خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیت‌الله بوشهری: بهائیت، شیخیه و تصوف نتیجه دوری از تفکر اصیل حوزوی است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به بهائیت تاکید کرد: هر کجا لغزش‌ها و انحرافاتی هم در طول تاریخ به وجود آمده است از جمله گرایش به مسائلی چون صوفیه، بهائیت، بابیه و شیخیه و … عمدتا به خاطر دوری از خط مشی اصیل روحانیت و حوزه‌ها بوده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری؛ رئیس جامعه مدرسین حوزه علیمه قم، ۱۰ مهرماه در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار(ع)، گفت: در روایتی از امام علی(ع) از وجود مقدس پیامبر(ص) داریم که؛ من طلب العلم لله لم یصب منه بابا إلا ازداد به فی نفسه ذلا، وفی الناس تواضعا، ولله خوفا، وفی الدین اجتهادا، وذلک الذی ینتفع بالعلم فلیتعلمه، ومن طلب العلم للدنیا والمنزله عند الناس والحظوه عند السلطان لم یصب منه بابا إلا ازداد فی نفسه عظمه، وعلى الناس استطاله…؛ کسی که برای رضایت خدا دنبال کسب علم برود، هیچ بابی از ابواب علم را پشت سر نمی‌گذارد مگر اینکه در خودش احساس کوچکی می‌کند و با فخر و کبر و ریا فاصله می‌گیرد و هرقدر علمش بیشتر شود تواضع و فروتنی و خاکساری او در برابر خداوند بیشتر خواهد شد.

وی افزود: این روایت ادامه داده است البته چنین عالمی فقط احساس خواری و تذلل در برابر خدا نمی‌کند بلکه در برخورد با جامعه و مردم هم این احساس را دارد نه اینکه بگوید من چون لباس خاصی پوشیده‌ام تعامل و ارتباطم با جامعه هم باید فرق داشته باشد. پست و مقام و مسئولیت خود را از روی تفاخر به رخ جامعه نمی‌کشد و مانند درخت پرثمری که شاخه‌های آن به زمین کشیده می‌شود متواضع‌تر خواهد بود. این انسان طالب علم، خوف از خدا دارد نه برای این و آن و جز خدا از فرد دیگری حساب نمی‌برد؛ ٱلَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَٰلَٰتِ ٱللَّهِ وَیَخۡشَوۡنَهُۥ وَلَا یَخۡشَوۡنَ أَحَدًا إِلَّا ٱللَّهَۗ وَکَفَىٰ بِٱللَّهِ حَسِیبٗ.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه چنین فردی اینطور نیست که فقط در نیت بگوید من برای خدا طلبه شده‌ام، افزود: چنین کسی وقتی وارد میدان علم شد مجتهدانه و عالمانه تحصیل می‌کند و عمرش را به هدر نداده و از همه آنات خود به خوبی استفاده می‌کند تا پایان‌نامه با نمره بالا بنویسد و استاد حوزه شود و یا مسئولیت اجتماعی بپذیرد. وذلک الذی ینتفع بالعلم فلیتعلمه؛ چنین فردی کسی است که از علم او نفعی به مردم می‌رسد؛ یعنی انسانی با این ویژگی‌ها لیاقت دارد که جا برای خود باز کرده و اگر میدان به او بدهند و رشد کند و چنین طلبه‌ای علم را به خوب صید می‌کند و همه هم و غم او تحصیل است و کسانی که مسئولیتی هم می‌پذیرند باید تلاش خود را به کار بگیرند تا این طلاب به تحصیل بپردازند.

ارائه اسلام ناب؛ وظیفه خطیر حوزه
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه شروع فعالیت حوزه‌ها به عقیده بنده از زمان خود رسول الله بوده است، گفت: ایشان در مسجد مدینه می‌نشستند و قرآن و احکام و عبادات را به مردم می‌آموختند و شاگردانی هم در محضر ایشان تربیت شدند و از آن روز تاکنون حوزه دارای نتایج پرثمری بوده است که ارائه اسلام اصیل و ناب محمدی یکی از کارکردهای مهم حوزه در طول تاریخ است همچنین ارائه اسلام بدون انحراف و کژی و بدون رفتن به چپ و راست و … از دیگر ویژگی‌های حوزه اصیل اسلامی است.

وی با بیان اینکه حوزه، سرچشمه تفکر ناب اسلامی است و این تفکر از کتاب و سنت نشئت می‌گیرد، تصریح کرد: به تعبیر امام صادق(ع) کسانی که با حرف‌های در گوشی این و آن وارد دین می‌شوند با همان حرفها از دین خارج خواهند شد زیرا دین را سطحی آموخته‌اند که به کتاب و سنت وصل نیست و همان کسانی که او را وارد دین کردند از دین هم بیرون می‌برند ولی کسی که از مسیر کتاب و سنت که آخرین وصیت نبی مکرم است وارد شود در دینش هم استوار خواهد بود.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه حوزه تا جایی که براساس کتاب و سنت عمل و شاگرد تربیت کند این تعبیر شامل آنان می‌شود که کوه‌های سر به فلک کشیده متزلزل خواهند شد ولی اینها تکان نمی‌خورند و ثابت و استوار تا پای جان در مسیر باقی می‌مانند، گفت: حوزه‌های علمیه در این بستر، اسلام ناب را ارائه می‌دهند و پرثمر و بابرکت هستند. لغزش‌ها و انحرافاتی هم که در طول تاریخ به وجود آمده است از جمله گرایش به مسائلی چون صوفیه و بابیه و شیخیه و … عمدتا به خاطر دوری از خط مشی اصیل روحانیت و حوزه‌ها بوده است.

