حجت الاسلام و المسلمین معرفت، استاد حوزه و دانشگاه پیامبران الهی و ائمه هدی سلام الله علیهم اجمعین را واسطه فیض الهی برای بشر دانست و تصریح نمود: حضرت زهرا سلام الله علیها نیز نه تنها که از این امر مستثنی نیستند بلکه باید زندگی ایشان را با این نگاه مورد دقت و بررسی و الگوگیری قرار داد.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، این استاد دروس خارج حوزه علمیه قم همزمان با شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها بازگو کردن عظمت آن حضرت(ع)، با ادبیات «درون مذهبی» را مورد انتقاد قرار داد و گفت: وقتی اولیاء الهی واسطه فیض برای همه بشر هستند، پس باید در معرفی آنان نیز به گونه ای اقدام شود که همه انسانها بتوانند از این «نعمت تمام و کمال» الهی بهرهمند شوند، چرا که خیرکثیراند و به ویژه فاطمهالزهراء(س) دختر والا مقام، رحمهللعالمین اسو به جهت چنین ویژگی¬ها رسول¬خدا(ص) می¬فرمود فداک ابوک، پدرت به به فدای تو، روح توحید بود هیکل لاهوتی تو بی جهت نیست که گفتم پدرت قربانت.
دکتر معرفت تصریح کرد: ادبیات و کلام و سخن پیامبران الهی و امامان علیهم السلام جهانی است؛ یعنی آنها در بسیاری از فرامین و رهنمونهای خود، انسان بما هو انسان را مورد خطاب خود قرار دادهاند و دعوت آنان یک دعوت منطقه¬ای و قومی نبوده است؛ امّا امروزه متأسفانه این اجحاف در حق آن بزرگواران انجام شده و کلام آنان به گونهای که باید برای جامعه جهانی تقریر نگشته است.
وی افزود: غرب، کلمات اندیشمندان و دانشمندان خود را در بین همه اقوام و ملل گسترش میدهد و لذا اگر کسی، حتی به صورت گذرا، فضای مجازی کشور شیعی و ولایی ایران را رصد نماید، به کرات با سخنان روانشناسان، جامعه شناسان و فلاسفه غرب روبرو میشود؛ این امر به خودی خود امر نکوهیدهای نیست امّا متاسفانه اینکه ما نتوانستهایم سخنان متعالی بهترین و اندیشمندترین بندگان خداوند متعال را در جامعه سریان دهیم و این انتقادی است که به صاحبان خرد و اندیشمندان معارف اسلامی وارد است.
دکتر معرفت تاکید کرد: تفاوت سخنان کسانی که در جوامع بشری ترویج می شود با سخنان بلند اولیاء الهی وقتی مشخص میشود که به منشأ آن توجه کنیم؛ سخن دانشمندان و اندیشمندان امروز برگرفته از شناخت جزئی آنان از موضوعات است، حال آنکه ولی الهی نگاه جامع دارد و بیان او در شهود و رؤیت ریشه دارد و لذا تکیه به کلام آنان قطعا جوامع را به سعادت میرساند، یعنی تکیه به سخنان آنان جامعه را به آزمایشگاه تبدیل نمی کند؛ امروزه تئوریهای زیادی از اندیشمندان غربی به صحنه اجتماع کشیده شده و در خود این کشورها می توان حاصل آن را دید، این نتیجه شناخت جزئی است. امّا ثمره شناخت جامع، همان بیان قرآن است که میفرماید: «انّ مع العسر یسرا و انّ مع العسر یسرا»؛ یعنی پیروی از کلام وحیانی، جامعه را به یک جامعه فاضله، سهل وآسان ومتعالی تبدیل می نماید.
این استاد دروس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: باید همانگونه که مقام معظّم رهبری توصیه می فرمایند اتاق فکر تشکیل شود سپس برنامه ریزی و طراحی شود تا ایامی که به ایشان انتساب دارد و به نام حضرات ائمه علیهم السلام نامگذاری میشود به ارائه جهان بینی این بزرگواران اختصاص یابد، امّا عدم تشکیل اتاق فکر توسط متفکّران جامعه اسلامی و عدم ارائه برنامه های متناسب، سبب شده که فرصت ها هدر رود و اگرچه حدود بیش از دو دهه به طور رسمی به عزای حضرت زهراء صدیقه طاهره سلام الله علیها اختصاص داده شده ولکن همچنان راه، هدف و شخصیت ایشان برای جامعه مسلمان و شیعه ایران اسلامی و بلکه بر بیشتر جهانیان ناشناخته باقی مانده است.
