خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نشست ریاض: رهبران کشورهای اسلامی و عرب جنگ اسرائیل در غزه را محکوم کردند

رهبران کشورهای اسلامی و عرب شرکت کننده در نشست ریاض با موضوع غزه حملات هوایی و زمینی اسرائیل به نوار غزه را محکوم کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از “نیو عرب”؛ شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در نشست ریاض که روز گذشته یک‌شنبه بیست و یکم آبان برگزار شد، گفت: عربستان اسرائیل را مسئول جنایاتی می‌داند که در حق مردم فلسطین صورت گرفته است.

بن سلمان به جنگ اسرائیل در غزه و کرانه باختری اشغالی اشاره کرد و گفت تنها راه تضمین امنیت و صلح و ثبات در منطقه پایان اشغال، محاصره و شهرک‌سازی است.

نشست اضطراری رهبران کشورهای اسلامی و عرب که از سوی سازمان همکاری‌های اسلامی و اتحادیه عرب در حالی برگزار شد که در بمباران‌های گسترده اسرائیل در غزه بیش از یازده هزار و هشتادوهفت غیرنظامی ازجمله چهار هزار و پانصد و شش کودک و سه هزار زن کشته‌شده است.

این در حالی ست که اسرائیل بر تداوم عملیاتش در غزه تا نابودی حماس تأکید دارد و گروه‌های مسلح فلسطینی که از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند را مسئول مرگ غیرنظامیان می‌داند.

اتحادیه عرب و پنجاه‌وهفت کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی به‌اضافه ایران قرار بود در نشسته‌ای جداگانه ملاقات کنند اما تصمیم نشست مشترک پس‌ازآن گرفته شد که براساس گزارشات نمایندگان اتحادیه عرب در اتخاذ تصمیم نهایی ناکام ماندند.

برخی از اعضای اتحادیه عرب در پاسخ به حملات اسرائیل در غزه بر تهدید اسرائیل و هم‌پیمانانش از طریق قطع ذخایر سوخت و ارتباطات اقتصادی و دیپلماتیک تأکید داشتند در حالیکه برخی کشورهای دیگر عضو اتحادیه عرب که با اسرائیل روابط عادی دارند با این پیشنهاد مخالف بودند.

چهار کشور عربی ازجمله “امارات متحده عربی، بحرین و مراکش” که در سال دو هزار و بیست روابط خود با اسرائیل را عادی ساختند با پیشنهاد فوق مخالفت کردند.

شرکت‌کنندگان در نشست ریاض همچنین از آمریکا و اسرائیل به دلیل نادیده گرفتن درخواست‌های مکرر برای آتش‌بس در غزه انتقاد کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، گفت شرم است که کشورهای اروپایی که همواره از حقوق بشر و آزادی بیان دم می‌زنند در قبال قتل‌عام جاری در فلسطین سکوت اختیار کرده‌اند.

محمد عباس، رئیس‌جمهور فلسطین، نیز گفت آمریکا بیشترین نفوذ را بر اسرائیل دارد و مسئول اصلی عدم اتخاذ راه‌حل سیاسی برای پایان جنگ در غزه است.

رئیس‌جمهور مصر و امیر قطر نیز در این نشست بدون پرداختن به جزئیات خواستار پایان جنایات جنگی جاری در غزه شدند.

نشست اضطراری ریاض با موضوع جنگ در غزه در حالی برگزار شد که فشارهای بین‌المللی به اسرائیل برای اعلام آتش‌بس افزایش‌یافته و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در تازه‌ترین مورد خواستار آتش‌بس در غزه شده است.

منبع: سرویس انگلیسی ردنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.