خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آغاز جشن‌های فرقه سیک ها در اماکن مقدس خود در پاکستان

در چند روز گذشته سه هزار نفر از زائران فرقه سیک از هند برای زیارت اماکن مقدس این فرقه وارد پاکستان شدند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در چند روز گذشته سه هزار نفر از زائران فرقه سیک از هند برای زیارت اماکن مقدس این فرقه وارد پاکستان شدند.

زائران پیرو فرقه سیک با حضور در «ننکانه صاحب» در ایالت پنجاب، پانصد و پنجاه و چهارمین سالگرد جشن بشارت گورو نانِک دیو؛ بنیان گذار و نخستین معلم فرقه سیک را جشن خواهند گرفت.

پیروان این آیین همه ساله در اواسط نوامبر هم زمان با روز بشارت گورو نانِک این روز را جشن و به پاسداشت وی مراسمی مجلل در معابد پاکستان برگزار می‌کنند. این جشن مهم که گورو ناناک دیو جی گورپوراب Guru Nanak Gurpurab است، مقدس‌ترین جشن فرقه سیک‌هاست.

روز قبل از جشن بشارت، راهپیمایی خیابانی به نام Nagarkirtan برپا و سرودهای مقدس جمع خوانی می‌شود. پیروان سیک با سلاح‌های سنتی شمشیر بازی آیینی انجام و در روز جشن در معابد گورودر به همراه تیمهای‌های نوازنده موسیقی کتاب مقدس را می‌خوانند و همه سبک‌ها در ناهار دسته جمعی (لنگر) غذا می‌خورند.

فرقه سیک آموزه‌های خود را از عارفان مسلمان و هندو وام گرفته است. گورو نانِک پس از تولد در لاهور به زیارت خانه خدا در مکه رفت و فرقه سیک را که تلفیقی از آموزه‌های عرفانی اسلام و آداب معنوی هندوئیسم را بنیان نهاد.

هم اکنون حدود ۲۶ میلیون نفر سیک در جهان زندگی می‌کنند که ۲۵ میلیون نفر آن در هند بویژه در ایالت پنجاب زندگی می‌کنند.

اکثر مکان‌های مقدس سیک در ایالت‌های پنجاب و خیبرپختنون خواه پاکستان قرار دارد. تنها ۳۵ هزار نفر پیرو سیک در پاکستان زندگی می‌کنند.

منبع سیاق
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.