وی افزود: در چنین شرایطی مبلغان، پژوهشگران و عالمان دینی که نقش اساسی و حیاتی دارند، کم کاری، کوتاهی و حتی اشتباهات غیرتعمدی آنان سبب تضعیف جبهه حق خواهد شد، آنان باید با شناخت دقیق از سیره حضرت زهرا سلام الله علیها، این محتوای عصمتی وانسان کامل را که رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند، به بهترین شکل و بهترین فرم و قالب، به جامعه و نسل امروز عرضه نموده و در این موضوع نگاه انسانی و جهانی داشته باشند.
دکتر معرفت گفت: خداوند متعال به نبی مکرّمش(ص) میفرمایند: وَ ما اَرسَلناکَ الا رحمه للعالمین، حضرت رسول صلی الله در قامت یک ولی منصوص الهی، رحمت برای عالمیان است، از سوی دیگر میفرمایند: « لقد کان لکم فی رسول الله أسوه حسنه» پیامبرخدا(ص) به عنوان اسوه حسنه و الگوی نیکو برای جامعه معرفی می نماید، این دو عنوان، ویژگی همه اولیاءالهی می باشد و هرکدام از آنان بر اساس جایگاه معنوی خویش، الگوی حسنه و رحمت برای عالمیاناند.
وی افزود: پس حضرت زهراء صدیقه کبری سلام الله علیها نیز، الگوی نیکو و رحمت برای همه بشر است، منحصر کردن ایشان به مناسبات درون مذهبی و یا الگو دانستن ایشان برای زنان به صرف زن بودنشان جفای در حق این بانوی بزرگوار می¬باشد، ایشان «ام ابیها» و ناموس حضرت حق تعالی است و جایگاه معنوی ایشان در احادیثی مانند حدیث مشهور به «لولاک» قابل درک می باشد، هرچند این حدیث، فزونی فضیلت حضرت زهراء(س) را بر پیامبرخدا(ص) و حضرت علی(ع) بیان نمی کند ولکن والایی مقام و جایگاه با عظمت این بانوی دو عالم(س) را تصریح می نماید، پس در سیره و زندگی و کلام چنین شخصیت با عظمت و والایی، باید با دقتهای حکیمانه به دنبال نسخه ایی نجاتبخش برای جوامع اسلامی و عالمیان باشیم.
این استاد دروس خارج حوزه علمیه قم تصریح نمود: وقتی می توان خود را مدافع مظلومیت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها بدانیم و وقتی می توانیم برای شهادت ایشان به سوگ بنشینیم که در این مسیر به طور حقیقی و با اخلاص گام برداریم، جامعه ای که بدون شناخت از ابعاد شخصیتی و عظمت معنوی حضرت زهرا سلام الله علیها به عزاداری بپردازد، نمی تواند از ایشان الگوپذیری داشته باشد، الگوپذیری مشروط به شناخت دقیق می باشد و شناخت دقیق نیز در سایه پژوهش های حکیمانه نسبت به زندگی ایشان و سخنان منسوب به آن حضرت(س) به دست می آید و این مهم نیز وظیفه اندیشمندان وعالمان و مراکز دینی است.
دکتر معرفت گفت: حرکت نکردن در این مسیر، فقط به معنای بی بهره ماندن جامعه از این «تمام النعمه» نیست، بلکه به معنای خالی گذاشتن بستر و به عبارتی دیگر فراهم کردن زمینه ترویج افکار ناصواب و ناصحیح و گسترش الگوهای غیروحیانی در جامعه بشری می باشد و این موضوعی است که بشر را از مسیر سعادت باز خواهد داشت و درنتیجه خسرالدنیا و الاخره خواهد شد، به عبارت دیگر، جایی که نور نیست، لزوما تاریکی و ظلمت هست، جایی که حق نیست، لزوما باطل خواهد بود.