امروزه سرگرم حواشی قرآن، آیات و روایات شده ایم

به گزارش ادیان نیوز، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش ملی
تکریم خادمین طرح تلاوت نور گفت: برکات ظاهری قرآن همچون شفای بیماران و
رفع مشکلات گرفتاران همه از برکات جانبی قرآن است، اما باید گفت که هدف
نزول قرآن این قبیل مسائل نبوده است.

قرآن کریم شفا دهنده و شفاعت کننده است

وی با اشاره به اینکه متاسفانه قرآن در زندگی های امروزی تبدیل به
تشریفات و بازیچه دست مردم شده است و بیشتر مردم برخوردی ابزاری با قرآن
دارند، افزود: هدف از نزول قرآن را هدایت کل بشریت است، قرآن شفا دهنده
بیماری های روحی و اخلاقی مردم است.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: اما متاسفانه
این اثرگذاری قرآن در زندگی های روزمره کم رنگ شده است و همانطور که دیگر
ادیان با کتاب های آسمانی شان برخورد می کنند ما نیز با کتاب آسمانی مان
برخورد می کنیم.

عدم عمل به قرآن انحراف در جامعه به دنبال دارد

وی با تاکید براینکه قرآن کتاب عقلانیت است، افزود: اما کمتر کار
محاسبات عقلانی در دنیا صورت می گیرد؛ قرآن کتاب رحمت است و در همه خانه ها
وجود دارد اما این همه خشونت و آمار بالای طلاق نشاندهنده بی توجهی به
قرآن در جامعه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مهدویت و انتظار وعده
پیروزی عدالت، اخلاق و توحید در سراسر جهان است و در قرآن کریم به آن نیز
سفارش زیادی شده است، افزود: اما متاسفانه مسأله مهدویت را تبدیل به یک امر
منفی و خسته کننده در جامعه کرده ایم.

وی در این باره افزود: منتظریم که امام زمان(ع) هر گاه خودشان ظهور
کردند، نسبت به اصلاح جامعه اقدام کنند و گاه حتی از امام عصر طلبکار هم
هستیم که چرا ظهور نمی کنند و این اوج بی ادبی نسبت به ساحت امام عصر است
که این به خاطر فهم نادرست از آیات قرآن کریم و روایات ائمه (علیهم اسلام )
است.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه در سبک های زندگی مان هیچ تفاوتی با
مشرکین نداریم، افزود: باید بین توسل اسلام و توسل شیعی با توسل در ادیان
دیگر تفاوتی وجود داشته باشد که امروزه همه توسل هایمان امری ظاهری شده است
.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در حال حاضر تشیع ما با آن تشیعی
که در ائمه اطهار(ع) در روایات به آن اشاره کرده اند، متفاوت است و خود را
سرگرم حواشی قرآن و آیات و روایات کرده ایم.

برداشت های مختلف از فهم آیات قرآن کریم
وی با
بیان اینکه مسائل قرآنی را می توان به روش مذهبی و غیر مذهبی بیان کرد،
افزود: در شیوه مذهبی تفسیر از دین و قرآن، توجه به ظاهر قرآن است که افراد
برای کسب ثواب قرآن را حفظ کنند یا گوش فرا دهند که هدف از نزول قرآن نیز
نیست.

وی در این باره ادامه داد: در روش غیرمذهبی نیز که تحت عنوان روشنفکری و
نواندیشی برای حذف قرآن در جامعه است، اینگونه بیان می کند که نباید بعد
از گذشته ۱۴۰۰ سال از اسلام تنها به نص صریح آیات قران اکتفا کرد و باید
آیات را متناسب با شرایط روز تفسیر کرد که این شیوه، شیوه ای کاملا نادرست
است.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: در روش غیر مذهبی مواجه با قرآن، بسیاری از
اصول دین همچون بهشت و جهنم و بسیاری از احکام که در قرآن بیان شده است را
زیر سوال می برند و معتقدند که برخورد سنتی با قرآن، این کتاب مقدس را دچار
رکود و عدم پویایی می کند.

وی در پاسخ به این شبهه برخورد با قرآن باید گفت: قوانین قرآن برای زمان
خاصی اختصاص ندارد و قرآن هم به امور ثابت و هم به امور غیرثابت دنیا توجه
دارد .

منبع : ابنا