خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

موسیقی صلح با دستان موسیقیدانان جوان فلسطینی در رام‌الله

موسیقیدانان جوان فلسطینی در اوایل ماه گذشته با هدف برگزاری موسیقی صلح تحت رهبری دانیل بارن بوم، رهبر ارکستر اسرائیل- آرژانتینی، کنسرتی را در رام‏الله اجرا کردند. چند روز بعد، دانیل بارن بوم، هنگام دریافت جایزه صلح بنیاد ولف در پارلمان اسرائیل اعلام کرد که این حرکت نمایان‏گر امیدهایی است که برای دست‏یابی به صلح وجود دارد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بارن بوم درباره موسیقی صلح می‌گوید: در سال ۱۹۵۲، چهار سال بعد از اعلامیه استقلال اسرائیل، وقتی که من پسربچه‏ ۱۰ سال‌ه‏ای بیش نبودم، همراه با خانواده‏ام از آرژانتین به اسرائیل آمدم. این اعلامیه هم چون مرجع اندیشه‌‏ای ما را بر آن می‎‏داشت که با اعتقاد به نظرات آن با فراغ خاطر از یهودیان معمولی به شهروندان اسرائیلی تبدیل شویم. این اعلامیه بیانگر یک تعهد بود: دولت اسرائیل کشور را در جهت منفعت همه ساکنان آن به جلو خواهد برد، این دولت براساس آموزش‌‏های اساسی پیامبر آن، یعنی آزادی، عدالت و صلح بنیان گذارده خواهد شد، او ضامن برابری کامل حقوق اجتماعی برای تمام شهروندان، مستقل از اعتقادات مذهبی آنها، نژاد و جنسیتشان خواهد بود، آزادی کامل اعتقادات، سنت‌‏ها، آموزش و فرهنگ توسط این دولت تضمین خواهد شد.

بنیان‏گذاران دولت اسرائیل که امضاءکنندگان اعلامیه استقلال نیز می‏باشند، متعهد شدند که در جهت صلح و همسایگی همراه با احترام به تمام دولت‏ها و خلق‌‏های گرداگرد اسرائیل حرکت کنند…!

امروز من همراه با تأسفی عمیق از خود می‏پرسم که آیا ما علی‏رغم تمام موفقیت‏هایمان، می‏توانیم چشم بر دره عمیق و غیرقابل تحملی ببندیم که تعهدات اعلام شده در بیانیه استقلال را، از واقعیت آن چه انجام گرفته، جدا می‏کند؟

دره عمیق مابین آرمان و واقعیت، این امر که ما سرزمین‏های یک خلق دیگر را اشغال کرده و او را تحت سلطه گرفته ‏ایم، آیا با اعلامیه استقلال همخوانی دارد؟ آیا دست یافتن به استقلال خود با زیر پا گذاشتن حقوق اساسی دیگری، اساسا عملی است؟ آیا خلق یهود که تاروپود تاریخیش از زجر و آزار ممتد تنیده شده، می‏تواند به خود اجازه دهد که در مقابل حقوق پایمال شده و زجر یک خلق همسایه بی‏تفاوت باشد؟ آیا دولت اسرائیل حق دارد که به جای یافتن یک راه‏حل عملی و انسانی و برپایه عدالت اجتماعی به دنبال یک سودای غیرممکن ایدئولوژیک برای پایان دادن به تخاصم باشد؟ علی‏رغم تمام مشکلات ذهنی و عینی، من بر برآنم که آینده اسرائیل و جای آن در خانواده ملت‏های فرهیخته، بستگی به توان ما در تحقق بخشیدن به تعهداتی دارد که بنیان‏گذاران آن، در اعلامیه استقلال آن را مشخص کرده‏اند.

ارزیابی من همواره آن بوده است که نه از لحاظ استراتژیک و نه از لحاظ اخلاقی، یک راه حل نظامی برای درگیری عرب و یهود وجود ندارد، و اگر راه‏حل غیرنظامی تنها امکان است، من از خود می‏پرسم: پس ما منتظر چه هستیم؟ درست به همین دلیل بود که من به همراه دوست از دست رفته‏ام، ادوارد سعید، کارگاهی برای موسیقی‏دانان جوان یهودی و عرب کشورهای خاورمیانه درست کردیم. از آن جا که از سوئی موسیقی به مثابه هنر، نمی‏تواند بر روی اصولش سازش کند، و از سوی دیگر سیاست، هنر سازش‏هاست، موسیقی می‏باید به یاری سیاست بشتابد تا او از محدودیت‏های شرایط وجودیش رها شده و به آن چه ناممکن می‏‎نماید، دست یابد.

موسیقی بنابر تعریف هنر خیال و رویاست. هنری که از بند محدودیت‏های کلامی آزاد است و عمیق‏ترین گوشه‏های هستی بشر را لمس می‏نماید. هنری که از تمام مرزها گذر می‏کند و از این روست که موسیقی می‏تواند احساسات و رویاهای اسرائیلی‏ها و فلسطینی‏ها را به سوی قلمروئی جدید و غیرقابل تصور هدایت نماید. بدین سبب من تصمیم گرفته‏ام جایزه‏ ام را به برنامه‏های آموزشی موســیقی در اسـرائیل و رام ‏الله هـدیه کنم.

منبع انجمن کلیمیان تهران
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.