خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تصاویر آیین واج‌یشت گهنبار ایاثرم گاه زرتشتیان در آتشکده یزد‎

آیین واج‌یشت پیشواز گهنبار چهره ایاثرم‌گاه زرتشتیان با باشندگی همکیشان در آتشکده ورهرام یزد برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیین واج‌یشت با یسناخوانی موبد دکتر مهربان پولادی از نیمه‌شب در یزشن‌خانه آتشکده ورهرام یزد آغاز شد و آیین اوستاخوانی گهنبار مهرماه خورشیدی برابر با اشتاد ایزد و مهرماه ۳۷۶۱ زرتشتی با همازوری موبدان رستم کاووسیان‌زاده، بمان کیانی و ایرج دهموبد و باشندگی همکیشان، در آتشکده ورهرام زرتشتیان یزد برگزار شد.

پس از آیین اوستاخوانی، موبد دکتر مهربان پولادی، فرنشین انجمن موبدان، برای باشندگان سخن گفت. در پایان باشندگان با لُرک (آجیل آیینی هفت‌گونه خشکبار)، شربت هوم و صبحانه پذیرایی شدند. در هنگامه‌ی یزشن‌خوانی، شربت پرآوهوم از کوبیدن ساقه‌ی گیاه هوم با آب در هاون برنجی آماده می‌‌شود. نان صبحانه‌ی این آیین از گهنبار خانه‌ی بهدین همایون پشوتنی‌زاده و بخشی از هزینه‌ی صبحانه نیز از دهش بهدین آذرمیدخت هرمزان فراهم آمده است. آیین وا‌ج‌یشت به کوشش انجمن زرتشتیان یزد با همکاری انجمن موبدان تهران و یزد، برگزار می‌شود.

زرتشتیان با برگزاری آیین واج‌یشت به پیشواز گهنبار می‌روند. در این آیین موبدان یسناخوان از آغاز گاه اوشهین نیمه‌شب پیش از آغاز گهنبار به یسنا‌خوانی واج‌یشت می‌پردازند. موبدان (موبد زوت) در یزشن‌گاه آتشکده آیین واج‌یشت را به جا می‌آورند و موبدان «راسپی» با سرودن بخش‌هایی از یسنا با موبد «زوت» همکاری می‌کنند. آیین گهنبار از جشن‌های سالیانه است که در شش هنگام یا شش چَهره و هر چهره به مدت پنج روز برگزار می‌شود. شش چهره‌ی گهنبار در باور زرتشتیان نماد آفرینش جهان و هستی از سوی پروردگار در شش گام است. شادی اهورایی در جشن‌های زرتشتی، با نیایش اهورامزدا و بزرگداشت جلوه‌های مینوی و گیتوی آفریدگار، با دادودهش، همازوری، هبستگی به بار می‌نشیند و خویشکاری دلپذیر دینی زرتشتیان می‌شود.

گهنبار چهره‌ی ایاثرم‌گاه، گام چهارم آفرینش و جشنی به پاس پدیداری گیاهان و رستنی‌ها است. گهنبار ایاثرم در پنج روز از روز اشتاد ایزد تا انارام ایزد برپایه‌ی روزشمار زرتشتی برگزار می‌شود. در گاهشمار خورشیدی از بیستم مهرماه آغاز شده و در بیست‌و‌چهارم مهرماه به پایان می‌رسد.
در ادامه فرتورهایی از این آیین را بیننده باشید:

منبع امرداد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.