خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بروز پیامدهای شکست عربستان در یمن

به گزارش ادیان نیوز، پایگاه خبری المنار لبنان نوشت: نشانه‌ های شکست تجاوز عربستان سعودی و آمریکا به یمن کم کم خود را در ابعاد داخلی عربستان نشان می ‌دهد، برای دومین هفته متوالی است که جریان ‌های تروریستی، منطقه الشرقیه در عربستان را هدف قرار می ‌دهند، بعد از انفجار انجام شده در مسجد القدیح یک انفجار تروریستی دیگر در مسجد امام حسین واقع در منطقه العنود در الدمام انجام شد تا دلیلی بر ناتوانی سرویس‌ های امنیتی عربستان  سعودی در حمایت از ساکنان این کشور شود. عربستان در حالی به خارج از مرزهای خود تجاوز می ‌کند که تروریسم در داخل سرزمین‌ های این کشور جولان می ‌دهد.
شکست عربستان سعودی در تجاوز به یمن تنها در عدم تحقق اهداف اعلام شده از این جنگِ بی‌فایده نبود، جنگی که تنها غیرنظامیان و به ویژه زنان و کودکان را هدف قرار می ‌دهد و در این رابطه گاه بیمارستان ‌ها و زمانی نیز بازارهای میوه و تره‌ بار و سایر تأسیسات حیاتی معیشتی و انسانی در یمن را موشک باران می ‌کند، بلکه این شکست به صورت باز و ملموس در جریان ناتوانی عربستان در واکنش نشان دادن به آتش ارتش یمن خود را نمایان کرده که حملات خود بر ضد مراکز نظامی عربستان را در واکنش به تجاوز این کشور از دو ماه گذشته تاکنون آغاز کرده است.
تیشه وحشیگری وهابیت بر ریشه آل سعود
زمان زیادی است که ناظران نسبت به پیامدهای شکست عربستان سعودی در یمن و تحولات داخلی این کشور هشدار داده اند، ازسویی ‌دیگر تروریسم به مرکزی برای جذب گروه گسترده‌ ای از افرادی تبدیل شده که بر ضد نظام آل سعود به صورت علنی یا مخفیانه اقدام به ضربه زدن به عرصه داخلی عربستان و هدف قرار دادن شهروندان می ‌کنند. حال این سوال مطرح است که آیا وحشیگری که در دامن وهابیت پرورش‌  یافته ، به زودی مهار خود را از دست می‌ دهد و بر ضد حامیان و پرورش  ‌دهندگان تاریخی خود وارد عمل می ‌شود؟
به نظر می ‌رسد روند حوادث به سمتی می ‌رود که بار دیگر سوال هایی در مورد اشتباهات عربستان سعودی در یمن مطرح می‌ شود و اینکه آیا عربستان در تجاوز به منطقه حساس خود دچار اشتباه استراتژیک شده است؟ آیا این اشتباه استراتژیک تنها شامل ناکامی در تسلط بر یمن و موقعیت استراتژیک این کشور در نقشه منطقه است یا اینکه شامل از دست رفتن هیبت داخلی این کشور بعد از فقدان هیبت خارجی آن نیز می ‌شود؟‌ مانند مادری که نمی ‌تواند کنترل فرزند معلول خود یعنی تروریسم را در دست داشته باشد و از سوی دیگر نمی ‌تواند از شهروندان خود در منطقه‌ ای که یکی از شریان‌ های اساسی کشور نفت به شمار می ‌رود ، حمایت کند. 
هدف قرار گرفتن منطقه الشرقیه با دو انفجار در دو هفته متوالی تردیدهای زیادی را در مورد امنیت داخلی عربستان سعودی و میزان صلابت و قدرت این کشور در ایستادگی در برابر تروریسم ایجاد کرده است، این موضوع تا زمانی که عربستان سعودی به تغذیه تروریسم در کشورهای دیگر از جمله یمن ادامه می ‌دهد ، می ‌تواند عواقب وخیمی برای این کشور داشته باشد که با انفجارهای پشت سر هم آغاز می شود و با فتنه طائفه ‌ای و فرقه ‌ای در این کشور نیز پایان نمی یابد.
