خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آتشکده زرتشتیان تهران میزبان آیین واج‌یشت پنجمین گهنبار سال

آیین واج‌‌یشت پیشواز پنجمین چهره گهنبار سال در آتشکده زرتشتیان تهران با گردهمایی آیینی همکیشان برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیین واج یشت پیشواز چهره گهنبار میدیاریم گاه در یزشن‌گاه آتشکده زرتشتیان تهران با یسناخوانی موبدان کوروش بلندی و مهراب وحیدی برگزار شد. بامداد مهر ایزد و دی‌ماه ۳۷۶۱ زرتشتی برابر با ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ خورشیدی، موبدان، فرزاد لهراسبی، فرهنگ ضیاتبری، انوشه باستانی، مهراب وحیدی، هرمز خسرویانی از ساعت ۶ بامداد آیین جَشَن‌خوانی گهنبار را به‌جا آوردند. پس از آیین اوستاخوانی موبد مهراب وحیدی، دبیر انجمن موبدان از چیستی گهنبار، همازوری و دادودهش بن‌پایه‌ی این آیین کهن سخن گفت. در ادامه از دهش مهربانو بهرام‌زاده یزدی به نامگانه پدر و مادرشان روانشادان اردشیر بهرام بهرام‌زاده یزدی و همایون اسفندیار نوذری با صبحانه پذیرایی شد.

زرتشتیان با برگزاری آیین واج‌یشت به پیشواز گهنبار می‌روند. موبدان از آغاز گاه اوشهین نیمه‌شب پیش از آغاز گهنبار به یسنا‌خوانی واج‌یشت می‌پردازند. موبدان (موبد زوت) در یزشن‌گاه آتشکده آیین واج‌یشت را به جا می‌آورند و موبدان «راسپی» با سرودن بخش‌هایی از یسنا با موبد «زوت» همکاری می‌کنند. در هنگام یسناخوانی و سرودن یسنا، موبدان شربت هوم را از کوبیدن و نرم کردن ساقه‌ی گیاه هوم با آب در هاون برنجی به دست می‌آورند. آیین گهنبار از جشن‌های سالیانه است که در شش هنگام یا شش چَهره و هر چهره به مدت پنج روز برگزار می‌شود. شش چهره‌ی گهنبار در باور زرتشتیان نماد آفرینش جهان و هستی از سوی پروردگار در شش گام است. شادی اهورایی در جشن‌های زرتشتی، با نیایش اهورامزدا و بزرگداشت جلوه‌های مینوی و گیتوی آفریدگار، با دادودهش، همازوری، هبستگی به بار می‌نشیند و خویشکاری دلپذیر دینی زرتشتیان می‌شود.

واج‌یشت گهنبار یکی از کهن‌ترین آیین‌ زرتشتی است که پیش از سپیده‌دم نخستین روز از چَهره‌ی گهنبار در جایگاه یزشن‌خانه ی یشت‌خانه‌ی آتشکده برگزار می‌شود. از مهر ایزد تا ورهرام ایزد و دی‌ماه در گاهشمار زرتشتی برابر با ۱۰ تا ۱۴ دی‌ماه خورشیدی، روزهای برگزاری پنجمین چهره گهنبار، میدیاریم‌گاه است. زرتشتیان این چهره از سال را هنگام آفرینش جانوران از سوی پروردگار می‌دانند.

منبع امرداد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.