خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جایگاه دینی واجتماعی حجاب وعوارض وپیامدهای بدحجابی

مقدمه:
قال علی(علیه السلام):
“یَظْهَرُفِی آخِرِالزَّمانِ وَ هُوَ شَرُّالاَْزْمَنْهِ نِسْوَهٌ کاشِفاتٌ عارِیاتٌ مُتَبَرِّجاتٌ مِنَ الدِّین خارجاتٌ فِی الْفِتَنِ داخِلاتٌ مائِلاتٌ اِلی الشَّهَواتِ ومُسْرِعاتٌ واِلَی اللَّذّاتِ مُسْتَحِلاّتُ المُحَرَّمات وَ فی جَهَنَّمَ خالِداتٌ؛۱ ترجمه:درآخرالزمان که بدترین زمان هاست، زنانی هستند که پوشیده امابرهنه اند واز خانه باخودآرایی بیرون می آیند. اینان از دین بیرون رفته اند و در فتنه ها وارد شده و به شهوات تمایل پیدا کرده اند وبه کوی لذات نفسانی در شتابند وحرام ها را حلال می دانند و در دوزخ به عذاب ابدی گرفتارند.

بی تردیدمدگرایی و پدیده «بدحجابی» از معضلات وناهنجاری های فرهنگی کشوردر دوران حاضر است که باید بررسی ومطالعه آنرادرردیف معضلات دیگری چون تورم ،بیکاری و اعتیاد و…قرار داردو برای حل آن چاره اندیشی نمود.وضعیت نابهنجار برخی اززنان ودختران امروز،به گونه ایست که فاصله کمی با بی حجابی داردوحتی میتوان آنرا نوعی«کشف حجاب نوین» نامید،که در روایت مربوط به علائم آخرالزمان ازآن به “کاسیات عاریات یاکاشفات عاریات” تعبیرشده است.
امروزه برهیچ خردمندی پوشیده نیست که جبهه کفر و استکباردرنظرداردباردیگر از تجربه تاریخی وتلخ اندلس برممالک اسلامی،بخصوص جمهوری اسلامی ایران استفاده کندآنهم با بهره گیری ازفن آوری ها،تکنیک های نوودستگاه های پیشرفته وپیچیده تبلیغاتی.بی گمان برنامه های آنان، ازبین بردن حجاب اسلامی و جایگزین ساختن مدهاو الگوهای غربیست. یکی از نظریه پردازان غربی بصراحت می گوید:”برای به شکست کشاندن انقلاب وحکومت اسلامی درایران، باید ازکوتاه کردن مانتوهاشروع کنیم”مع الاسف ” در سالهای اخیر،به جای آن که به موازات رشدوگسترش این پدیده،برنامه ریزی ها و اقدامات علمی وهم آهنگ متولیان ودستگاه های فرهنگی صورت بگیرد،سکوت،بی برنامگی و انفعال بسیاری را ازآنان شاهدبوده ایم.

ممکن است برخی برای فرارازمسئولیت وتوجیه بی برنامگی خود، پوشش راامری درونی بدانندکه نمیتوان به اجبار، کسیرا باحجاب کرد، چنانکه ممکن است برخی نیز پرهیز ازهرگونه اقدام تنبیهی و تعزیری را توصیه کنندوبگویند باید در مبارزه با این ناهنجاری،تنها بکار فرهنگی پرداخت.بهر حال،رشدو گسترش پدیده بدحجابی ازیک سووبی برنامگی متولیان فرهنگی ازسوی دیگر موجب شده تادشمنان اسلام ومخالفان نظام اسلامی روزبروز ازاین خلابهره برداری لازم رادرجبهه گیریهای ضدفرهنگی وضددینی خودکرده وباتبلیغات منفی وگسترش محصولات تخریبی خودبه شیوع هرچه بیشتراین معضل درجامعه بپردازند.

اسلام با دستورات و احکام سازنده خودتدبیرات لازم رادراین زمینه بخوبی اندیشیده وزن رادرسایه حجاب و سایر فضائلش به صحنه آوردتا معلم عاطفه ها..باشدوفریب خواسته های نفسانی و وساوس شیطانی و تبلیغات غرب رانخورد که متاسفانه درجامعه جهانی امروز خلاف جهت آن حرکت وفعالیت وتبلیغ می شودوفرهنگ ابتذالی غرب واروپاامروزه روبه گسترش قرار گرفته وبدنبال آنست که بابرداشتن حجاب اززن کالائی بسازدتااورا درمنظرهوس پرستان قراردهد.وبدین منظور درصددآنست که اولا زن راازجایگاه حقیقی خویش درجامعه یعنی جایگاه مادری وتربیت فرزندودرواقع مربی ونیزازمحوراحساس ومحبت وعواطف انسانها بودن بیاندازد ودرواقع آن هنر و فضیلت و جمال خدادادی و ریحانیت راازکفش برباید.

بنابراین اگر این مسئله را بپذیریم که مسئله حجاب اسلامی درزمان حاضرعلاوه برجایگاه دینی تعریف شده وموقعیت سیاسی که ذکرکردیم عصاره انقلاب اسلامیست نبایدشک کردکه دریک تعبیرکلی بطورقاطع بصورت شیرازه اسلامیت، ایرانیت، انقلابیت مادرآمده واذعان کنیم که امروزه بیش ازهرزمان وهرامرذی بالی بایدمسئولان و متولیان فرهنگی و سیاسی واجرائی وقضائی درکنارهمکاری خودمردم به این امرمهم بپردازندسخن به گزاف نگفتیم. اکنون دیگرزمان آن رسیده که شهادت طلبان دیروزدرعرصه های جهادوشهادت با عزمی جزم درصدد امربه معروف ونهی ازمنکرطبق اصول لازم آن واردمیدان شوندو عالمان دین و اساتیدووپژوهشگران ونویسندگان حوزه های مختلف دینی اجتماعی سیاسی روانشناسی تربیتی و خانواده فقهاء وحقوقدانان واردمیدان عمل تالیف آموزش همگانی وتخصصی وعظ وموعظه وکار فرهنگی گسترده بپردازند. مادراین اثرتحقیقی بدنبال بررسی اجمالی جایگاه حجاب وعفاف اسلامی درجامعه ازنقطه نظرفقه اسلامی ونیزجایگاه ومسئولیت های حقوقی دولت اسلامی وراهکارهای عملیاتی دراجراواشاعه فرهنگ غنی حجاب وعفاف و نیزمبارزه باامربدحجابی وبی حیائی در جامعه اسلامی بعنوان یک پدیده مهم فرهنگی اجتماعی هستیم .

الف-پیرامون جایگاه وحقوق زن دراسلام:
دختران وزنان نیمی از جمعیت جهان راتشکیل می دهند.بحکم اسلام وبراساس دیدگاه قرآن آنان ذخیره های انسانی مهم وارزشمندی برای سازندگی،اعتلای معنوی ومادی کشورمحسوب میشوند و شرکت ایشان درفعالیت های اجتماعی در حوزه های فرهنگ، اقتصاد و سیاست کشور از ضروریات جامعه ونیزازلوازم اساسی رشد جامعه محسوب می شود.
دراین میان آنچه که موجب بالا رفتن میزان مشارکت زنان در جامعه می شود احترام به حقوق و شئون ایشان است که بدون شناخت ویژگیهای روحی ، اخلاقی، ونیاز ها،تواناییها ظرافتهاو جایگاه حقیقی ایشان درنظام هستی امکان پذیرنمی باشد.

