خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کشیشانی که عاشق امام حسین علیه السلام هستند

به گزارش ادیان نیوز، داریوش یاری اعتقاد دارد که واقعه کربلا یک حادثه نبوده است بلکه عمق اتفاق آن به اندازه‌ای است که آن را در طول تاریخ به یک حماسه تبدیل کرده است. حالا امروز این حماسه همراه خود یک فرهنگ دینی را وارد زندگی روزمره بسیاری از افراد کرده است. همواره طی این سال‌ها تلاش شده است که با ساخت آثاری در مورد اهل‌بیت‌(ع) و نوع فعالیت‌های‌شان به زندگی آن‌ها نزدیک شویم. در این حوزه به دلیل حساسیت‌هایی که وجود دارد نمی‌توان بدون اطلاعات و دغدغه شخصی وارد عمل شد. شاید یکی از دلایلی که سینما نتوانسته به موضوعات حساسی همچون واقعه کربلا به خوبی بپردازد همین موضوع باشد. شاید شاخص‌ترین آثاری که در سینمای داستانی می‌توان از آن‌ها نام برد فیلم‌هایی همچون‌»رستاخیز» که همچنان اکران عمومی آن صورت نگرفته و «روز واقعه» باشد که در مورد هر کدام از این فلیم‌ها بحث‌هایی وجود دارد. البته حساسیت‌های موجود در این زمینه که باعث شده هر فردی به خود اجازه ورود ندهد به حق است، چراکه سینمای داستانی با خلاقیت و داستان پردازی همراه است که تا حدودی از اصل رویداد فاصله می‌گیرد، اما فیلم مستند می‌تواند به دلیل این که از تخیل فاصله می‌گیرد و به واقعیت نزدیک می‌شود با فراغ بال بیشتری به حماسه‌ای چون عاشورا بپردازد. یکی از این فیلم‌های مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» است که چندی پیش در جشنواره «ربیع‌الشهاده» جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد.
داریوش یاری در گفت‌وگویی درباره فیلم مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» که در جشنواره ربیع‌الشهاده جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد گفت: این جشنواره دوازدهمین دوره برگزاری خود را در کربلا سپری کرد. آستان قدس حضرت سید‌الشهدا، آستان حضرت عباس‌(ع) از برگزارکننده جشنواره ربیع‌الشهاده بودند. فیلم‌های برگزیده در این جشنواره در سالنی که رواقهای بالایی حرم قرار داشت به نمایش درآمده است.
حضور کشیش‌های عاشق سیدالشهدا جلب توجه می‌کرد
وی در ادامه افزود: اختتامیه این جشنواره نیز در حرم سیدالشهدا برگزار شد این جشنواره بخش بین‌المللی داشت که از علما نیز تقدیر به عمل آمد. انجمن‌های مردمی در کشورهای اسلامی که فعالیت دارند در این جشنواره حضور موثری داشتند همچنین موسسات اسلامی در کشورهای اروپایی در میان سایرین در این جشنواره به چشم می‌خورد. یکی از نکات بسیار جالب توجه حضور کشیش‌هایی در میان این افراد بود و زمانی که علت حضور آنها را جویا شدم به من گفتند این‌ها از عاشقان حضرت امام حسین‌(ع) هستند که آمدند فیلم‌هایی در این زمینه را ببینند و با فیلم‌سازان مسلمان آشنایی بیشتری پیدا کنند. وی در ادامه افزود:‌ در این جمع به دلیل حضور انجمن‌های مختلف اسلامی از بسیاری از کشورها و پژوهشگران و هنرمندان دیگر بحث‌ها و آشناییت‌های خوبی صورت گرفت که می‌تواند سرآغاز اتفاق‌های خوبی در بین مسلمانان باشد.
نماینده سوییس ساختار «کربلا جغرافیای یک تاریخ» را دوست داشت
یاری با بیان اینکه حضور در چنین جشنواره‌ای برای من به عنوان یک برکت خاص به حساب می‌آید، گفت: از این فیلم به شدت استقبال به عمل آمد تا جایی که در جلسات و بحث‌هایی که پژوهشگران و اندیشمندان اسلامی به همراه فیلمسازان داشتند برای رساندن مفهومشان از فیلمی که در نظر دارند مدام از مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ»، یاد می‌کردند. نماینده یکی از موسسات اسلامی واقع در سوئیس بعد از دیدن فیلم به بنده گفت: «ما فیلم‌های زیادی درباره امام حسین‌(ع) دیدیم حتی از بسیاری از مسلمان‌ها بیشتر پیگیر چنین آثاری هستیم، تا به این لحظه فیلمی با چنین ساختاری در ارتباط با سیدالشهدا ندیده بودم».
