خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

روشن کردن شمع عید حنوکا برای نخستین بار در مسجد الاقصی

شهرک نشینان صهیونیستی برای نخستین بار از سال ۱۹۶۷ میلادی به روشن کردن شمع در عید حنوکا یا انوار در مسجد الاقصی اقدام کردند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مسجد الاقصی معرض حملات مستمر قرار دارد که در ابتدای هفته جاری به اوج خود رسیده استف به خصوص که در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه همزمان با عید حنوکا یا انوار، شهرک نشینان صهیونیستی شمع‌های عید انوار را در منطقه شرقی این مسجد با حمایت پلیس رژیم اشغالگر روشن کردند.

این اقدامات پس از دوماه از نبرد طوفان الاقصی و اعمال محدودیت شدید برای ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی صورت می گیرد، مسئولان اوقاف اسلامی و مقامات دینی از اظهارنظر درباره تخلفات در قبال مسجد الاقصی خودداری کردند.

یکی از کارکنان اوقاف اسلامی که خواست نامش فاش نشود، به العربی الجدید درباره جشن‌های حنوکا در چند روز گذشته در مسجد الاقصی گفت: این اتفاق بی سابقه بوده است و از سال ۱۹۶۷ برای نخستین بار انجام می شود.

وی افزود: درست است که در گذشته مراسم‌ها و دعاهای تلمودی را به طور علنی برگزار می کردند، اما در طول سالهای اشغال روشن کردن شمع عید انوار رخ نداده است، روشن کردن شمع در عید انوار به عنوان یک آیین مذهبی می تواند زمینه ساز تخلفات بعدی باشد، ممکن است به زودی به قربانی کردن در حیاط مسجد الاقصی منجر شود. سپس تسلط شان را بر صحن شرقی مسجد به خصوص منطقه ای از مصلای مروانی تا مصلای باب الرحمه گسترش یابد.

سربازان اشغالگر که حضور و استقرار خود را در دروازه‌های مسجد الاقصی تقویت کردند،اطراف مسجد را به مناطق نظامی تبدیل کردند و تنها با سالمندان اجازه ورود به الاقصی و ادای نماز در آنجا را می دهند.

به نظر می رسد که این حضور در منطقه باب الناظر، یکی از درهای اصلی مسجد الاقصی به وضوح قابل مشاهده است، این در در مجاورت محله اقلیت آفریقایی قرار دارد، جایی که دهها خانواده مسلمان چادی از صدها سال پیش در این محله سکونت می کنند.

ساکنان این محله می گویند: نظامیان اشغالگر در ساعات عصر یک وضعیت نیمه ممنوعیت عبور و مرور برقرار می کنند تا حضور جوانان را محدود کنند و بیشتر آنها مورد ضرب و شتم قرار می دهند و آنها را بازداشت و دستگیر می کنند.

عید انوار یا حانوکا یا عید اخلاص یکی از جشن‌های باستانی یهودیان است، این جشن هشت روزه تقریبا با ایام کریسمس مسیحیان همزمان است.

این جشن در ماه دسامبر برای یادآوری خاطره پیروزی‌های قدیمی مردم یهود برگزار می شود.

عید انوار یا حانوکا یادآور یکی از معجزات در تاریخ یهودی است که بر اساس آن، تنها چراغ باقی مانده در نیایشگاه مکابیون در زمان جنگ با یونانیا به مدت هشت روز روش می ماند. این درحالی است که این چراغ تنها برای یک روز روغن داشت.

براساس تاریخ یهود، حزب قدیسین که از اورشلیم گریختند، متاتیاس (متاتیاهو)، بزرگ خانواده حشمونی‌ها را که کمی پس از آن درگذشت، به رهبری خود برگزیدند. جانشین او پسرش یهودا ملقب به مکابی بود که علیه سلوکیان شورش کرد.

وی پس از چند بار نبرد در سال‌های ۱۶۶–۱۶۵ پیش از میلاد بر آنان پیروز شد و بخش بزرگی از یهودیان که دودل بودند به او پیوستند. این پیروزی باعث شد تا آنتیوخوس چهارم به یهودیان اجازه پرداختن به امور دینی در کنار «انصار تاغرق» بدهد. مکابی‌ها در تاریخ ۲۵/ ۱/۱۶۴ق. م به اورشلیم بازگشتند و تاکنون هم یهود این مناسبت را با عنوان عید روشنایی‌ها یا حانوکا جشن می‌گیرد.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.