به گزارش ادیان نیوز، دکتر محمدصادق کوشکی صبح امروز در همایش کاربردی امر به معروف و نهی از منکر که در دانشگاه اصفهان برگزار شده بود، در زمینه نسبت امر به معروف و نهی از منکر با حاکمیت اظهار کرد: گاهی برخی از اقدامات نظیر دادن گل به افراد بدحجاب و یا طرح بنر و […]

به گزارش ادیان نیوز، دکتر
محمدصادق کوشکی صبح امروز در همایش کاربردی امر به معروف و نهی از منکر که
در دانشگاه اصفهان برگزار شده بود، در زمینه نسبت امر به معروف و نهی از
منکر با حاکمیت اظهار کرد: گاهی برخی از اقدامات نظیر دادن گل به افراد
بدحجاب و یا طرح بنر و این قبیل موارد را امر به معروف تلقی می کنیم در
حالی که این موارد تنها جزء امور فرهنگی هستند.

وی افزود: طبق فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب امر به معروف باید آمرانه و
نهی از منکر باید ناهیانه باشد و در آن امر و نهی مشخص باشد و امر به معروف
کردن با خواهش کردن نمی شود.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: اولین نکته ای که باید در بحث آمریت و
ناهی گری به آن توجه داشت این است که امر به معروف و نهی از منکر در شان
حاکمیت است و بقیه افراد در سلسله مراتب حاکمیت می توانند به امر به معروف و
نهی از منکر بپردازند و با قدرت حاکمیت امر به معروف و نهی از منکر کنند.

وی تاکید کرد: در جامعه اسلامی هر کس به طور عادی حق امر و نهی را ندارد
که این موضوع سبب شده تا در بسیاری از موارد بین مسئولین و کسانی که قصد
دارند پیرامون این واجب الهی کار کنند مجادله بوجود آید.

محقق و پژوهشگر مسائل سیاسی بیان کرد: دولتمردان جمهوری اسلامی ایران در
همه دوران ها از انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر استقبال نکردند و
تلاشی برای تسهیل انجام آن انجام ندادند چرا که این فریضه را تزاهم
اختیارات خود دیدند و باعث مغفول ماندن آن شدند.

وی افزود: شارع مقدس که این فریضه را واجب کرده خود در مقام حاکمیت قرار
داشته و پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین در مدت حاکمیت خود این فریضه را
اجرا نمودند به طوری که امیرالمومنین فرمودند در این ۲۵ سال ندیدم منکری
اتفاق بیفتد یا معروفی ساقط شود و برای احیای آن قیام نکنم و نیز امام حسین
(ع) فرمودند که برای انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند.

کوشکی تاکید کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در فضای جامعه غیر
دینی اتفاق بیفتد تزاهمی وجود ندارد اما در حکومت دینی تزاهم خود را به طور
جدی نشان می دهد؛ این تزاهم به این دلیل است که تعریف درستی بر اساس گزاره
های دینی در مورد این فریضه بیان نشده است.

* امر به معروف و نهی از منکر فصل ممیزه اسلام سیاسی با اسلام سکولار است

وی گفت: امر به معروف و نهی از منکر فصل ممیزه اسلام سیاسی علوی با
اسلام فردی یا سکولار است به طوری که حتی جهاد نیز شامل این فصل ممیزه نمی
شود.

* انتقاد از روزنامه ایران برای دیکتاتوری دانستن امر به معروف و نهی از منکر

استاد دانشگاه تهران ابرار کرد: چند ماه پیش روزنامه دولتی ایران نوشت
“چرا کسانی به خود حق می دهند دیدگاههای شخصی شان را به دیگران تحمیل کنند،
اینکار تجاوز به حق دیگران است و دیگران هم نباید بپذیرند و این دیکتاتوری
فردی است؛ امر به معروف و نهی از منکر به نوعی ترویج دیکتاتوری فردی است و
سایرین نبایند بپذیرند چرا که هر کس درک و فهمی دارد!” این نگرشی است که
می گوید اگر عقیده ای داری برای خود نگه دار اما عقیده ات را به دیگران
تحمیل نکن در حالی که قرآن می گوید برخی از مومنین بر برخی دیگر ولایت
دارند.


* امر به معروف و نهی از منکر شان حاکمیت است

وی اضافه کرد: در جای دیگری از قرآن آمده که امر به معروف و نهی از منکر
باید از ناحیه مکنت و اقتدار صورت گیرد که ولایت و مکنت شان حاکمیت است.

کوشکی با اشاره به اینکه حاکمیت اسلامی مردم را به کار فرهنگی تشویق می
کند، گفت: این در حالی است که علمای شیعه بر امر و نهی اصرار دارند؛ در
وجود نظام دینی برخی وظایف تنها وظیفه حاکم شرع است مانند اجرای حدود اما
امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه مکلفین است و به نوعی مشارکت سیاسی
شهروندان در قدرت حاکمیت است و خداوند نخواسته قدرت حتی در حکومت اسلامی
تنها در انحصار یک نفر باشد که این موضوع دقیقا خلاف دیکتاتوری است.

وی در رابطه با اینکه اگر حاکمیت منکری را به طور عمد انجام دهد، بیان
کرد: هیچ فقیهی امر به معروف و نهی از منکر را به گروه خاصی تخصیص نداده و
چیزی که در جمهوری اسلامی اسم آن را نقد گذاشته ایم ریشه دینی ندارد چرا که
دین امر و نهی را واجب کرده است.