دراین خصوص به خطابهای عام ویکسان خداوند به زن ومرددرقرآن میتوان اشاره نمودکه باواژه هایی چون: “یاایهالانسان”و”یاایهاالناس”و”یاایهاللذین آمنوا”ونیزخطابهای”مؤمنین ومؤمنات” درواقع جایگاه و تکالیف یکسان زن ومرد رامورد توجه قرارمیدهدبعنوان مثال آیات ۷۲ سوره توبه و۳۵ سوره احزاب بعبارت دیگرازدیدگاه قرآن ارزشهاوتکالیف هیچگونه محدودیت ووابستگی به جنسیت فرد ندارد چنانکه خداوندمی فرماید: “یا ایها الناس اناخلقناکم من ذکرو انثى وجعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقاکم” ۲
ترجمه: اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‏و قبیله‏ قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید;اینها ملاک امتیاز نیست،بلکه گرامى‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست.

اتفاقااسلام زن راموجودی ظریف حساس عاطفی وگل وریحانه معرفی می کندوسرپرستی وحفاظت از حریم وحدودوحقوق ایشان رابرمردان سپرده ورعایت حال ایشان راتکلیفی برآنهاقرارداده است.
چنانکه حضرت علی(ع)با اقتباس ازاین آیه شریفه”ومن آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجالتسکنوا الیها وجعل بینکم موده ورحمه “میفرماید در وصیت به فرزندش امام حسن(ع) زن راگل هستی و مظهر عاطفه ومهرالهی و محبت و عشق و صفا وکانون طراوت و شادابی ومنشاگرایش وآرامش مردبراساس مودت وومهرالهی معرفی می کند واورا نسبت به رعایت حال زنان چنین توصیه وتاکید می فرماید:
“ولا تملک المرأه أمرها ما جاوزنفسها المراه ریحانه ولیست بقهرمانه “۳
یعنی:کاری که در توان زن نیست به او مسپار زیرا او چون گلی است ودرجای دیگر می فرماید:
“انهن امانه الله عندکم فلا تضاروهن ولا تعضلوهن وداروهن علی کل حال “۴
یعنی :زنان امانت خدا بر شما مردانندپس به ایشان زیان نرسانیدوبرایشان سخت نگیریدودرهرحال مدارای حالشان رابکنید.

بابیان این آیات وروایات روشن می شود که آفرینش زن و مرد از یک گوهر است و هیچ مزیتی در اصل آفرینش میان آنهاوجودندارد وهرکدام دارای موقعیت مستقلی درنظام طبیعت اند ولاجرم باید بداند که بر اساس چنین جایگاه حساسی درعالم خلقت از مسئولیت های خاصی نیزبرخورداراست ازآن جمله باغبانی و مراقبت ازگل وجودخویش. تاهم بحکم عقل وشرع وبرابردستورات الهی باحجاب وپوشش خود ازآن وجودریحانی محافظت نمایند.و عواطف خودرابعنوان محور تربیتی یک خانواده درقبال نقش مدخلی که برای ورودفرزندبه جامعه داردبخوبی بهره برداری وحراست نماید. اسلام عزیزقرنهاقبل ازاعلامیه حقوق بشرو…به احیاواحقاق حقوق زن آنهم دردل اعراب بادیه نشین پرداخت.اعراب جاهلیت دختررامایه ننگ می دانست و،زنده بگورش می کرد.

اسلام، درقدم اول بانزول آیه “لاتقتلوااولادکم من خشیه املاق”۵ ودیگرخطابهای تند ازحق حیات زن بعنوان اولین وشایعترین حق اساسی اش،دفاع نموده است. خداوند متعال،زن ومرد(انسان)رابرترین مخلوق خود درعالم وازیک ماده وعنصر قرار دادوذکورواناث بودن آنراصرف یک تفاوت جنسی برای بقای نسل وتکامل جامعه و ملاک برتریش رادرتقوی و کسب شاخصهای اخلاقی وتقرب بخداقرارداد. ازاینکه بگذریم، به یکسری حقوق مشترک ومسلم بین زن ومرد میرسیم که تاقبل ازاسلام ،به فراموشی وانکار ، سپرده شده بود. از فاحش ترین آنها حق ارث ومهرالمثل بودکه بیمن حلول دین مقدس اسلام ونزول آیاتی که ذیلا به آنها اشاره میشوداحیاءگشت آیاتی چون”للرجال نصیب مماترک الوالدان والاقربون وللنساء” ۶ وآیه ” یاایهااللذین آمنوالایحل لکم ان ترثواالنساءکرهاولاتعضلوهن لتذهبواببعض ما آتیتموهن”۷ یعنی:برشماحلال نیست که زنان رابه اکراه واجبار به میراث گیریدوبرآنان سخت گیری وبی توجهی کنید و قسمتی ازآنچه که مهرشان کرده ایدبجورازایشان بازدارید .

شهیدمطهری(ره)دراین باره می گوید: عرب جاهلیت، مخالف ارث بردن زن بودوتاپای مردی ولودر طبقات بعدی درمیان بود،به زن ارث نمی داد لهذا وقتی که آیه ارث نازل شدوتصریح کردبه اینکه؛للرجال نصیب..باعث تعجب اعراب شد، اتفاقادرآن اوقات بودکه زن و فرزند حسان بن ثابت که ازدنیارفته بودندو آنها از تصاحب ارثش محروم شده بودند واین آیه نازل شد۸ واین اصل درنظام اسلامی ایران درمتن منشور حکومتی (۹۴۰قانون اساسی ) قرارداده شده است .

ازدیگرحقوق مبرهن زنان که قبل از اسلام به فراموشی سپرده شده ودرزمان حکومت های ظلم درطول عالم گوشه هایی ازآن تداوم یافته وهنوزهم آثارمخربش بموازات تاریخ درگوشه کنارهای دنیا برجای مانده حق فراگیری علم ودانش بود.پیامبر اسلام با تبیین”طلب العلم فریضه علی کل مسلم ومسلمه” ۹ آن را نه تنهابعنوان یک حق بلکه یک تکلیف و فریضه برای زنان درکنارمردان احیاءوبرقرارساخت. و درست به یمن همان تعلیمات فراگیراسلام بودکه نظام اسلامی ما براین اصل صحه گذاشت وعرصه ر ا برای جولان زنان درسنگرهای مختلف علمی وکاربردی فراهم ساخت.وبدینوسیله نخبگان علمی فراوانی ازنسل زنان رادر تئوری های مختلف علمی واردجامعه ساخت.