مردم عربستان متولی حفظ امنیت خود شوند
عوامل شکست عربستان سعودی در تحقق دستاوردهای تجاوز به یمن چیست؟ عوامل ناتوانی این کشور در کنترل امنیت داخلی عربستان چیست ؟ پیامدهای داخلی انفجاراتی که در منطقه الشرقیه رخ داده را در ابعاد ملی و دولتی چگونه می ‌توان بررسی کرد؟
حمزه الحسن کارشناس مسائل عربستان سعودی در این رابطه می‌گوید: از مدت‌ها پیش هشدارها نسبت به شکست تجاوز عربستان سعودی به  یمن و پیامدهای داخلی این شکست برای عربستان داده شده است، آنچه مشخص است اینکه رژیم آل سعود شکست سیاسی و اخلاقی را تجربه کرده است. اتفاقاتی که در نتیجه دو انفجار در منطقه الدمام و القدیح روی داده، با تصمیم مستقیم دولت این کشور نیست، بلکه در نتیجه رفتارهای آن است. دولت عربستان تحریک فرقه ای بر ضد ساکنان منطقه الشرقیه را آغاز کرده تا کسی در این منطقه مخالف تجاوز این کشور به یمن نباشد، اما تروریسم از این فرقه‌ گرایی و تحریک مذهبی دولت آل سعود و ابزارهای وهابی آن به نفع خود استفاده کرد.
الحسن در گفتگو با المنار تصریح کرد: تروریسم تلاش خواهد داشت تا هواداران خود را از بدنه نظام جدا کند تا بتواند در مرحله آینده از آنها بر ضد دولت استفاده کند. دولت ریاض مشغول تجاوز به یمن و تنش‌ های پیرامونی آن است و در عین حال می ‌خواست به ویژه بعد از انفجار اول در القدیح به همه بگوید که امنیت مرزها از مسئولیت‌ های دولت است. به این معنی که تشکیل کمیته‌ های منطقه ‌ای و مردمی ممنوع و زیاده‌ گویی است. اما انفجار دوم در الدمام شکست عربستان سعودی در حفظ امنیت مردم را ثابت کرد و بیش از پیش این کشور را در تنگنا قرار داد. به همین علت برخی رسانه‌ ها سعی دارند این گونه وانمود کنند که سرویس‌ های امنیتی عربستان سعودی عاملان تروریستی را شناسایی کرد،‌ این در حالی است که برخی از جوانان منطقه از جمله کسی که در این انفجار به شهادت رسید،‌ عامل انتحاری را شناسایی کرد.
الحسن ابراز داشت:‌ خلأ امنیتی که دولت آن را رها کرده، باید از سوی شهروندان پوشش داده شود،‌ ملت باید در غیاب دولت در برابر ناامنی‌ها بایستد. رژیم عربستان مدت طولانی است که پروژه خود را در مسیر نظریه ‌پردازی برای ایجاد امنیت و وانمود کردن به تحقق ثبات برای ساکنان شبه جزیره عربستان قرار داده است، اما انفجار دوم ضربه ‌ای محکم به رژیم آل سعود بود و آن را در برابر افکار عمومی رسوا کرده و این سخن را مورد تأیید قرار داد که مردم باید اولویت ‌های حمایت از خود را لااقل از طریق انجام برخی بازرسی ها و اقدامات ساده امنیتی در دست گیرند. 
این کارشناس مسائل داخلی عربستان تصریح کرد تروریسمی که در عربستان سعودی انفجار ایجاد کرده،‌ ساخت داخل این کشور است و در منطقه الشرقیه حضور دارد. وی هشدار داد که منطقه الشرقیه با تنوع فرهنگی و صنفی بویژه در ابعاد کارگری و اقتصادی که دارد، می ‌تواند منطقه ای خطرناک باشد، به ویژه اینکه مراکز حیاتی در این منطقه وجود دارد. رژیم آل سعود با اقدامات خود در قبال شیعیان منطقه الشرقیه به انحاء مختلف آنها را در معرض حمله تروریستی قرار می ‌دهد.