محقق و پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان اینکه در برخی از کشورهای مدعی
آزادی بیان، حکومت تنها به شهروندان اجازه تذکر می دهد، تاکید کرد: در هیچ
نظام سیاسی چنین آزادی عمل و حقی که مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر
است، برای شهروندان وجود ندارد و این افتخار برای اندیشه و نظام سیاسی
اسلام شیعی است.

وی اضافه کرد: در اندیشه سیاسی اهل سنت، امر به معروف و نهی از منکر در
رابطه با حکومت کاملا مردود است و از همین رو جرمی که برای سالار شهیدان
اهل سنت قید می کنند این است که چرا امر به معروف و نهی از منکر را متوجه
حاکمیت کرد.

* رفتن زنان به ورزشگاه ها حرمت دارد

کوشکی با اشاره به موضوع رفتن زنان به ورزشگاه ها برای تماشای مسابقات
مردانه اظهار کرد: چند سال پیش رئیس جمهور وقت چنین موضوعی را مطرح کرد و
به دلیل تحریم مراجع این موضوع به فراموشی سپرده شد تا اینکه دولت فعلی
تصمیم گرفت این کار را از سر گیرد؛ آیت الله صافی گلپایگانی فرمودند که “من
می خواهم بگویم اجماع مراجع بر حرمت این کار است” و هیچکدام از مراجع از
جمله رهبر معظم انقلاب حرفشان را پس نگرفتند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی که دولت اسلامی قصد دارد منکری را مرتکب
شود و مکلفین به تنهایی نمی توانند کاری از پیش ببرند؛ فریضه ساقط نمی شود
بلکه باید راهکار آن جستجو شود و ساز و کارهای جدید فریضه مطرح شود که یکی
از موارد آن رسانه است.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: رسانه ساز و کاری است که نهی از منکر
نسبت به حاکمیت و حتی نسبت به شهروندان را تسهیل می کند؛ رسانه پاسخگوی
بسیاری از مواردی است که به تنهایی نمی توان آن ها را انجام داد به ویژه که
انجام دهنده منکر حاکمیت باشد.

وی با بیان اینکه امر به معروف چهره به چهره در دنیای امروز به دلیل
گستردکی و پیچیدگی فضای جامعه ناممکن است، پیرامون راهکار نوین این فریضه
گفت: انجام این فریضه توسط تشکل هایی که است که با این هدف که در ادبیات
علوم سیاسی از آن به نهادهای مدنی یا واسط یاد می شود که هدف آن ها کسب
قدرت نیست اما قصد دارند در جامعه و سیاست تاثیر بگذارند که مصداق آن تشکل
های امر به معروف است.

کوشکی خاطر نشان کرد: این تشکل ها نیازی به امکانات خاصی ندارند بلکه می
توان در فضای مجازی آن ها را تشکیل داد؛ مثلا جمعی از طلاب مدرسه علمیه
اصفهان به رئیس جمهور بیانیه بدهند و سعی بر تشویق تمام مدارس علمیه برای
انجام چنین عملی کنند که مطمئنا بازدارنگی خواهد داشت البته به شرطی که
فعالیت این تشکل ها مستمر باشد.

وی تاکید کرد: هیچ حاکمیتی نمی تواند در برابر سیل نهی از منکر رسانه ای یک هفته مقابله کند.

* نا امن ترین مکان برای قتل عمد، خانه است

استاد دانشگاه تهران به فروپاشی خانواده ها به دلیل انجام ندادن فریضه
امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: هر زنی که بدون حجاب شرعی از
منزل بیرون بیاید زمینه را برای فروپاشی چند خانواده و طلاق برای جامعه
خانواده محور ایرانی فراهم می کند و اولین بازنده بی حجابی زن ها خودشان
هستند.
وی افزود: یک زن بی حجاب باعث می شود تا ده ها مرد خانواده دار نسبت به
خانواده خود دلسرد شوند و این دلسردی به خیانت و طلاق منجر می شود.

کوشکی اذعان کرد: در جمهوری اسلامی ایران بیشترین میزان قتل عمد طی چند
سال متوالی بین زن و شوهرها اتفاق افتاده و موضوع آن خیانت جنسی است.

وی با بیان اینکه شروع خیانت جنسی از بی حجابی است، گفت: در کشور ایران
نا امن ترین مکان برای قتل عمد، خانه است در حالی که زن و مرد باید پناهگاه
و پشتیبان هم در خانه باشند.

محقق و پژوهشگر مسائل سیاسی بیان کرد: در ایران سال ۵۷ حدود ۵ درصد طلاق
داشتیم اما در حال حاضر این رقم در شهرهای بزرگ از ۴۰ درصد فراتر رفته است
البته این آمار جدای از طلاق عاطفی است که دو نفر با هم زندگی می کنند ولی
از یکدیگر دلسرد هستند.

وی اضافه کرد: برخی مردان گمان می کنند اگر همسرشان باحجاب باشد از
جامعه عقب هستند و بنابر این مانند ماشین های لوکس آن ها را به نمایش می
گذارند.

* ضرورت تبدیل امر به معروف و نهی از منکر به هنجار

کوشکی در نهایت راه حل نهادینه شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه
را سیستماتیک شدن این فریضه عنوان کرد و گفت: برای حل مشکل آمران به معروف
و ناهیان از منکر باید در ابتدا این فریضه به هنجار اجتماعی تبدیل شود که
بهتر است این کار توسط نخبگان و الگوها در فرایند آموزش آورده شود.

وی تاکید کرد: وقتی موضوعی هنجار شد کسی جرات شکستن آن را ندارد و پاسبان هم نیاز نخواهد داشت.

منبع : صاحب نیوز