ازجمله دیگرحقوق احیاءشده زنان که درصدراسلام وبه تبع آن درگوشه وکناربلادحتی اسلامی به غفلت سپرده شده بودحق ازدواج وانتخاب همسربود که اسلام آنرا تحت عنوان حق تکامـلی بشروسنت حسنه، تقدس بخشیده وبرای افرادازجمله زنان ایجادحق نموده وبدینوسیله باتعیین حقوق وحدودوجایگاه شایسته ازبرای زنان درحریم مقدس خانواده وتبیین وتفضیل جایگاه مادری وتربیت فرزند براساس تناسب روح وطبع واحساسات پاک و مادرانه اش نه بعنوان یک تکلیف تحمیلی بلکه حقی خدادادی به آنهاعزت وحرمت بخشید.درمقام نتیجه گیری به مطلبی کلی ازقول شهید مطهری،دراین بیان می پردازیم: اسلام بزرگترین خدمت هارانسبت به جنس زن انجام داد.خدمت اسلام به زن تنهادرناحیه سلب اختیار داری مطلق پدران نبودبطورکلی به اوحریت داد،شخصیت داد،استقلال فکرونظرداد،حقوق طبیعی اورابه رسمیت شناخــت،گامی که اسلام درطریق حقوق زن برداشت،باآنچه درمغرب زمین می گذرد ودیگران ازآنهاتقلید می کنند،دوتفاوت اساسی دارد،اول ازناحیه روانشناسی زن ومرد،اسلام دراین زمینه اعجاز کرده است…تفاوت دوم دراین است که اسلام درعین آنکه زنان رابه حقوق انسانیشان آشناکرد،هرگز آنان رابه تمـردوعصیان نسبت به مردوانداشت.۱۰

ب-اصول ومبانی حجاب وعفاف دراسلام وجامعه اسلامی:
۱-مبنای فقهی وحقوقی حجاب وعفاف:
قال الله تعالی:”قل للمومنین یغضوامن ابصارهم ویحفظن فروجهم …وقل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن ویحفظن فروجهن ولایبدین زینتهن الاماظهرمنها….” ۱۱ ترجمه(الهی قمشه ای):”ای رسول مامردان رابگو تاچشم هاراازنگاه نارواببندندوفروج واندامشان رااز حرام محفوظ دارندکه این برپاکیزگی جسم وجان شمااصلح است والبته خدابهرچه کنیدآگاه است. ای رسول زنان مؤمن رانیزبگوتاچشم هاراازنگاه ناروابپوشندوفروج واندامشان راازحرام محفوظ دارند و زینت و آرایش خودجزآنچه قهراظاهرمی شودبربیگانه آشکارنسازندوبایدسینه ودوش خودرا با مقنعه بپوشانندو جمال وزینت خودراآشکارنسازندجزبرای شوهران خود و آن طورپای بزمین نکوبندکه خلخال وزیور پنهان پاهایشان معلوم شودوای اهل ایمان همه به درگاه خداتوبه کنیدباشدکه رستگار شوید.

قبل ازهرچیزبرای روشن شدن وبررسی فقهی موضوع موردبحث آشنائی باسه مفهوم حیا-عفاف و حجاب (عناوین مذکوردرآیه) ضروری بنظرمی رسد :
حجاب امری ظاهریست اماعفاف امری درونی ویک خصلت باطنی ست که درهمه شخصیت انسان تاثیر میگذاردوچه خوب است که هردو حجاب وعفاف باهم باشند درموردحجاب ۴آیه ودرموردعفاف بیش از ده آیه واین نشان ازاهمیت وتقدم وضرورت عفاف درزنان است. تبرج هم بمعنی آراستن وآرایش کردن است. سیاق “یغضوا”درآیه مضارع افاده معنی امر می کند.. عفت یعنی صیانت نفس ازچیزهایی که حرام است یاانجام آن شایسته نیست. حضرت علی(ع)درباره حقیقت عفت می فرماید:”الصبرعلی الشهوه عفه”۱۲ شهیدمطهری دراین باره می گوید:”عفت حالتی نفسانیست به معنی رام بودن قوه شهوانی تحت حکومت عقل و ایمان وتحت تاثیرقوه شهوانی نبودن” ۱۳ امام علی(ع)دراینباره نیزمی فرماید:سَبَبُ العِفَّهِ، أَلحَیاء” ۱۴ حیا، ویژگی درونی فرداست که بنا به تعریف عالمان اخلاق، به مشخصه هایی چون محدودیت نفس در ارتکاب محرمات .قبائح شرعی، عقلی وعرفی براساس زمینه هایی چون تقوی یاشرم وخجالت و یا ترس ازنکوهش و.درفردمرتبط می شود.در نصوص وفتاوای متعدد هم حرمت نگاه و هم وجوب پوشش بعنوان تکلیفی دو سویه عمومابجهت درامان ماندن همگان ازمفسده انگیزی پدیده شوم بد حجابی وبی حیایی افرادچه زن چه مرد درجامعه مطرح شده است.

آغاز مطلب: مامعتقدیم که محدود کردن بحث حجاب و مفهوم گسترده آن به یک وظیفه وتعهدصرفازنانه نمی تواندما را به نتیجه مطلوب دینی برساندچه آنکه واقع بینی،ظرافت وژرف نگری در ساختار اجتماعی مبتنی برعفاف اقتضا میکندکه این پدیده همواره دوطرفه موردبررسی واهتمام قرار بگیرد. چنانکه قرآن کریم همیشه از زنان ومردان(هر دو)میخواهد در نگاه کردن، حریم را رعایت کنند. چنان که درروایات متعدد ازآن بعنوان مقدمه گناهان بزرگ بصورت یک گناه موردنهی و مذمت قرار داده وفقه شریعت آنراحرام میشمرد.فضل بن شاذان ازامام رضا(ع) روایتی نقل کردکه حضرت فرمود :
«وحرّم النظر…لما فیه من تهییج الرجال ومایدعوالیه التهییج من الفسادوالدخول فی مالایحلّ ولا یحمل” ۱۵
ترجمه:نگاه شهوت آمیز به ناحرمان حرام شد ـ چون مایه تحریک مردان و فسادی است که بدنبال آن می آیدازآن جمله وروددرحریم ناموسی وممنوعه افرادوارتکاب به امورحرام وناروا.

بنابراین همانطورکه گفته شدمفسده انگیزی امری صرفا مردانه یا زنانه نیست بلکه دو سویه ومرتبط به هردو جنس می شود. دراین قاعده که براساس قرآن کریم و فقه اسلامی و قانون مدنی نظام اسلامی رقم خورده هم حجاب و عفاف زنان مطرح است وهم حیاء وپرهیز نمودن مردان ازچشم چرانی. بی حجابی به ویژه درنظم دینی نشانه ورودبی عفتی وآلوده سازی عمومی ست، باید با روش های منطقی و تدریجی، محدود و مهار گردد. درواقع،حجاب مبتنی برعفاف وعفاف برپایه حیا استوار است علاوه براین حق کرامت انسانی وصیانت هر انسان از این دو حق،ممنوعیت هرگونه تجاوزبه حریم وحدود دیگران چه زن وچه مردویا هر گونه رفتاری که به حجب وحیای عمومی ودامان پاکشان آسیب برساندراباخودبهمراه داشته مصداق تجاوزو بی حرمتی خواهد بودولاجرم ازناحیه شرع مستوجب مجازات خواهدبود که قانون نظام اجتماعی اسلام آنرابه اجرادرخواهدآورد.درعین حال باید تاکید کرد که حسب توضیحات داده شده موضوعی مانند حجاب بتنهایی بادستورهای دولتی و یا صدور بخش نامه وآیین نامه ها قابل حل نیست زیرا ارتباط آن با عفاف که یک انگیزه درونی و برخاسته ازمنبت تربیتی خانواده ووضعیت فرهنگی جامعه است و عملکردهای درازمدت فرهنگی وتربیتی دولت اسلامی رادرکناراقدامات جانبی ودفعی بعلاوه امربه معروف ونهی ازمنکرهمه مردم جامعه میطلبد.

