خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فرهنگ عربستان به روایت بن سلمان

رویکردهای فرهنگی جدید در عربستان سعودی نگرانی‌هایی را در میان فعالان اجتماعی، منتقدین و طبقه سنتی این کشور به وجود آورده است که آیا بن سلمان درحال غربی کردن فرهنگ عربستان سعودی است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، از زمان قدرت گرفتن محمد بن سلمان در عربستان سعودی، رویکردهای متفاوتی نسبت به فرهنگ عربستان اتخاذ شده است، از برگزاری کنسرت‌های گوناگون داخلی و خارجی گرفته تا اعطای مجوز رانندگی برای زنان.

چنین وضعیتی که تصور می‌شود حاکی از نگاه متفاوت بن سلمان به مقوله فرهنگ و سنت این کشور است، نگرانی‌هایی را در میان فعالان اجتماعی، منتقدین و طبقه سنتی این کشور برانگیخته است.

اکانت توییتری «مجتهد» که معارض حکومت سعودی است، نسبت به غربی شدن فرهنگ عربستان به دلیل مشی بن سلمان هشدار داده و معتقد است این روند در حال بیگانه‌سازی کودکان نسبت به هویت و میراث اسلامی‌شان است.

این در حالی است که عده‌ای دیگر معتقدند برنامه‌های مربوط به کودکان (از قبیل موسیقی و رقص) که امروز حساسیت‌هایی را برانگیخته است، موضوع جدیدی نیست و از سال‌ها پیش شاهد آن بوده‌ایم.

هرچند به نظر می‌رسد اسلام و قرائت وهابی آن از زمان شکل‌گیری دولت سعودی در اوایل قرن ۲۰ همواره یکی از ارکان دولت بوده است، اما بررسی دقیق‌تر تاریخ و تصمیمات پادشاهان سعودی نشان می‌دهد اسلام و احکام اسلامی صرفا ابزار حفظ قدرت حکام این کشور بوده‌اند و هر جا تضادی میان قدرت پادشاهی و فتاوای علمای وهابی مشاهده می‌شد، مورد دوم به نفع مورد اول نادیده انگاشته می‌شد.

منبع سیاق
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.