خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آشنایی با خوراک‌های سنتی زرتشتیان؛ چغور بغور

چوغوبریزو (چَغور بَغور) از خوراک‌های رایج میان زرتشتیان شهرهای گوناگون به ویژه یزد و کرمان است. این خوراک جزو خوراک‌های آیینی و خانگی است که روی سفره‌ی آیینی درگذشتگان هم جای می‌گیرد. همچنین این خوراک بیشتر در روزهای نَبُر (پرهیز از خوردن گوشت) نیز در میان زرتشتیان پخته می‌شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، چوغوبریزو (چَغور بَغور) از خوراک‌های رایج و غذای زرتشتیان شهرهای گوناگون به ویژه یزد و کرمان است. این خوراک جزو خوراک‌های آیینی و خانگی است که روی سفره‌ی آیینی درگذشتگان هم جای می‌گیرد. همچنین این خوراک بیشتر در روزهای نَبُر (پرهیز از خوردن گوشت) نیز در میان زرتشتیان پخته می‌شود.

مواد لازم:
پیاز متوسط خرد شده چهار عدد، سیب‌زمینی متوسط خرد شده شش عدد، تخم‌مرغ پنج عدد، زردچوبه یک قاشق چای‌خوری، نمک و فلفل یک قاشق چای‌خوری، زیره به دلخواه

روش تهیه:
پیاز را در ماهی‌تابه تفت داده و زردچوبه را به آن می‌افزاییم و مخلوط می‌کنیم تا نرم شود. سپس سیب‌زمینی خرد شده را به آن می‌افزاییم و اندکی آب را به آن می‌افزاییم تا به هم نچسبد. سپس به آن کمی نمک و فلفل را اضافه می‌کنیم و تخم‌مرغ‌ها (کامل یا برهم زده) را روی آن می‌شکنیم. پس از افزودن زیره به آن در ماهی‌تابه را می‌بندیم و با شعله‌‌ی ملایم اجازه می‌دهیم بپزد. می‌توان به جای تخم‌مرغ دل و جگر مرغ را به کار برد.

مرکز بین‌المللی دوحه

منبع امرداد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.