۲-مبنای عقلی ودینی حجاب وعفاف حجاب در جهان بینی اسلامی:
ماریشه دینی والهی داردچنانکه درآیه پیشین (معروف به حجاب)بیان شد و از طرفی براساس مبانی دینی مشخصه اصلی یک زن مسلمان که غالب مسائل شرعی با آن گره خورده وعلاوه برمسئله فردی حکم اجتماعی نیزبرآن جاری شده همانا مسئله حفظ حجاب وعفاف است. چنانکه برخی مسائل اخلاقی مثل کبرو حسد وریاء و… یا برخی واجبات شرعی چون نمازوروزه وحج و… صرفاعهدی است فیمابین فردباخداودرواقع وجوب فردی دارداگرچه آثارغیرمستقیم برای جامعه نیز بهمراه دارد اما حجاب علاوه بر بعد فردی ازحیث اجتماعی نیزازدیدگاه عقل وعرف وشرع واجب است. امامتاسفانه حتی برخی خانمهای مؤمن هم که به مسائل عبادی تقیددارندنیزنسبت به این بعدمهم آگاهی چندانی نداشته وبه آن توجه وتقید لازم نشان نمی دهند.

۳-مبنای هویتی وملی حجاب وعفاف:
ازطرفی هم حجاب یک هویتی ملی مامحسوب میشودوریشه تاریخی وتمدنی وملی هم دارد چنانکه در میان اقوام و تمدن های عهد کهن، پوشش زن ایرانی در مقایسه با پوشش تمدن های دیگرکامل تر بوده واز این رو، در هیچ تصویرکتیبه ای یا نقش برجسته ویامجسمه تاریخی بجامانده ازقرنها قبل در ایران باستان حتی قبل ازاسلام ولو سر ی برهنه نمی توان مشاهده کرد.بعنوان نمونه بنابرنقل از کتاب “تاریخ پوشاک ایرانیان از ابتدای اسلام تا حمله مغول” به استفاده زن ایرانی از پوشش کامل در دوره اشکانیان و ساسانیان می توان اشاره نمودو اینکه لباس زنان ایرانی رادر دوره ساسانی عموماً پیراهنی یک دست و بلند و پرچین تشکیل می داد.
بنابراین مخالفت بااصل حجاب مخالفت بااصل دستور االهیست وسرپیچی از آن عوارض شومی رابرای دین ودنیای فردوجامعه بارمغان می آورد. ازطرفی هم حجاب یک هویتی ملی مامحسوب میشودوریشه تاریخی وتمدنی وملی هم داردچنانکه در میان اقوام و تمدن های عهد کهن پوشش زن ایرانی در مقایسه با پوشش تمدن های دیگر، کامل تر بوده واز این رو، در هیچ تصویر کتیبه ای یا نقش برجسته ویامجسمه تاریخی بجامانده ازقرنهاقبل درایران باستان حتی قبل ازاسلام ولو سر ی برهنه نمی توان مشاهده کرد.

بعنوان نمونه بنابرنقل از کتاب”تاریخ پوشاک ایرانیان از ابتدای اسلام تا حمله مغول” به استفاده زن ایرانی از پوشش کامل در دوره اشکانیان و ساسانیان می توان اشاره نمودو اینکه لباس زنان ایرانی رادر دوره ساسانی عموماً پیراهنی یک دست و بلند و پرچین تشکیل می داد. بنابراین این مسئله را بپذیریم که مسئله حجاب اسلمی درزمان حاضرعلاوه برجایگاه دینی تعریف شده وموقعیت سیاسی که ذکرکردیم عصاره انقلاب اسلامیست نبایدشک کردکه دریک تعبیرکلی بطور قاطع بصورت شیرازه اسلامیت، ایرانیت، انقلابیت مادرآمدهاگربه لباس ملی کشورهای جهان بنگریم وآنگاه بادقت درلباس ملی زنان ومردان کشورخویش به پیشینه تاریخی وملی حجاب وپوشش کامل و عفت وحیاء ایرانیان عزیزپی می بریم

ج- ریشه های پیدایش بدحجابی:
۱- وسستی پایه های دینی واعتقادی وبی حیائی و بی تقوائی:
شهوت ازغرائزی به شمارمی آیدکه دروجودآدمی برای بقاءنسل وجلب آرامش بودیعت نهاده شده و لاجرم بایددرمسیراصلی خویش ودرحدودشرعی وقانونی قراربگیرد.تاآثار مطلوب خویش راببار آورد نه آنکه باانحراف وسوءاستفاده بردن ازآن زمینه فسادوهرج و مرج جنسی ودیگرعوارض خطرناک را ببارآورد. بایددانست که چنین نحوه بهره مندی و بکارگیری غریزه شهوت منشاء شیطانی دارد چراکه خداوندازاازل لباس وپوشش رابرای انسان قرارداد”یابنی آدم قدانزلناعلیکم لباسا”۱۶ وشیطان قسم یادکردکه انسان رااغواءکندو برهمین اساس خداوندازازل به بشرهشدارداد وفرمود:
«یابنی آدم لایفتننّکم الشیطان کما اخرج ابویکم من الجنه ینزع عنهما لباسهما لیریهما سؤالتهما»۱۷
ترجمه: (الهی قمشه ای):ای فرزندان آدم مالباسی که سرعورت شماکندوجامه های زیباونرم (که به آن تن رابیارائید)برای شمافرستادیم وبرشمابادبه لباس تقوی که تقوی نیکوترین جامه شماست که این سخنان همه ازآیات خداست تاشایدخدارایادآرید.

طبق آیه مذکوربی حجابی وبدحجابی ریشه شیطانی داردچراکه شیطان ازازل قسم یادکردکه انسان را اغوا کندبنابراین حجاب در جهان بینی اسلامی ماریشه دینی والهی داردو خداونددر آیات متعددقرآن کریم به همین امراشازه وتاکیددارد. وازطرفی درمنابع مختلف فقهی وروائی این موضوع بعنوان محور مسائلی که غالب مسائل شرعی به آن گره خورده جزو وظایف اصلی زن مسلمان شمرده و برآن تاکید شده است. بنابراین مخالفت بااصل حجاب درواقع مخالفت بااصل دین وشرع محسوب میشود.چراکه این حکم علاوه بربعد فردی حکم اجتماعی نیز برآن مترتب است وبسان برخی واجبات شرعی مثل نمازوروزه وحج و..نیست که صرفا جنبه فردی وعبادی دارندوعهدی فیمابین خداوبنده محسوب میشوند بلکه علاوه بر بعد فردی و آثارمترتب فراوانی که برای فرد بهمراه دارد ازبعد اجتماعی نیزبسیار مورد توجه است.

