خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ساز و کار جدید ترکیه برای بازدید گردشگران از مسجد ایاصوفیه

وزارت فرهنگ ترکیه اعلام کرد که سازوکار تازه‌ای را برای بازدیدکنندگان از مسجد ایاصوفیه طراحی کرده است تا مزاحمت برای نمازگزاران این مسجد ایجاد نشود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بر اساس بیانیه اخیر محمد نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه، به عنوان بخشی از تلاش‌های مرمت و حفظ که در مسجد ایاصوفیه آغاز شده است، ترتیب جدیدی برای بازدید از مسجد اجرا خواهد شد.

سیاست جدید مدیریت بازدیدکنندگان، که در آن بین کسانی که برای عبادت می‌آیند و خارجی‌هایی که برای اهداف فرهنگی از مسجد جامع ایاصوفیه بازدید می‌کنند، تفکیک انجام می‌شود، قرار است از ۱۵ ژانویه اجرایی شود.

بر این اساس، یک غرفه فروش بلیت برای کسانی که از طبقه نمایشگاه بازدید می‌کنند ایجاد می‌شود و غرفه‌ تازه‌ای روبروی فواره احمد سوم ایجاد خواهد شد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: علاوه بر تغییر در مسیر تورها، اقداماتی برای حفاظت از مسجد از جمله قرار دادن دوربین‌های امنیتی و سیستم‌های تشخیص آتش و اعلام خطر انجام شده است.

همچنین عملیات نظافت و حفظ پوشش‌های مرمری و نرده‌های چوبی کف گالری مسجد توسط مرمتگران با تأیید و مشاوره تیمی علمی انجام شده است.

با طرح مدیریت بازدیدکنندگان، انتظار می‌رود از تشکیل صف‌های طولانی در مسجد تاریخی جلوگیری شود. گردشگرانی که به بخش گالری این مسجد می‌رسند، می‌توانند محراب مسجد و بخش‌های ساخته شده در دوران عثمانی را ببینند، از در موسوم به بهشت و جهنم (در مرمر) عبور و کاشی‌کاری‌های دوران بیزانس را در این بخش مشاهده کنند.

بازدیدکنندگان با استفاده از سیستم QR کد که در مسجد پیاده‌سازی شده است می‌توانند با تلفن همراه خود و با کمک هدفون اطلاعاتی را به ۲۳ زبان بدون ایجاد مزاحمت برای نمازگزاران به دست آورند. علاوه بر این، بر اساس بیانیه این وزارتخانه، هزینه ورودی برای بازدیدکنندگان خارجی ۲۵ یورو اعلام شده است.

به گفته مقامات، کار مرمت و نگهداری این مسجد که ممکن است بیش از ۵۰ سال طول بکشد، به تدریج، بخش به بخش، بدون بسته شدن کامل این مکان انجام خواهد شد. در برخی از محافل سیاسی ترکیه این گمانه‌زنی وجود دارد که طرح بازسازی ایاصوفیه به دلایل سیاسی و برای ممانعت از برگزاری مراسم عبادی در این مسجد صورت گرفته است. با این حال، مهمت نوری ارسوی، وزیر گردشگری ترکیه اطمینان داده که ایاصوفیه باز خواهد ماند و به عنوان یک مسجد از آن استفاده خواهد شد.

این بنای تاریخی که در ابتدا به عنوان یک کلیسای جامع و سپس به عنوان یک مسجد امپراتوری عثمانی عمل می‌کرد، در سال ۱۹۳۵ به عنوان موزه بازگشایی شد و برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد هنر عثمانی و بیزانس را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. این بنا در سال ۲۰۲۰ دوباره به مسجد تبدیل شد.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.