الحسن در مورد وضعیت حال و آینده عربستان سعودی گفت:‌ دولت عربستان نیازمند ترمیم مجدد و تغییرات ساختاری جهت تبدیل گفتمان دینی و سیاسی خود به سمت اصلاحات سیاسی و مشارکت مردمی است. این دولت نیازمند ایده‌ ای دیگر برای تعامل با واقعیت ‌ها است، ایده ‌ای که البته از رژیم و حاکمیت کنونی عربستان بعید به نظر می‌ رسد.
وی ادامه داد ما در عربستان در برابر چالش امنیتی خواهیم بود که ادامه پیدا می‌ کند،‌ چرا که انتظار نمی ‌رود دولت از اقدامات خود عقب‌نشینی کند یا عناصر افراطی را مهار نماید. دولت آل سعود همواره بهانه ‌های متعددی را برای عدم اقدام به اصلاحات لازم آماده کرده و امروز نیز جنگ در یمن را بهانه کرده و مدعی می ‌شود که اکنون زمان اصلاحات نیست.
یک کارشناس لبنانی خاطرنشان کرد که عربستان سعودی امروز به سمت تجزیه امنیتی پیش می ‌رود، چرا که تسلط باطل دولت در حال از هم پاشیدن است و هیبت آن در میان مردم کاسته شده و نگرانی ‌های مردم از اقدامات دولت کاهش یافته است. تنها اهالی منطقه الشرقیه یا شیعیان عربستان نیستند که از ناامنی در این کشور احساس نگرانی می‌کنند،‌ بلکه سایر ملت عربستان در مناطق دیگر از جمله در حجاز و ریاض و دیگر مناطق نیز می ‌ترسند چرا که نگران گروهک‌ های خفته تروریستی در این مناطق هستند.
الحسن افزود: برخی اعتقاد دارند که دولت همچنان قادر به کنترل تروریسم پرورش‌ یافته به دست خود است که آن را به خارج صادر کرده است؛ اما تا زمانی که کارگاه پرورش تروریسم باز باشد، اقدامات تروریستی در داخل نیز در حال تکمیل بوده و شکست عربستان سعودی در خارج باقی نخواهد ماند. تبدیل ‌کردن معرکه های سیاسی به درگیری‌‌های فرقه‌ای و خسارت ‌های دولت در درگیری‌ ها و پروژه ‌های خارجی، هر انسان وهابی را به پروژه‌ خطرناک تکفیری – داعشی تبدیل می‌کند و در این صورت اوضاع امنیتی عربستان خطرناک خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد که اتفاقات امروز عربستان پیام هشداری برای تمامی شهروندان است که هر یک از آنها آن را به نحوی می ‌خواند. این پیام، پیام نگرانی موجودیتی آنها در منطقه‌ای است که پیشتر امن و آرام نامیده می شد. وی هشدار داد که تروریست ها بعد از این تنها به کشورهای دیگر نظیر عراق و سوریه نمی ‌روند ، بلکه در داخل عربستان سعودی نیز باقی می ‌مانند و تلاش خواهند کرد افکار خود را در آنجا اجرایی کنند، این بزرگ ‌ترین خطر برای موجودیت عربستان است. وی از اینکه رژیم آل سعود همچنان اعتقاد دارد که می ‌تواند به این تروریست ‌ها مسلط شود ابراز تأسف کرد و گفت که این مشکل بزرگ است که عربستان در آینده از آن رنج خواهد برد. 
بنابراین عربستان در ابعاد دولتی نیاز به تحرک فوری برای مهار تروریسم در متن خود و جلوگیری از گسترش و اجرای جنایتهای آن دارد تا اوضاع به جایی نرسد که سرنوشت رقت‌ باری برای شبه جزیره عربستان و سرزمین حرمین شریفین رقم بخورد. طبعاً هر تحرکی در این راستا در صورتی که با دور کردن ملت عربستان از مشارکت در آن همراه باشد، کافی نخواهد بود و اقدامی ناقص به شمار می‌ رود و نمی ‌تواند سد بلندی در برابر تروریسم تکفیری ایجاد کند.
منبع: تسنیم
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.