خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اسلاوی ژیژک لغو جایزه نویسنده فلسطینی در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت را “رسوایی” خواند

اسلاوی ژیژک، فیلسوف اسلوونیایی، لغو جایزه لیبراتور به عدنیه شبلی، نویسنده زن فلسطینی، در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت را یک رسوایی توصیف کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از تارنمای خبری “هنر و فرهنگ” لغو جایزه لیبراتور به خانم عدنیه شبلی از سوی برگزار کنندگان نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت با واکنش های گسترده ای روبرو شد و مراسم افتتاحیه نمایشگاه با افتضاح بزرگی به پایان رسید.

برگزار کنندگان نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت به بهانه عملیات حماس موسوم به توفان الاقصی اعطای جایزه به این نویسنده فلسطینی را لغو کردند.

اسلاوی ژیژوک در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت طی سخنانی به شدت اعتراضی اقدام برگزار کنندگان نمایشگاه در لغو جایزه به نویسنده فلسطینی را رسوایی کلان توصیف کرد.

از سویی هم لیست کشورهایی که در اعتراض به لغو جایزه به نویسنده فلسطینی نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت را ترک می کنند در حال گسترش است. موسسات انتشاراتی مالزی و اندونزی  نیز این نمایشگاه را ترک کردند.

غرفه داران از جهان اسلام از روز یکشنبه شروع به لغو شرکت خود در این نمایشگاه کردند.

انجمن ناشران اندونزی درباره تصمیم بایکوت نمایشگاه اعلام کرد جانبداری و دادن پلتفرم به اسرائیل، آرمان‌های گفت‌و‌گو و تلاش برای فهم متقابل را نقض کرده است. نهاد کتاب شارجه در امارات متحده عربی و انجمن ناشران اماراتی و نیز انجمن ناشران عرب در مصر نیز تصمیم مشابهی گرفته‌اند.

اسلاوی ژیژوک و گروهی از نویسندگان و ناشران اقدام برگزارکنندگان نمایشگاه را خاموش کردن صدای فلسطینی ها عنوان کردند.

اسلاوی ژیژوک در عین حال حمله حماس به اسرائیل را محکوم و بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید نمود.

وی افزود: پس زمینه تاریک فلسطین نباید فراموش شود، صدای فلسطینی ها باید شنیده شود و پس زمینه آنها تجزیه و تحلیل گردد.

اسلاوی ژیژوک تاکید کرد: اسرائیل مردم فلسطین را یک مشکل قلمداد می کند و حاضر نیست هیچ نقشی به آنها در مناقشات خاورمیانه بدهد.

وی تعویق اعطای جایزه ادبی به «عدنیه شبلی» نویسنده فلسطینی  را «تصمیمی رسواکننده» و فرهنگ حذف توصیف کرد.

این فیلسوف سرشناس با اشاره به غیبت اجباری شیبلی در نمایشگاه کتاب گفت « من به حضور در اینجا افتخار می کنم و در عین حال شرمنده هستم.»

بیش از ۶۰۰ نویسنده و ناشر مهم در سراسر جهان در نامه ای سرگشاده «نمایشگاه کتاب فرانکفورت»‌ را به  دلیل تعویق مراسم اهدای جایزه به «عدنیه شبلی»، نویسنده فلسطینی رمان «یک موضوع جزئی» در پی جنگ اخیر به سرپوش گذاشتن بر صدای فلسطین متهم کردند.

از جمله منتقدان می توان به «عبدالرزاق قورنه» برنده جایزه نوبل ، «آنی ارنوکس» و «اولگا توکارچوک» و همچنین نظریه پردازانی مانند جودیت باتلر، نویسنده ایوا مناس ،«کولم توبین»، ‌نویسنده ایرلندی ، «هشام مطر» نویسنده آمریکایی-لیبیایی برنده پولیتزر،‌ «کامیلا شمسی» رمان‌نویس بریتانیایی-پاکستانی و «ویلیام دالریمپل» اشاره کرد.

انجمن «لیت پروم» Litprom  اعلام کرد شیبلی این جایزه را دریافت خواهد کرد، اما در تاریخ بعدی پس از نمایشگاه.خانم شبلی قرار بود در بیستم اکتبر جایزه «LiBeraturpreis» را که هرساله به یک نویسنده زن از آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین یا جهان عرب اهدا می‌شود برای رمان «یک موضوع جزئی» که موضوع آن قتل یک دختر فلسطینی به دست سربازان اسرائیلی است، دریافت کند.

با این حال در جمعه‌ای که گذشت،‌ «لیت‌پروم» انجمنی که مسوولیت اهدای این جایزه را برعهده دارد، ضمن اعلام تعویق مراسم اهدای جوایز،‌ علت آن را «جنگی که توسط حماس آغاز شده است» عنوان کرد.

«لیت پروم» در بیانیه اصلی که منتشر کرده، اعلام کرد تعویق مراسم اهدای جایزه تصمیم مشترکی بود که به همراه نویسنده اتخاذ شده است. اما آژانس ادبی «شبلی» اعلام کرد این تصمیم بدون رضایت این نویسنده اتخاذ شده است و اگر مراسم برگزار می‌شد، «شبلی» از این فرصت برای بازتاب نقش ادبیات در زمان‌های بی‌رحم و دردناک استفاده می‌کرد!

یورگن بوس، مدیر نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت در افتتاحیه گفت: «من بسیار ناامید هستم که آنها به دلیل ژئوپلیتیک نیامده اند.”

تورستن کازیمیر، معاون او نیز گفت: آنها درک نمی کنند که ما برای قربانیان هر دو طرف احساس ناراحتی می کنیم، اما ما محکم در کنار اسرائیل ایستاده ایم.”

منبع: سرویس انگلیسی ردنا

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.