خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ترور روحانیون شیعه تیتر یک اخبار افغانستان است

منابع محلی در هرات گزارش دادند به‌ دنبال تیراندازی افراد مسلح ناشناس در این ولایت، دست‌کم شش تن از جمله دو تن از علما و روحانیون شیعه، به‌ شهادت رسیدند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، منابع محلی در هرات گزارش دادند به‌ دنبال تیراندازی افراد مسلح ناشناس در این ولایت، دست‌کم شش تن از جمله دو تن از علما و روحانیون شیعه، به‌ شهادت رسیدند.

این رویداد حوالی ساعت ۳:۰۰ ظهر روز جمعه، ۱۰ آذر، در منطقه «کوره ملی» واقع در شهرک جبرئیل در ناحیه ۱۳ شهر هرات رخ داده است.

بر‌اساس گزارش‌ها، افراد مسلح ناشناس در یک خودروی نوع «فیلدر» به این شهروندان در یک‌ «سه چرخه» تیراندازی کرده‌اند.

به گزارش تلویزیون تمدن در این حمله تروریستی، محمد محسن حامدی پیش نماز مسجد حضرت ابوالفضل(علیه السلام) و محمدتقی صادقی پیش نماز مسجد رسول اعظم(صلی الله علیه و آله) به شهادت رسیدند.

در همین حال، عارف رحمانی، عضو‌ پیشین مجلس نمایندگان افغانستان گفته است: «این شهروندان هزاره که از مجلس ترحیم چهلم شهید حجت‌الاسلام عید محمد اعتمادی بر می‌گشتند با مسلسل مورد حمله قرار گرفتند.» و‌ی گفته است که در این رویداد چهار زن نیز هدف حمله قرار گرفته‌اند. همچنین در این حمله سه نفر زخمی شده‌اند.

روحانیون شیعه
این در حالی است که حدود دو هفته پیش نیز دو عالم شیعه در منطقه شهرک جبرئیل هرات تیرباران شدند

بیانیه شورای علمای شیعه افغانستان

متن بیانیه شورای علمای شیعه افغانستان در رابطه با ترورهای هدفمند اخیر روحانیون شیعه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَمَن یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِیمًا / قرآن کریم

با نهایت تاسف و تاثر عمیق امروز نیز شاهد ترور چند تن از مردم ما در شهر هرات (و از جمله دو نفر عالم دین) و همچنین مجروح شدن چند نفر از مردم عادی (از جمله دو زن و یک کودک) بودیم.

شورای علمای شیعه افغانستان ضمن تقبیح و محکومیت شدید این عمل وحشیانه تروریستی و عرض تسلیت به خانواده‌های شهدا، ملت مسلمان افغانستان، مخصوصا مردم نجیب و متدین هرات و حوزات علمیه، مکررا با جدیت تمام از نیروهای امنیتی امارت اسلامی افغانستان می‌خواهد که تامین امنیت مردم را جدی گرفته و نگذارند که یک بار دیگر کشور دچار هرج و مرج و ترور و انفجار و قتل و کشتار سراسری گردد.

متاسفانه همه شاهد هستیم که در ۴ هفته اخیر به طور میانگین در هر هفته یک تن از علمای شیعه در شهر هرات به صورت هدفمندانه مورد ترور قرار گرفته است؛ و این اضافه بر نمازگزاران؛ ورزشکاران، مردم عادی و کودکان و زنان هستند در سایر مناطق است.

از این رو بر حکومت لازم است که با جدیت بیشتر عمل کرده، امنیت سراسری مردم را به عنوان مهم‌ترین نیاز جامعه تامین نماید.

«شورای علمای شیعه افغانستان – کابل ۱۰قوس ۱۴۰۲، برابر با ۱۷جمادی الاولی ۱۴۴۵»

واکنش مقامات طالبان

وزارت کشور حکومت طالبان در واکنش به ترور دو روحانی شیعه در هرات، آن را جنایتی نابخشودنی عنوان کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «با تاسف که امروز شش تن از هموطنان بیگناه به شمول زنان در منطقه انجیل ولایت هرات در یک اقدام تروریستی از سوی افراد ناشناس به شهادت رسیده و دو تن دیگر زخمی گردیده‌اند. وزارت امور داخله ضمن محکومیت این جنایت نابخشودنی، همدردی خویش را با خانواده و بستگان قربانیان این رویداد تروریستی ابراز داشته، برای شهدای این رویداد از خداوند متعال بهشت برین و برای مجروحین شفای عاجل را استدعا می‌نماید».

همچنین نثاراحمد الیاس، سخنگوی مقام ولایت هرات از تلاش نیروهای امنیتی طالبان برای دستگیری عاملان این حمله تروریستی خبر داد.

مهاجر فراهی، معاون والی هرات نیز در واکنش به حمله تروریستی روز گذشته در منطقه کوره ملی هرات اظهار داشت: تحمل شرایط خوب امنیتی برای دشمنان سخت است و آنان تلاش می کنند که با دامن زدن به اختلافات قومی بین مردم ما تفرقه ایجاد کنند.

وی افزود: مردم ما که سال‌های سال در کنار هم برادرانه زندگی کرده‌اند با این گونه مسائل هیچگاه میان آنان تفرقه ایجاد نمی‌شود. معاون والی هرات همچنین تاکید کرد که حکومت در تلاش دستگیری عاملان این رویداد است.

بیانیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، حمله مسلحانه روز جمعه ۱۰ آذر در هرات را «غیرانسانی» خواند.

سفارت ایران روز شنبه، ۱۱ آذر، در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: این سفارت حمله «تروریستی» اخیر در هرات را محکوم می‌کند و از مقام‌های طالبان می‌خواهد که عاملان این رویداد را شناسایی و مجازات کنند.

منبع سیاق
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.