صدور حکم اعدام شیخ نمر از دادگاه عربستان اظهار داشت: این دولتمردان
عربستانی یا غافل هستند یا خود را به غفلت می زنند؛ جمعیت زیادی در مناطق
احصاء و قطیف در شرق عربستان از شیعیان خالص و قوی هستند که دارای دو مشکل
مهم می باشند.
او ادامه داد: اول انکه برای برپایی مراسمات مذهبی و برنامه های دینی
خود در فشار هستند و هرروز در مورد ایجاد مدرسه علمیه با یکسری زحمات و
فشارها مواجه می شوند، مگر در کشور ما مسیحیان و یهودیان مراسمات خود را
انجام نمی دهند؟ جز اینکه هم کنیسه دارند و هم کلیسا.
آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: دوم آنکه از یکسری حقوق محروم هستند و
به آنها و اهل سنت با یک چشم نگریسته نمی شود، در مساله استخدام در ادارات و
طی کردن مدارج اجتماعی در زحمت هستند. اینها به دنبال استیفای مسالمت آمیز
حقوق خود هستند حال یکی مانند شیخ نمر داغتر از بقیه سخن گفته و صحبت کرده
است آیا باید حکم اعدام داد؟
او ادامه داد: شیخ نمر آدمکشی نکرده و مسلح به سلاح نبوده است، اما وی
را محکوم به اعدام کردند، میگویند توبه کن که در جواب آنها میگوید از چه
چیزی توبه کنم؟ شما که می گوئید تمام قوانین و احکام اسلام در کشور شما
جاری است، حکم اعدام این عالم مجاهد طبق کدام یک از قوانین اسلام صادر شده
است؟
استاد حوزه علمیه قم به دولتمردان سعودی هشدار داد: بدانید اگر این حکم
اجرا شود چه آثار سوئی برای این جمعیت قاتلان خواهد داشت و تمام شیعیان
دنیا کینه و بغض شدیدی نسبت به همه شما پیدا خواهند کرد.
او افزود: ممکن است خیال کنند با اعدام یک نفر، بقیه ساکت خواهند نشست
اما اشتباه می کنند بلکه بقیه جسورتر خواهند شد کمااینکه در انقلاب ایران
هرچه از انقلابیون شهید کردند، مردم داغ تر و پرجوش تر شدند.
آیت الله مکارم شیرازی ابراز امیدواری کرد: دولتمردان سعودی سر عقل
بیایند و این برنامه اجرا نشود چراکه آثارش دامنگیر خودشان خواهد شد و هم
اهالی عربستان اعتراض خواهند کرد و هم مسلمانان معتدل دنیا به آن ایراد می
کنند همانگونه که اگر کسی از اهل سنّت بی دلیل کشته شود ما نسبت به آن
اعتراض می کنیم و همه حتی مراکز جهانی هم اعتراض خواهند کرد.
او همچنین با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) اظهار داشت: ایشان می
فرمایند که دو صفت و خصلت در آدمی است که بالاتر از آن چیزی نیست؛ یکی
ایمان به خدا و دیگری منفعت رساندن به برادران دینی.
این مرجع تقلید با بیان اینکه این حدیث به بیان دو رابطه مهم انسان یعنی
رابطه با خدا و رابطه با خلق پرداخته است، گفت: ایمان در انسان مانند آب
حیات در پای یک درخت می ماند؛ هرچه درخت از آب بهره بیشتری ببرد درخت
باطراوت تر و بانشاط تر شده و ثمرات و میوه های آن مفیدتر خواهد بود و اگر
آب کمتر به پای درختی ریخته شود، آن درخت کم کم خشک و پژمرده خواهد شد.
او تصریح کرد: ایمان هم به این منوال است هرچه ایمان قوی تر باشد شاخسار
وجود آدمی پربارتر می شود و هرچه نحیف تر باشد وجود آدمی پژمرده خواهد شد؛
درجات ایمان هم متفاوت است.
آیت الله مکارم شیرازی قوی تر کردن ایمان را دارای دو راه حل علمی و
عملی دانست و افزود: راه علمی آن از طریق تدبر و اندیشه در آفاق و انفس و
عالم آفرینش و آیات قرآن کریم است.
او در ادامه جامعیت را از ویژگی های دستورات اسلام دانست و افزود: نفع
بالاخوان مفهوم جامعی دارد و شامل کمک مادی صرف نمی شود بلکه منافع اخلاقی،
علمی و معنوی هم مصداق نفع بالاخوان می شود.
منبع : شفقنا