خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جولان جوانان سرمست بر روی اعصاب مردم

به گزارش ادیان نیوز، همه ماجرای دختر پورشه سوار را کمابیش شنیده اید و حتی از سیل کامنت هایی که روانه پیج این خدابیامرز شد، چیزهایی به گوشتان رسیده است. نگاهی کنجاکاوانه به کامنت ها در صفحه اینستاگرام بیندازیم، ورای فحاشی هایی سخیف و زشت عده ای روان پریش منحرف، به کامنت هایی نیز برمی خوریم که حسرت پول بر دل آنها مانده است و به عقده گشایی از این بعد می پردازند.
سالانه هزاران پراید و پژو و پیکان… در جاده های کشور له و لورده می شوند و به همان نسبت هزاران انسان کشته این تصادفات هستند اما واکنش جامعه به این وقایع تنها شکایت از کیفیت بد تولیدات داخلی، جاده های ناامن و فرهنگ بد رانندگی عده ای است اما در یک اتفاق تنها کافی است تا پورشه ای، بی ام وا ای، بنزی در اتوبان ها و جاده های کشور دچار سانحه ای شود به سرعت نور اخبار آن در رسانه ها و فضای مجازی پوشش داده می شود و برخی حتی از این واقعه خوشحال هم می شوند. اینکه برخی از مرگ انسانی در کشور خوشحال شوند نشانه بسیار وحشتناکی از به خطر افتادن سلامت روانی جامعه ای است که مفتخر به داشتن فرهنگ غنی و تمدن هزاران ساله است.

دیروز رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان ناجا، در بخشی از بیانات خود به نکته ای اشاره کردند که نشان داد تا چه میزان امنیت روانی جامعه در حال به خطر افتادن است. ایشان با اشاره قرار دادن لزوم توجه به امنیت روانی جامعه، یکی از ابعاد برهم زننده نظم و امنیت روانی را جولان جوان های سرمستِ غرورِ ثروت(۱) با خودروهای گران قیمت در خیابان ها دانستند.
حال می خواهیم بدانیم جوانان سرمست ثروت چه کسانی هستند؟ آیا این پدیده اجتماعی تازه بروز کرده است؟ حاصل چه فرایندی بوده و چرا کار باید به جایی برسد که مقام معظم رهبری نیز به انتقاد از این پدیده اجتماعی بپردازند؟
در کنار خیابان ایستاده اید و درحال کلنجار رفتن با ذهن خود درباره بدهی و قسط و مشکلات مالی هستید که ناگهان مشاهده می کنید یک مازاراتی تولید سال ۲۰۱۵ با صدای بلند موزیک و با سرعت بالا از جلوی شما عبور می کند!! و عده ای جوانِ بیست و چند ساله را در آن مشاهده می کنید. در حالیکه ممکن است اگر یک پراید با چنین سیستمی از کنار شما عبور کند، با گفتن خَزو خیل آن را سرزنش نیز کنید. اما زمانی که اتومبیل مدل بالا می شود، در ابتدا ممکن است خود را سرزنش کنید و حسرتی در دل شما به وجود آید که چرا من نه؟
بهتر از قبل از ادامه دادن موضوع به این نکات نیز اشاره کنیم که تنها جوانان سرمست ثروت برهم زننده امنیت روانی جامعه نیستند. پرسه گداهای خیابانی در درون سطل های آشغال، استعمال مواد مخدر در کنار خیابان ها و پارک ها، چپاول های سه هزار میلیاردی از پول بیت المال و برخی از تصمیمات جنجالی دولت مانند ماجرای پول های کثیف، عواملی از این دست هستند. همگی این موارد در جای خود قابل بررسی هستند. اما موضوعی که در این یادداشت بررسی می شود مختص جوانان است چرا که ایران یکی از کشورهایست که بیشترین آمار جمعیت جوان را در خود جای داده است که هر روزه با مشکلات عدیده ای در زمینه تحصیل، ازدواج، مسکن و شغل در حال دسته پنجه نرم کردن با زمانه هستند.
نگاهی به آمار جرم ها و جنایت ها می شود، ما را به عمق فاجعه نزدیکتر می سازد. کافی است صفحات حوادث را رقم بزنید تا ببینید اکثر کسانی که دستگیر می شوند جوان هستند و حتی نوجوان. در برخی از حوادث نیز می بینیم که بخاطر مبلغ اندکی پول، یک نفر کشته شده و درگیری های فاجعه باری اتفاق افتاده است. جوانانی که ره صد ساله را می خواهند یک شبه طی کنند و برای رسیدن به کعبه آمال خود، میانبر سرقت، جنایت و قاچاق و اخاذی را در پیش گرفته اند. به این آمار کافی است آمار معتادن را نیز اضافه کنید که بیشتر مرتکبین آن جوان هستند.

