خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تطابق نظام آفرینش و اسلام در وصف مادری به کمال زن

نویسنده: نفیسه دبونی

چکیده :
این نوشته کوششی است در جهت شناساندن چهره زن به عنوان مادر در نظام آفرینش و بررسی تطبیقی آن در ادیان و فرهنگ های ملل. هدف مقاله آشکار کردن نقش زن است به عنوان مادر و بررسی رابطه احکام و حقوق اسلامی خاص مادر و اثبات تفوق آن احکام بر دیگر قوانین و حقوق ساخته و پرداخته ذهن بشری.
روش و اسلوب این تحقیق عبارت است از بررسی آیات، روایات و نمونه های تاریخی و ادبی و احکام و قوانین دیگر ادیان و ملل و شرح و تفسیر و مقایسه آنها با یکدیگر. کاربردهای مختلف لفظ ام در قرآن به یک تقسیم بندی خاص منجر می شود که نشانگر چهره های متفاوت زن در هستی است.
زن به عنوان مادر دارای دو چهره است: چهره سازنده اجسام و ابدان و چهره سازنده ارواح و نفوس. چهره نخست او در قالب مادر زاینده بشر، مسائل ویژه ای از جمله مدت حمل و حق ارضاع، حق حضانت و… دارد. چهره دوم او به عنوان عامل سازنده روح و جان افزاد که چهره ای پنهانی است و اسلام در جهت توفیق یافتن زن در ایفای هر چه بهتر این مسؤولیت سازنده، مساعدتی عظیم نموده است.

کلید واژه: مادر، قرآن، ام، دوره‌های حیاتی زن، مام امت

تطابق نظام آفرینش و اسلام در وصف مادری به کمال زن
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.