وظیفه انذار
وی تاکید کرد: هر جا براساس فکر فارغ‌التحصیلان درست حوزه بوده‌ انحراف نداریم ولی در مواردی که مسائلی را به نام حوزه مطرح کرده‌اند در حالی که در کتاب و سنت نیست انحراف پدید آمده است. امام رضا(ع) فرمود:ند: رحم الله عبدا احیا امرنا؛ خداوند رحمت کند کسانی که امر ما را احیاء کنند و وقتی از امر ایشان سؤال شد فرمودند کسانی که علوم ما یعنی تفسیر و فقه و سیره و تاریخ و کلام و… را فرا می‌گیرند و آن را به مردم می‌آموزند؛ در آیه نفر هم این مسئله مورد تاکید قرار گرفته است یعنی کسانی از هر قومی باید در دین تفقه پیدا کنند و با بازگشت به سوی مردمان خود آنان را نسبت به قیامت انذار دهند.

آیت‌الله حسینی بوشهری بیان کرد: برپایی کرسی و مناظره و مباحث و جلسه برای حل مسائل دینی کار بسیار خوبی است ولی منهج ما باید جواهری باشد؛ البته نه اینکه هر چیزی را صاحب جواهر نوشته است عینا بنویسیم و بگوییم بلکه منهج استنباطی ما باید جواهری باشد و بر این مبنا به مسائل پزشکی و هسته‌ای و مسائل روز و مستحدث بپردازیم که این کار در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی مراکز تک بعدی پیشرفت دارند و البته ماجورند، افزود: این مؤسسه سریعا متناسب با شرایط روز و فضای علمی جهان جدید، رشته تعریف کرده است و استاد و شاگرد تربیت می‌کند و باید تقدیر زیادی از آن داشته باشیم.

هراس شهید مطهری از نیافتن پاسخ برای شبهات
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه زحماتی که عالمان دین مانند علامه امینی و میرحامد حسین کشیدند حوزه را سرپا نگه داشته است، اظهار کرد: حوزه در کلام رشد کرد زیرا شبهه‌ستیز بود؛ استاد مطهری شبهاتی را که هنوز وارد مرزهای ایران نشده بود و در غرب و شرق مطرح بود پاسخ می‌داد. رشد مباحث کلامی از عصر صادقین تاکنون به همین دلیل است. شهید مطهری فرموده است ما از شبهه نمی‌هراسیم بلکه از روزی می‌هراسیم که پاسخی برای آن نداشته باشیم لذا شبهات باید رصد شود و پاسخ‌های قاطعانه برای داخل و عرصه بین‌المللی بدهیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه وظیفه دیگر حوزه مرزبانی از اسلام است همانند سربازی که در مرز ایستاده و قصد تجاوز به خاک کشور را دارد، گفت: در روایت داریم؛ علماء شیعتنا مرابطون؛ حوزویان مرزبان اعتقادی هستند نه اسلحه به دست گرچه روحانیت در عرصه دفاع مقدس و بعد از آن در دفاع از حرم هم پیشگام بودند و شهدای زیادی تقدیم کردند.

خاطره‌ای از تقوای شیخ عباس قمی
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تربیت نفوس را از دیگر ویژگی‌های حوزویان برشمرد و تصریح کرد: میرزای شیرازی صاحب آن فتوای معروف وقتی بین مردم می‌آمد یکی عمامه و دست و لباس او را می بوسید ولی وقتی به اندرون می‌رفت کسی را مامور می‌کرد تا او را موعظه کند و می‌گفت این کار را می‌کنم تا مبادا گرفتار غرور شوم و احساس کنم من کسی شده‌ام؛ شیخ عباس قمی هم مسجد گوهرشاد منبر رفت و ملاعباس تربتی از تربت به محضر منبر او رفت. وقتی چشم او به ملاعباس تربتی افتاد از منبر پایین آمد و گفت از محضر او استفاده کنید؛ اینچنین اخلاص در حوزه وجود داشت و تنافس در حوزه به جنگ یکدیگر رفتن نبود و این مسال امید ما در حوزه است.

وی تاکید کرد: انتظار ما این است که امروز با دنیایی روبرو هستیم که نه تنها انقلاب بلکه دین را نشانه رفته‌اند. ابن عباس گفته است کسانی که علی را سب می‌کنند قصد دارند رسول الله را سب کنند و کسانی که با انقلاب مخالفت می‌کنند با اسلام مخالفت دارند. ما معتقدیم که اگر اسلام بدون دستبرد در جوامع بشری پیاده شود برای همه مردم کافی است: وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّهً لِلنَّاسِ بَشِیرًا وَنَذِیرًا وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ. بنابراین کسانی که طالب علم برای خدا هستند و نه فخرفروشی و مقام و موقعیت و ثروت و …می‌توانند خود را تهذیب کنند و بعد به تهذیب نفوس خلایق بپردازند.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.