خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برای اولین بار در اوکراین، جشن کریسمس همزمان با مسیحیان غرب برگزار شد

کی‌یف برای نخستین بار در بیش از یک قرن گذشته جشن کریسمس را به جای هفتم ژانویه، که با تقویم روسیه همزمان است، در روز ۲۵ دسامبر، جشن گرفت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در گرماگرم جنگ روسیه و اوکراین، کی‌یف برای اولین بار در بیش از یک قرن گذشته – یعنی از سال ۱۲۹۶ خورشیدی – جشن کریسمس را به جای هفتم ژانویه برابر با ۱۷ دی، که با تقویم روسیه همزمان است، در روز ۲۵ دسامبر، برابر با ۴ دی، جشن گرفت.

تغییر زمان برگزاری جشن میلاد مسیح، نشانه‌ای از تلاش اوکراین برای جدایی فرهنگی از روسیه و همسویی با اروپا است.
اوکراین اوایل ماه ژانویه سال ۲۰۲۳ قانونی را تصویب کرد که تعطیلات رسمی کریسمس خود را به ۲۵ دسامبر تغییر داد و خود را از سنت‌های کلیسای ارتدکس روسی همسو با پوتین که این تعطیلات را در ۷ ژانویه جشن می‌گیرند جدا کرد.

حامیان این قانون گفتند که تصویب آن به اوکراین کمک می‌کند «میراث روسی در تحمیل جشن کریسمس در ۷ ژانویه را کنار بگذارد» و به اوکراینی‌ها کمک می‌کند «زندگی خود را با سنت‌ها (و تعطیلات) خود بگذرانند.»

اوکراین و روسیه هر دو کشورهایی با اکثریت ارتدوکس هستند، اما از زمانی که روسیه کریمه را ضمیمه کرد و در سال ۲۰۱۴ از جدایی طلبان در منطقه دونباس شرقی اوکراین حمایت کرد، بخش بزرگی از جامعه ارتدوکس در اوکراین از مسکو دور شده‌اند.

جنگ روسیه و اوکراین شکاف بین دو شاخه مسیحیت ارتدوکس را تسریع بخشید، به ویژه با توجه به این که رئیس کلیسای ارتدکس روسیه، پاتریارک کریل، کاملاً از این جنگ حمایت کرد و آن را به عنوان یک تضاد فرهنگی بین جهان گسترده تر روسیه و ارزش های لیبرال غربی توصیف کرد.

در ماه دسامبر، دولت اوکراین یک نظرسنجی راه اندازی کرد و از شهروندان پرسید که آیا تاریخ کریسمس باید به ۲۵ دسامبر منتقل شود یا خیر. تقریباً ۵۹ درصد از بیش از ۱.۵ میلیون نفری که رای دادند از چنین اقدامی حمایت کردند.

منبع سیاق
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.