یاری با بیان این مطلب که به دلیل پذیرفته نشدن فیلم مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ»، در جشنواره فیلم فجر آزرده خاطر بودم، گفت: بعد از اتفاقات برای این فیلم افتاد و نتوانست در جشنواره فجر حضور پیدا کند به لحاظ روحی و فکری شرایط مساعدی نداشتم. این شرایطم اصلا ارتباطی به جشنواره و یا گرفتن جایزه ندارد چرا که تا به این لحظه در جشنواره‌های مختلفی هم داور بودم هم جوایزی دریافت کردم. ناراحتی‌ام بیشتر به دلیل فضایی بود که برای این فیلم به وجود آوردند و برخورد خوبی با آن نشد.
فراموش کرده بودم برای چه کسی فیلم ساختم/ «کربلا جغرافیای یک تاریخ» در مکان اصلی خود اکران شد
او در ادامه گفت: زمانی که این فیلم در حرم سیدالشهدا به نمایش درآمد بازخورد بسیار خوب و گسترده‌ای داشت در واقع اینجا متوجه شدم که من اشتباه می‌کردم و این فیلم باید در جای اصلی خود که حرم امام حسین‌(ع) به نمایش در بیاید. گویا فراموش کرده بودم که برای چه کسی فیلم ساختم. وقتی به این نتیجه رسیدم حال بسیار بهتری پیدا کردم.
برای ساخت «کربلا جغرافیای یک تاریخ» عده‌ای متهمم کردند
یاری در ادامه با بیان این مطلب که اگر مستند «سلطان خراسان» را بسازم می‌دانم که باز هم برخوردهایی همانند فیلم قبلی‌ام با من انجام می‌شود که غیرمنصفانه است، گفت: برای ساخت فیلم به چیزهایی متهم شدم که اصلا توقع آن را نداشتم. متاسفانه ما نگاه بسته‌ای در میانمان وجود دارد و نمی‌دانم که چنین نگاه و رفتارهایی از کجا نشأت می‌گیرد اما باید آگاه باشیم که برای جامعه هنری ما این نوع نگاه، نگاه خطرناکی است.
رزومه ام هیچ اتهامی را نمی‌پذیرد
کارگردان مستند «اهل سور» گفت: همانطور که بنده به برخی احترام می‌گذارم و فیلمشان را می‌بینم و هیچ هنگام به سلیقه‌شان توهین نمی‌کنم متعاقبا همین انتظار را از دوستان دارم مگر بنده به کسی می‌گویم که چرا فیلم پلیسی، اجتماعی و یا سیاسی می‌سازید. آنها آزادند در هر ژانری که علاقه دارند فعالیت کنند. من هم فرد آزاد و دغدغه‌مندی در حوزه اعتقادات شخصی خودم هستم. ۱۴ سال پیش فیلمی را در ارتباط با اعتقادات مذهبی‌ام ساختم و بعد از این مدت به سراغ «کربلا جغرافیای یک تاریخ» رفتم این نشان می‌دهد که من آدم دغدغه‌مندی در این حوزه هستم. من رزومه مشخصی دارم پس نیازی نیست بخواهم خود را اثبات کنم چرا که کارنامه آثاری که ساختم می‌تواند گویای این امر باشد.
حوزه‌های دینی و اعتقادی جزو اموال کسی نیست
او همچنین گفت: متاسفانه این انتقادها نسبت به امثال بنده از افرادی شنیده می‌شود که خود اعتقاد دینی دارند و برخی که با وجود شرایط‌ مختلف فیلم‌های مختلف با مضامین گوناگونی می‌سازند از دیگر معتقدین ما هستند.حوزه‌های دینی و اعتقادی جزو اموال کسی نیست که بخواهیم برای ورود به این حوزه از آنها اجازه بگیریم.
یاری در پایان گفت: انتقاد برخی بدین جهت بود که باید چنین فیلم‌هایی در اوج ساخته شود شخصاً این حرف را درک نمی‌کنم من تا این اندازه در توانم بود که در ارتباط با سیدالشهدا بتوانم فیلم بسازم. قطعا توانمندی افراد با یکدیگر یکسان نیست. دیگران که ادعا دارند می‌توانند فیلم خودشان را در اوجی که در نظر دارند بسازند.
منبع: فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.