لاجرم بدحجابی علاوه برآثارمخرب وآثارسوء دنیوی واخروی برای فردآسیب های فراوان اجتماعی نیزبرای افرادجامعه ببارمی آورد.ی وعبادی وجوب برترومؤکدتری دارد.که متاسفانه حتی برخی خانمهای مؤمنی هم که به مسائل عبادی تقید دارندواتفاقاپوشش رادر امرعبادی آنهمه موردتوجه قرار میدهندبه این بعد واحکام شرعی واخلاقی ومسائل حول آن ازحیث اجتماعی وعبادی وایمانی و خلاصه دنیوی واخروی چندان آگاهی نداشته و نسبت به آن تقیدو وعنایت لازم نشان نمی دهند. واین چیزیست که متاسفانه مردان وزنانی که در دینداری ومعتقدات دینی وتقیدات عبادیشان تردیدی وجود نداردکه بجهت ندانستن حکم واقعی این موضوع مهم یعنی مسئله حجاب وعفاف آنراصرفا امری فردی وسلیقه ای دانسته ونسبت به آن تقیدچندانی نشان نمی دهند. درجامعه ای که بدحجابی وبجهت آن چشم چرانی رواج پیدا کند، بسیاری از گناهان در آن جامعه بروزمی کند و درنتیجه زندگی بسیاری از دختران معصوم وبسیاری اززندگیها بر باد فنامی رود وامنیت زنان ودختران ونیزآبرو وعفت بسیاری ازخانواده ها درمعرض خطرونابودی قرارمی گیرد.بنابراین منشاءبی عفتی درجامعه رواج بی حیاییست ودر مقابل ریشه¬پاکدامنیها حیا.چنانکه مولا. علی (ع) می فرماید: «عَلی قَدرِ الحَیاء، تَکونُ العِفَّهِ»۱۸ یعنی:میزان عفت جامعه مقدارحیاءمردم آنجامعه بستگی دارد.وبنابراین هرچه حیاءبیشترباشدعفت و پاک دامنی بیشترمی شودودرامرتربیت فرزندهم هرچه حیاء خانواده بیشترباشدنوع تربیت بهترخواهدشد.

۲ – کشف حجاب رضاخانی:
توطئه کشف حجاب فتنه ای بزرگ و برای جامعه مذهبی مابسیار سنگین وتحمل ناپذیر بود. مرحوم آیت اللّه حاج شیخ عبدالکریم حائری، مرجع تقلید وقت، از غصه آن بیمارشد و چندی بعد از همان بیماری فوت کرد. آیت اللّه حاج آقا حسین قمی که در مشهد ساکن بود و از علمای طراز اول به شمار می رفت، گفته بود: «می روم پای شاه را می بوسم و نمی گذارم این کار انجام شود.» اما کاری که استعمار ، نزدیک به یک قرن آن را در سرلوحه برنامه های خود قرارداده ودر حکومت دست نشانده رضاخان فرصت اجرای آن را یافته بود، با خواهش و التماس این و آن تغییرپذیر نبود. لذا به آن مرحوم حتی اجازه دیدار با شاه را ندادند و او که تحمل دیدن فساد و منکرات علنی در جامعه را نداشت، به عراق مهاجرت کرد. مرحوم میرزا محمود خراسانی فرزند صاحب کفایه (آخوند خراسانی از مراجع بزرگ عصرمشروطه) که خواست دنباله کار او را بگیرد و با این توطئه مقابله کند، در مشهد دستگیر و تحت الحفظ به تهران برده و زندانی شد و در همان جا فوت کرد، یا به روایتی به شهادتش رساندند. با این حال، علما ناامید نشدند و مخفیانه به مبارزه ادامه دادند و به روشن گری پرداختند.

در جریان این فتنه عده ای از متدینان از اندوه سکته کردند. بعضی، زنان خود را طلاق دادند. بسیاری از زنان مؤمن، خود را در خانه محبوس کردند و تنها پس از سقوط دیکتاتوری، در شهریور ماه ۱۳۲۰، فرصت بیرون رفتن از منزل پیدا کردند و چه بسیاری که در محبس خانه مردند و روی آزادی ندیدند. برخی نیز به شکل عملی با پوشیدن پالتوهای بلند و کلاه های بزرگ یا روسری، به گونه ای که موها معلوم نباشد، با بی حجابی مقابله کردند. عده ای دختران خود را از مدارس جدید بیرون آوردند تا مجبور نشوند بدون حجاب به مدرسه بروند. بدین ترتیب، نبردی نابرابر بین مردمی بی پناه و دولتی با انواع سلاح شروع شده بود. با فروپاشی دیکتاتوری رضاخان بار دیگر زنان به سوی حجاب روی آوردند. در این دوره یعنی بعد ازشهریور ۱۳۲۰ که سلطنت محمدرضا پهلوی شروع می شود، در گزارش های متعدد و مکرر مأموران از رویکرد زنان به حجاب اظهار نگرانی و از مقامات مربوطه تقاضای چاره جویی شده است. اما نظام جدید که با مشکلات فراوانی درگیر بود، ضعیف تر از آن بود که بتواند با حجاب زنان برخورد کند. محمدرضا پهلوی در کتاب مأموریت برای وطنم می نویسد: شاید مبارزه با حجاب در دوره پدرم فقط با توسل به زور ممکن بود، امادردوره سلطنت من به جهت رشد زنان نیازی به آن نیست، زیرا آنها با آگاهی حجاب را به تدریج کنار می گذارند. البته با روی کرد تدریجی زنان به حجاب، به ویژه بعد از قیام پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ و آغاز رهبری دینی و سیاسی امام خمینی (ره) مشخص شد که پیش بینی محمدرضا درست نبوده است. توجه زنان از قشرهای مختلف، از جمله تحصیل کردگان در دانشگاه های داخلی و خارجی به حجاب در این دوره تعجب محافل داخلی و خارجی را بر انگیخته بود.

صدیقه دولت آبادی که از فرقه ازلی، منشعب از فرقه بابی و از پیش گامان مبارزه با حجاب در اواخر دوره قاجار و دوره رضا خان بوده است و از بازگشت زنان به حجاب در دوره بعد از شهریور ۱۳۲۰ به شدت ناراحت و نگران بود و زحمات خود و امثال خود را بر باد رفته می دید، با خشم و نفرت و احساس وحشت از وضعیت جدید هشدار داد: “موضوعی که در پیرامون آن سخن می رانم، احتیاج است در زمینه دو موضوع مهم: اخلاق عمومی و برگشت حجاب. امروزه بزرگ ترین احتیاج اتحاد برای حفظ آزادی بانوان است. پس من موظفم به شما بانوان یادآوری کنم که یک خطر بزرگ ما را تهدید می کند و آن خطر بسیار نزدیک و وحشت ناک است. کدام خطر؟ خطر مرگ استقلال و آزادی بانوان.