اما عده ای جوان هستند نه مشکل مالی دارند، نه در خانواده فقیری رشد کرده اند و نه مجرم، جانی و معتاد هستند بلکه با امکاناتی که در اختیار دارند در حال برهم زدن امنیت روانی قشر بزرکی از جامعه اند. نظم و امنیت تنها با جولان جوان شیشه ای مسلح به چاقو (۲) در خیابان ها مختل نمی شود بلکه همان ماشین مدل بالای میلیاردی نیز در ابعادی حتی وسیع تر سلامت روانی جامعه را به خطر می اندازد. اینکه عده ای از این با عبارتی مانند ” مشکل ما نیست، مشکل از خودشان است” قصد توجیه رفتارهای خود را داشته باشند، پاک کردن صورت مساله است. تنها کافی است جوانان سرمست ثروت خود را لحظه ای جای جوان نگون بختی بگذارند که به هزاران مشکل دست و پنجه نرم می کند. در فرهنگ اجتماعی ایران، سخن از جوانمردی و پهلوانی و مرام و معرفت زیاد زده شده است اما رفتارهای سخیف در حال حاضر تبدیل به ارزش هایی شده است که عده ای برای رسیدن به آن، در حال مسابقه دادن با هم هستند. آری هستند ثروتمندانی در جامعه که در کنار داشتن ثروت، فرهنگ پولدار بودن را نیز دارند که علاوه بر ثروت اندوزی دستی نیز به خیر دارند و درد جامعه را نیز درک می کنند. در این میان لیکن با قشری طرف می شویم که پول را به ارزش اول در زندگی بدل کرده اند و آن را به هر طریقی که شده باید به دیگران اثبات کنند و با پول خود بر سر دیگران بکوبند و انتظار دارند سند شهر را شش دانگ به نام آنها بزنند و دیگران لیاقت زندگی ندارند.
حال سوال اینجاست چرا تعداد جوانان سرمست نسبت به گذشته تا این میزان زیاد شده است، چرا در سال های قبل تعداد کسانی که به مقام پولداری می رسیدند، فرهنگ آن را نیز داشتند. آنچه مشخص است این است که ثروت های بادآورده عده زیادی را به جایگاهی رساند که لیاقت آن را ندارند. پاسخ مشخص است وقتی کسی ظرفیت جایگاهی را ندارد، باعث از بین رفتن آن جایگاه می شود و آن را به ضد ارزش تبدیل می کند.

ضد ارزش هایی که در مدل بالای اتومبیل، لوازم آرایش گران قیمت، کاخ ها، مسافرت ها و مراسم های آنچنانی تبلور پیدا می کند. شاید بتوان از کنار این موارد عبور کرد اما زمانی که از مسیر خود منحرف می شود و در سطح جامعه نیز نمود پیدا می کند، مصداق همان ناهنجاری اجتماعی شود. به همین دلیل است که بسیاری از جوانانی که به ثروتی رسیده اند برای ابراز وجود، از مسیر عرف و ارزش های جامعه خارج می شوند و به طرق مختلف پول خود را به رخ دیگران می کشند.
در پایان نیز باید دوباره اذعان کنیم که با پول و پولدار بودن کسی مشکلی وجود ندارد، بلکه تقاضا می شود تا خانواده ها فرهنگ پولدار بودن را نیز به جوانان خود بیاموزند و درک و شعور اجتماعی را نیز بالا ببرند. حال عده ای شاید نخواهند و به عمد مسیر غلط را ادامه دهند، اینجا است که باید ارگانی که مسئول حفظ امنیت و نظم در جامعه است مداخله کند و راه چنین هنجارشکنی های آشکاری را ببندد.  
پانوشت:
۱- رهبر انقلاب: جولان خودروهای گران‌قیمت در خیابان‌ها از مظاهر ایجاد ناامنی روانی است
منبع: فرهنگ
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.