چکیده:
علامه طباطبایی در یک طرح ابتکاری، مکاتب اخلاقی را به چهار مکتب عمده (مکتب انبیای سلف، مکتب ویژه قرآن، مکتب فلاسفه یونان و مکتب نسبیتگرایی اخلاقی و پیروان نظریه تکامل) تقسیم میکند. دو مکتب اول را علامه جزو اخلاق دینی و دو قسم اخیر را سکولار میداند. بنابر ارزیابی علامه از مکاتب اخلاقی، نسبت اخلاق دینی و سکولار، نسبت نقص و کمال و مصداق عموم و خصوص مطلق است.
تمایز اصلی دو رویکرد مذکور در بهرهمندی و عدم بهرهمندی عقل در شناخت مفاهیم، مصادیق، کشف، توجیه و تضمین ارزشهای اخلاقی از معارف وحیانی است. در اخلاق دینی، ایمان حقیقی به مبدأ و معاد، التزام عملی به احکام دینی، ارزشهای اخلاقی را تضمین و شکوفا میکند و منشأ ضعفهای اخلاقی موجود در جوامع دینی بهویژه جوامع مسلمان، بیتوجهی به مبانی و عدم التزام عملی به تعالیم اصیل دین اسلام است.
کلیدواژه: اخلاق دینی، اخلاق سکولار، حسن و قبح، عقل و دین، قلمرو دین، دین و اخلاق، علامه طباطبایی.