اگر امروز از این خطر جلوگیری نکنیم، فردا به خطرمهیب مرگ استقلال ایران گرفتار می شویم. اکنون روز به روز تحریکات در موضوع برگشت حجاب بیشتر است و مرتجعین دارند به مقاصد شوم خود می رسند و نمی دانند به اقدام های تندرو به کجا می روند. بدبختانه زنان از همه جا بی خبر کورکورانه به جای پای آنها قدم می گذارند. به شما قول می دهم که اشخاص مختلف در مکان های مختلف برای خفه کردن زنان، یعنی نیمی از بدن افراد ایرانی، آستین های فراخ را بالا زده و در جیب های گشاد را باز کرده اند که شما و مرا خفه کنند و بعد از آن که حق استقلال و آزادی ما را کشتند و به ثبوت رسید که نصف بدن مرد ایرانی فلج است، در پای میز صلح عمومی هم قلمی روی حق استقلال ایران و ایرانی کشیده می شود.

امروز عده ما بسیار کم است و عده زنان کهنه پرست و فریب خورده زیاد است. آیا شما حاضرید زیر پای جهال خرد شوید؟ اگر روزی رسید که تاریک نشینان و پست طینتان بخواهند علناً بر ضد ترقی و تعالی زن قیام کنند و آزادی ده ساله ما را برگردانند و حیثیت زن ایرانی را لکه دار نمایند، باور کنید بدون این که پشت سرم را نگاه کنم، یا در خانه ام را پیش کنم، بی درنگ با یک علامت سفید به نام آزادی زنان در میان جمع مردانی که نمی فهمند کور و کر کردن مادر، خواهر، زن و دخترشان جنایتی عظیم است و نمی خواهند بفهمند که مادران آنها عاقل و تربیت شده نباشند، عفت اسلام محفوظ نمی ماند و این چادر بی عصمتی که می خواهند بر سر زنان بکنند، پرده بی عفتی است که بر روی اعمال فواحش می کشند، نه آن چه آنها برای خودشان مذهب ساخته اند. بله در میان همان مردان برخواهم خاست و با صدای رسا به دنیا می فهمانم که ایران خالی از زن نیست و بر فرض در این راه کشته بشوم، افتخار ابد را خواهم داشت و بدانید که این ادعای من به ثبوت رسیده است.”

۳-شیوع تهاجم فرهنگی غرب:
همان گونه که می دانیم همزمان باآغازپیروزی انقلاب اسلامی ناقوس مبارزه بافرهنگ اسلامی بامحوریت تهاجم فرهنگی وگسترش ابتذال ومقابله با پدیده مقدس حجاب وعفاف توسط غرب به صدادرآمدو دشمنان دین وحکومت دینی باهمه امکانات به مبارزه بافرهنگ پوشش وعفاف برای تهی ساختن درون نظام وحداقل جلوگیری ازشیوع فرهنگ دینی وانقلابهای اسلامی درسطح دنیابرخاست که ازآنجمله می توان به تصویب طرح ممنوعیت حجاب درفرانسه درهمان سالهای نخستین و به تبع آن تصمیم برخی از کشورهای دیگر اروپایی و حتی آسیایی چون ترکیه درهمین خصوص اشاره نمود که این خود نشان از عمق وحشت غرب از روند رو به رشد حجاب و حضور سبز این فرهنگ پس از پیروزی انقلاب اسلامی درجهان داشته ولذاروزبروزبردامنه این مخالفت افزود وبیش ازهرچیزی رسانه های ضددینی وابتذالی خودراتقویت وگسترش بخشید.وبارهابراین امراصرارواذعان داشت که رسانه های وسیع خودرا درسر تاسرعالم مخصوصابربام کشورهای اسلامی بعنوان مبلغ و مروج برهنگی وفساد در پیشبرد فرهنگ شیطانیشان قرارداده ودراین راستاازهمه هزینه ها وتاکتیک ها و تکنیک هانیزبهره ببرد.

رهبر فرزانه انقلاب دراین خصوص می فرماید: این چیزهایی که شما می شنوید درباره مبارزه با دختران محجبه در فرانسه، اینها جرقه هایی است آتش های زیر خاکستر است واز یک کار عظیم پشت پرده خبر می دهد. با فرهنگ متعالی حجاب هزهیچگونه تصمیم وتلاشی دریغ نورزید. به راستی، دشمنان انقلاب اسلامی در تهاجم به ارزش های مقدس ما می خواهند تقدس زدایی کنند. آن گاه به اهداف شوم خود برسند.. “.امروزه بر هیچ خردمندی پوشیده نیست که جبهه کفر و استکباردرنظر دارد باردیگر از تجربه تاریخی وتلخ اندلس بر ممالک اسلامی،بخصوص جمهوری اسلامی ایران استفاده کند،آنهم با بهره گیری ازفن آوریها،تکنیکهای نوودستگاه های پیشرفته وپیچیده تبلیغاتی.بی گمان برنامه های آنان،ازبین بردن حجاب اسلامی وجایگزین ساختن مدهاوالگوهای غربیست.یکی از نظریه پردازان غربی بصراحتمیگوید :”برای به شکست کشاندن انقلاب وحکومت اسلامی درایران،بایدازکوتاه کردن مانتوهاشروع کنیم

د- عوارض و پیامدهای فرهنگی ـ اجتماعی پدیده بدحجابی:
توضیح:بشرباتوجه به اهمیتی که برای سلامتی جسم خود قائل است،همواره سعی می کند که برای حفظ و تأمین سلامت خودازراهکارهای پیشگیرانه ازجمله زدن واکسن ویادوری از آلودگیهاو یامکانهایا غذا های بیماریزابهره ببرد.لاجرم بایدکه برای سلامت روح خودکه شاکله اصلی وجودانسان است نیزچنین احساس ونقش پیشگیرانه ای داشته باشدودرجهت حفظ سلامت وپاکی آن بکوشد.وبدین منظورباید برای ازناهنجاریهاومعضلاتی که چون ویروس بیماریزابجان مردم جامعه می افتدهم بعنوان یکی از اعضاءجامعه بپرهزدوهم مردم رااز ابتلابه آن بپرهیزاند.وبدحجابی درست از جمله همان مسائلیست که سلامت فرد وجامعه را تهدید می کندوپی آمدها و آثار جبران ناپذیری درفرهنگ، اخلاق، اعتقاد، اقتصاد وامنیت جامعه داردکه گاه مسیر انحرافی وبازگشت ناپذیری رابرای همه افرادجامعه ببارمی آورد . فرهنگ هر جامعه بعنوان هسته اصلی حیات اجتماعی نوعاریشه در دین و آیین ویاآداب و رسوم آن جامعه داشته و از جنبه های گوناگون و ارزش ها و قواعد خاصی برخورداراست و درالگوهای رفتاری و هنجارسازیهادردل اجتماع نقش اساسی دارد.بدحجابی علاوه برآثار ضددینی وفردی پیآمدهای اجتماعی فراوانی رابدنبال داردکه مادراین مقوله بدنبال بررسی آنیم:

