خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عرضه نسخه نفیس قرآن در حراجی هلند

بخشی از یک نسخه خطی کمیاب قرآن که قدمت آن مربوط به قرن اول هجری تخمین زده می‌شود، قرار است سال جاری میلادی در هلند به فروش برسد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، پیش‌بینی می‌شود برگی از یک نسخه قرآن متعلق به قرن هفتم پس از میلاد (قرن اول هجری) در نمایشگاه هنرهای زیبای TEFAF ماستریخت بیش از یک میلیون دلار فروخته شود.

این ورقه که تصور می‌شود حدود ۵۰ سال پس از رحلت حضرت محمد(ص) نوشته شده است یک اثر خطی نادر اولیه از قرآن است که امسال در هلند برای فروش عرضه می‌شود.

این صفحه که از جنس پوست است با خط حجازی نوشته شده و قبلاً در یک مجموعه خصوصی در بریتانیا نگهداری می‌شد، در نمایشگاه هنرهای زیبای ماستریخت در ماه مارس با قیمت پایه یک میلیون یورو عرضه می‌شود.

شرکت Shapero Rare Books فروشنده این اثر اعلام کرد که خط حجازی برگه که قبل از استانداردسازی زبان عربی استفاده می‌شد، قدمت این نسخه خطی را به قرن هفتم پس از میلاد، حدود ۵۰ سال پس از رحلت حضرت محمد (ص) می‌رساند و به این معنی است که در منطقه حجاز نوشته شده که شامل شهرهای مکه و مدینه می‌شود.

این شرکت در بیانیه‌ خود اعلام کرد: نخستین نمونه‌های قرآن به خط حجازی نوشته شده و این دوره همچنین نقطه عطف بسیار مهمی در تکامل زبان عربی و توسعه آن به صورت نوشتاری است.

این اثر یک نمونه اولیه خوب است و این نسخه‌های خطی در ترویج اسلام و چگونگی گسترش دین از مکه به چندین قاره جهان مؤثر بوده است. شرکت شاپرو همچنین اعلام کرد که وجود چنین نسخه‌ای از آن دوره فوق‌العاده است و این یکی از نادرترین نسخه‌های اولیه موجود است.

در این بیانیه همچنین آمده است: برگه‌های مشابه مربوط به دوران اولیه تکوین اسلام و شکل‌گیری خط عربی هنوز به تحقیقات آکادمیک نیاز دارد و بنابراین افزودن این برگ به سایر قطعات خطی شناخته‌شده اهمیت دارد.

علاوه بر این، با توجه به اینکه اکثر نمونه‌های دیگر در موزه‌ها و کتابخانه‌ها نگهداری می‌شوند، فرصت‌ برای به دست آوردن چنین نسخه اولیه قرآنی بسیار کمیاب است.

فروشنده اضافه کرد که تنها چهار نمونه از قرآن‌های حجازی مربوط به اوایل قرن هفتم به طور قطعی شناسایی شده است، از جمله نسخه موسوم به Codex Parisino-petropolitanus، که بخش عمده آن در کتابخانه ملی فرانسه Bibliotheque Nationale de France در ۳۶ برگ نگهداری می‌شود و تک برگ‌های دیگر آن در واتیکان، مجموعه خلیلی و کتابخانه ملی روسیه وجود دارد.

نمونه‌های دیگری از این نسخه‌ها در دانشگاه بیرمنگام در بریتانیا، کتابخانه دارالمخطوطات یمن و کتابخانه توبینگن در آلمان وجود دارند.

رکسانا کاشانی، متخصص خاور نزدیک و اسلامی کتاب‌های کمیاب در شاپرو می‌گوید: این یک امتیاز واقعی است که بتوانیم یکی از این نسخه‌های خطی اولیه را به بازار عرضه کنیم. رسمی شدن زبان عربی نوشتاری همراه با تحولات زیبایی شناسی تولید نسخ خطی در قرن هشتم میلادی، نشان می‌دهد که قطعاً نسخه خطی ما مربوط به قرن هفتم میلادی (قرن اول هجری) و یکی از اولین نمونه‌های متن قرآن است.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.