگ دیگر کشورها توهین می‌شود و امنیت دانمارک را به خطر می‌اندازد را بررسی می‌کند.

باید گفت به دنبال حوادث توهین‌آمیز قرآن سوزی در دانمارک و سوئد در هفته‌های اخیر، موجی از خشم و نفرت در کشورهای اسلامی به راه افتاد و استکهلم و کپنهاک در سطح بین المللی مورد توجه قرار گرفت.

اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد، نیز روی یک شنبه هفته جاری گفت با مته فردریکسون، همتای دانمارکی‌اش در تماس نزدیک قرار دارد و پروسه مشابهی در سوئد نیز از قبل روی دست گرفته شده است.

وی افزود: “برای تقویت امنیت ملی خود و شهروندان سوئدی در داخل و خارج از سوئد از قبل بررسی موقعیت‌های قانونی جهت اتخاذ اقدامات لازم آغاز شده است.”

این در حالی‌ست که در ماه جاری میلادی، برخی از راست گراهای افراطی در چندین نوبت نسخه‌هایی از قرآن را در مقابل سفارت‌های عراق، مصر و ترکیه در پایتخت دانمارک به آتش کشیدند اما دانمارک و سوئد در واکنش به این حوادث توهین آمیز اعلام کردند با توجه به قوانین حامی آزادی بیان نمی‌توانند از این حوادث جلوگیری کنند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز به دنبال حوادث مکرر قرآن سوزی در برخی کشورهای اروپایی در اوایل ماه جاری میلادی قطع نامه ای را در زمینه “نفرت مذهبی و تعصب” تصویب نمود.

طرح تصویب شده از سوی پاکستان و دیگر سازمان های عضو “سازمان همکاری‌های اسلامی” به سازمان ملل ارائه و از سوی برخی کشورها از جمله هند و ویتنام که جمعیت حداکثری مسلمان ندارند حمایت شد. ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا اما با طرح پیشنهادی به دلیل تناقض با آزادی بیان مخالفت کردند.

راسموسن همچنین تأکید کرد هر تصمیمی که اتخاذ شده می‌بایست به گونه‌ای همسو با قوانین حامی آزادی بیان اجرا شود که حقیقت گسترده بودن آزادی بیان در دانمارک را تغییر ندهد.

خبر اصلی را اینجا (+) بخوانید.

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.