۱ -تضعیف معتقدات دینی در جامعه:
قال الصادق(ع) می فرماید: “وَ اَمّا اللِّباسُ یَحْمِلُکَ عَلَی الْعُجْبِ وَ الرِّیاء وَ التَّزْییِنِ وَ التَّفاخُرِ وَ الْخُیَلاءِ فَاِنَّها مِن آفاتِ الدِّینِ وَ مُورِثُهُ الْقَسْوَهُ فِی الْقَلْبِ” ۱۹ترجمه: لباست،لباسی نباشدکه تو را به گناه خودپسندی، ریا، مباهات بدیگران،فخرفروشی وتکبرآلوده کندکه تمام اینهاازآفات دین وموجب سختی دل است. تظاهربه بدحجابی نشانه پای بند نبودن و بی مبالاتی فرد به احکام واعتقادات اسلامیست.زیرا زنان بابد حجابی، چشم های هوس آلود را متوجه خود می سازندو پایه های ایمانی مردم را سست می کنند و جامعه را به فساد می کشانند. هیچ راهی برای دشمنان اسلام بهتر از آن نیست که بدون جنگ وکشتار وتحمل هزینه های گزاف آن ایمان راازدلهای مردم بزدایند.میدانیم که باورها و ایمان های راسخ نقش بسزایی در بالندگی جامعه ایفا می کند و زمانی که ایمان به سستی گراید،نفوذدشمن دربه انحراف کشیدن همین جامعه بالنده بیشتروآسانتر خواهدشد. بدحجابی علاوه بر این که خود یک ناهنجاری اجتماعی بشمار می آید و جامعه را به بی بند و باری می کشد، زمینه ساز بسیاری از زشتی های اخلاقی نیزهست. وقتی به پوشش و متانت بی اعتنایی می شود، مسائل اخلاقی دیگر هم از جامعه رخت بر می بندد. بدلباسی، بداخلاقی به دنبال دارد، چنان که مدپرستی، هواپرستی می آورد. جامعه ای که هر روز مد جدیدی را به شکل های گوناگون بپذیرد،دچار بسیاری ازبیماری های اخلاقی چون غرورتکبر،عصیان ، قساوت قلب و فخرفروشی خواهد شد. هرگاه جامعه ای به انجام دادن گناه جسارت پیدا کردومفاسدو معاصی رواج پیدا کرد،زشتی گناه ازبین میرودو این خودگناه بزرگتریست. یعنی جامعه ای که گناه را گناه نداند، به سبب رواج زیادو همگانی شدن آن، سقوط خواهدکرد.بنابراین،بدحجابی قبح و زشتی گناه رااز بین میبردوباعث رواج گناهان دیگر می شود. زن بدحجاب،خودرا به احکام الهی پای بند نمی سازدو براحتی احکام الهی رازیرپا می گذارندو بی مبالاتی خود را به موازین اسلامی اعلام می دارد. چنین زنانی در معرض گناه هستند و زمینه این گناه وبی دینی رادرجامعه فراهم میسازند.

۲-سلب امنیت وحرمت زنان:
قال الله تعالی:”یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ ِلأَزْواجِکَ وَبَناتِکَ وَنِساءِالْمُوءْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَ بِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُوءْذَیْنَ وَ کانَ اللّهُ غَفُورًا رَحیمًا” ۲۰ ترجمه:ای پیامبر، به همسران و دخترانت ونیززنان مؤمنان بگو پوشش های خودرا برخود فروتر گیرند تاشناخته نشوند و مورد آزار قرار نگیرند که این به احتیاط وعقل ودین نزدیک تر است و خدا آمرزنده مهربان است. در شأن نزول این آیه آمده، هنگامی که شب ها زنان برای نماز به مسجد می رفتند، بعضی از جوانان هرزه بر سر راه آنها می نشستند و آنان را با مزاح و سخنان ناروا آزار می دادند و مزاحم آنها می شدند. این آیه به زنان دستور داد حجاب خود را به طور کامل رعایت کنند تا ازکنیزان، آلودگان و یهودیان شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند پس جامعه ای که بخواهد ثبات امنیتی بیشتری داشته و از ناهنجاری ها به دور باشد، باید خود را از عواملی که باعث ناهنجاری و بزه می شود،دور نگاه داشته و حجاب وعفاف راسرمشق خویش قرار دهد و ازآن محافظت نماید.. بنابراین آرامش و امنیت والاترین نعمتی است که خداوند به جامعه عنایت می فرماید و می توان گفت که اگر جامعه ای فاقد آن باشد به یک معنا، فاقدهمه چیز است چه آنکه سلامت جسمی و روحی ـروانی جامعه درسایه همین مسئله امنیت فراهم می آید.ولذا زنان بدحجاب نمی دانند که چه ضربه های جبران ناپذیرو خانمان براندازی رابر زندگی خودوبرپیکره جامعه وارد می سازند و با پوشش نامناسب خودهمزمان باحضوردر اجتماع درواقع به افرادبزهکار اجازه حریم شکنی میدهندکه این خودسرآغاز بسیاری از ناهنجاریها، مزاحمت ها آسیبهامیشود.

۳- جلوگیری ازحضورمثبت زنان درجامعه:
طبق قوانین اسلامی واجتماعی وحقوق طبیعی زنان آنهاحق دارندکه در بسیاری از جوامع در فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و..شرکت کنندوسهم بسزایی دراین زمینه ها ایفانمایندولاجرم مثل مردان درجامعه حق زندگی وامنیت وآرامش دارند . یکی ازتکالیف وضروریات زنان برای حضورقوی وسالم دراجتماع که زمینه سازهمین امنیت وآرامش و آزادی واقعی زنان درگستره فعالیتهای اجتماعی نیزهست همین رعایت مسئله حجاب و عفاف وپوشش کامل اسلامیست.بنابراین اگرخدای ناکرده با بد حجابی وخودآرایی وخود نمایی واردمحیط کاروجامعه شودبایدخود قبل ازدیگران عوارض آن از جمله آسیب ها بیمها وخطرهاودرنهایت محدودیتها وممنوعیتهای اجتماعی راپذیراگردد

۴- تزلزل درنهادخانواده وهرج ومرج درروابط جنسی:
پوشش وحجاب باعث سلامت اخلاقی جامعه و پای بندی به هنجارهای دینی ومحوکردن زمینه های بروز وشکل گیری بزه درجامعه می شودوباعث می شودکه فاصله های اجتماعی وحریم افرادمحفوظ می ماند .چنان که امیر مؤمنان در نهج البلاغه به فرزندش امام حسن(ع) میفرماید: “وَ اکْفُفْ عَلَیْهِنَّ مِنْ اَبْصارِهِنَّ بِحِجابِکَ اِیّاهُنَّ فَاِنَّ شِدَّهَ الْحِجابِ اَبْقی عَلَیْهِنَّ”۲۱ ترجمه:از راه حجاب و پوشش بانوان را بپوشان؛ زیرا رعایت حجاب به طور جدی ومحکم، زنان را بطور سالم تر و پاک تر حفظ خواهد کرد. وقتی اختلافات زن و شوهر در محکمه های قضایی، را ریشه یابی می کنیم، پی می بریم که بسیاری از ناسازگاریهابدلیل رعایت نکردن حجاب است. وقتی زن با آرایش و بدحجابی در جامعه ظاهر می شود، چشم ها، به سوی او نشانه میروندوخطرات وآسیبهای جنسی وعاطفی فراوانی رابرای خانواده هابارمغان میآورد.بنابراین، برای حفظ نظام خانواده و بوجودآوردن محیطی سالم وفرزندان پاک همراه بارعایت حجاب ضروریست تادرنتیجه جامعه ای سالم و پایدار برقرار گردد.

۵ -اختلالات روحی و روانی وافت تحصیلی وتربیتی افرادجامعه:
اختلالات روحی و روانی از آثار ناگوار بدحجابی در جامعه است. خودآرایی و جلوه گری و ارائه پوشش غیرمتعارف افکاروحواس افردارابه خودمشغول وفشارهای فراوانی را بر روح و روان افراد وارد میسازد. ودرنتیجه افراد جامعه ثبات روحی و روانی خود راازدست میدهند زنی که حجب وعفت را رعایت نکند هم خودرادرمعرض تشتتهای فکری وروحی قرارمیدهد وهم باعث ایجاداختلالات وپراکندگی درافکار دیگران شده ودرنتیجه نیروی کارآمد دیگران و چرخه فعالیت کاری وآرامش ذهنی وگرایشهای عاطفی افرادخانواده رانسبت به جامعه را دچارسستی و رکودمیسازد.ودرمقابل زمینه عدم حضوردختران و زنان خانواده های با غیرت درجامعه و اضطراب ونگرانی خانواده هارافراهم می سازد.

شهیدمطهری در این باره می گوید:”روح بشرفوق العاده تحریک پذیر است. اشتباه است که گمان می کنیم تحریک پذیری روح بشر،محدودبحدخاصیست وازآن پس آرام میگیرد.همانطورکه بشردرناحیه ثروت ومقام، از تصاحب ثروت و از تملک جاه و مقام سیر نمی شودو اشباع نمی گردد،درامور جنسی نیز چنین است. هیچ دلی ازهوس سیرنمی شود.ازطرفی تقاضای نامحدود خواه ناخواه انجام نا شدنیست وهمیشه مقرون است با نوعی احساس محرومیت ودست نیافتن به آرزوهاکه بنوبه خودمنجربه اختلالات روحی وبیماری های روانی میگردد.چرادردنیای غرب اینهمه بیماری های روانی زیاد شده است؟علتش آزادی اخلاقی جنسی وتحریکات فراوان سکسی است که بوسیله جرایدومجلات وسینماهاوتئاترهاومحافل ومجالس رسمی وغیر رسمی انجام میشود”۲۲ ازطرفی هم بایدباکمال تاسف به وضع نابهنجاربدحجابی دربرخیازدانشگاههاو.مراکزآموشی ومدارس اشاره نمود.باذکراین مقدمه که: فرهنگ هر جامعه ای، به آموزش های آن بستگی دارد هر قدر آموزش ها از غنای بیشتری برخوردار باشد فرهنگ آن جامعه بالاتر خواهد بود.نخبگان وفرهیختگان،در پرتو تحصیلات شناخته می شوند.جامعه ای که دانش مندان آن بیشتر باشد ،معمولاًازتمدن بالاتری برخوردار است وپویایی درتمامی زمینه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی ونظامی کاملاً مشاهده می شود. خلاصه، پیشرفت هر جامعه ای در گرو آموزش آنست. بنابراین برای تحقق یک چنین آثارپرباری وجودبرخی مسائل ازجمله آرامش و تمرکزافکارمحصلین ضروری ولازم بنظرمی رسد. دختران و پسران اگر در کنار تحصیل،دلمشغولی های دیگری داشته باشند،ازتحصیل بازمی مانندووقت زیادی از فرصت های مطالعاتی وتحصیلی آنان به هدرمیرود.بسیاری از مشاوران ازصحبتهای دختران وپسران جوان درباره مدهای روز وآرایشهای جدیدگله مندهستند.بگفته مربیان تربیتی،در مدارسی که دختروپسرباهم درس میخوانندکم کاری،عقب افتادگی وبی مسئولیتی بخوبی مشاهده شده است.زیرادختران در چنین محیطی،با بد حجابی توجه دیگران را بخودجلب کرده تمرکزذهنی وروحیشانرامی ربایند و …

۶-رواج مدگرائی وتجمل پرستی وهوسرانی درسطح جامعه:
درجامعه ای که بدحجابی و زینت آرایی رواج پیدامیکند،بسیاری از کجرویهای گوناگون اجتماعی مانند مدگرایی ،مشکلات اجتماعی تهییج شهوانی و ترویج بی حیائی وبی هویتی وچشم وهم چشمی تا بدانجا که اکثر افراد جامعه رابنحوی آلوده سازدگستر ش می یابد.و در نتیجه، جامعه راازرشدو تعالی و فعالیت های سالم بازمیدارد.زنان بدحجاب که به نمودهای ظاهری و تجمل و تنوع می پردازندوهرروز بسراغ اسباب آرایش و زیورآلات و کفش و لباس می روند،سم کمبودشخصیتی ومحرومیت از جمال معنوی را به جامعه تزریق می کنند.ودرنتیجه کم کم ارزشهاوهنجارهای اجتماعی پایمال و خدشه دارگشته و زمینه تباهی جامعه فراهم میگردد. امادرجامعه ای که حجاب، متانت، عفت و حیا ارزش تلقی می شود ،زن با عفت وحجب پایه های این ارزش رابرپامیسازدوجامعه رابسمت سلامت و ارزشهای واقعی سوق میدهد.
————————————————-
منابع:
۱- غررالحکم
۲- سوره حجرات آیه ۱۳
۳-نامه ۳۱
۴- وسائل الشیعه ج۸ص۳۰
۵- سوره اسراء آیه۳۱
۶-نساء آیه۷
۷-نساءآیه ۱۹ ۸-نظام حقوقی زن دراسلام؛ص۲۲۱ ۹-الحیاه –حکیمی ج۱ص۷۰
۱۰- نظام حقوقی …..ص۷۵و۷۶
۱۱-سوره نورآیات۳۰و۳۱
۱۲-میزان الحکمه ج۶ص۲۶۵۹
۱۳- تعلیم وتربیت ص۱۵۰
۱۴-غررالحکم
۱۵-عیون اخبارالرضا شیخ صدوق چاپ منشورات اعلمی
۱۶-اعراف ۲۶
۱۷- سوره اعراف آیه۲۷
۱۸-غررالحکم
۱۹- بحاراالانوار
۲۰- سوره احزاب آیه۵۹
۲۱- نامه۳۱
۲۲- نظام حقوقی زن دراسلام

نویسنده: محمدابراهیم حسنی
منبع : سایت پژوهش

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.