خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مقاومت تنها گزینه در برابر دشمنان است

ادیان نیوز: آیت الله موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران ضمن توصیه همه نمازگزاران به تقوای الهی گفت: اگر می‌خواهیم در صف متقین قرار بگیریم باید سرمایه تقوا را به دست آوریم و آنرا حفظ کنیم، یکی از مهمترین راه‌ها برای این امر روزه‌داری است، باید سعی کنیم از ماه رمضان بیشترین بهره را بگیریم.
وی افزود: در احادیث و روایات به بهره‌برداری از روزها و شب‌ها و به ویژه سحرهای ماه رمضان تاکید بسیاری شده است. همچنین باید ارتباط قوی با خدا داشت و به دعا همراه با توجه عنایت ویژه داشت، باید به معانی بلند آیات و ادعیه این ماه توجه کرد.
وی تصریح کرد: ماه رمضان ماه مغفرت، ماه توبه و ماه بازگشت به خداست و اگر در طول سال راهی را غلط طی کرده‌ایم، باید مسیر به سوی خدا را در پیش گیریم، چون ماه رمضان ماه رجوع به فطرت است، رجوع به فطرت توحیدی که آیه قرآن می‌فرماید تغییرپذیر نیست.
موحدی کرمانی افزود: باید سعی شود در ماه رمضان آلودگی‌ها از روح و جان و قلب ما پاک شود و پس از برطرف کردن این‌آلودگی‌ها ایمان به وعده‌های الهی و توحید و یگانه‌ پرستی جایگزین آنها شود. باید با خدا عهد بست که مسیری غیر از خدا طی نشود، باید به قضای الهی رضایت داد ، باید زاهد بود و به آنچه نزد خداوند است عشق ورزید، باید اطمینان و آرامش روح جایگزین صفات زشت شود.
موحدی کرمانی گفت: هریک از دعای ماه رمضان پیامی دارد که این پیام‌ها را باید دریافت و بکار بست.
** اگر کسی فکر کند پست خوب، درآمد خوب دارد مشرک است
وی افزود: گرفتن پست و سمت یک امانت الهی است و اگر کسی فکر کند پست خوب پستی است که درآمد خوب داشته باشد، این یک شرک است. باید مراقب بود که خدای ناکرده مهر منافق بر پیشانی ما زده نشود. منافق کسی است که ظاهر و باطنش دوگونه است.
موحدی کرمانی در ادامه بیان کرد: مبادا انسانی را اذیت کنیم یا اگر پستی داریم ارباب رجوع را سرگردان کنیم یا آنها را معطل بگذاریم. خدای ناکرده نباید مهر ویل بر ما زده شود. قرآن می‌فرماید؛ “ویل لکل همزه لمزه” یعنی وای بر کسی که با اشاره چشم و ابرو آبروی دیگران را می‌برد. مبادا در این ماه به خصوص و در طول سال به حقوق همسایگان و هم‌کیشان خود بی‌توجه باشیم. کسی که اعتنا به امر مسلمین نداشته باشد، مهر ویل بر پرونده‌اش زده می‌شود.
**مسئولین باید بدانند آمریکایی‌ها با دست امام(ره) و مردم دورانداخته شدند، نکند با توطئه‌های دیگری وارد شوند 
وی افزود: مبادا در مقام تبیین دوست و دشمن برای مسلمانان برنیاییم. باید توجه داشت که بدحجابی و بی‌حجابی دشمنی با خداست. ما با بدحجابی و بی‌حجابی آمریکا و دشمنان خدا را خوشحال می‌کنیم و کسی که دشمن خدا را خوشحال کند، خود نیز دشمن خداست. نباید امر به معروف و نهی از منکر ترک شود که اگر شد، این هم دشمنی با خداست. باید به فرهنگ دینی مردم توجه و اهتمام داشت، باید به ریشه‌های سقوط آندلس که یک کشور اسلامی بود توجه کرد، چه شد که آندلس که یکی از کشورهای اسلامی قوی بود، ساقط شد؟ دلیلش فقط بی‌توجهی به دین و فرهنگ دینی بود. مسئولین باید بدانند مبادا آمریکایی‌ها که با دست قدرتمند امام (ره) و مردم دورانداخته شد و از این کشور بیرون انداخته شد، با توطئه‌های دیگری وارد شود و مثالش مثال کسی شود که از در بیرون رانده می‌شود و از پنجره می‌آید.
آیت الله موحدی کرمانی در آغاز خطبه دوم به موضوع تشییع باشکوه و مجلل پیکرهای پاک و مطهر ۲۷۰ شهید غواص اشاره کرد و گفت: واقعا باید به این مردم خوب، زمان‌شناس و قدرشناس مرحبا گفت و باید از مقام شهدای غواص تجلیل کرد که در سخت‌ترین شرایط و دشواری‌ها با همت عالی در مقابل هجمه دشمن ایستادند. واقعا کار آنها کار سختی بود، اما وقتی همت قوی داشته باشیم، ضربه‌ای نخواهیم خورد.
وی با اشاره به اینکه این مراسم دو پیام عمده داشت، یکی پیام مردم به مسئولان و به جهانیان و دیگر پیام شهدا به همه ما، تصریح کرد: پیام مردم به مسئولان و جهانیان این بود که ما به مبانی انقلاب و نظام اسلامی معتقدیم و هرگز ارزش‌هایی را که برای آن قیام و انقلاب کردیم و جان و خون دادیم را فراموش نخواهیم کرد، اما پیام شهدا این بود که ایران اسلامی انسان‌های فراوانی دارد که آماده نثار جان و مال و تمام زندگی و لذات‌شان برای خدا هستند.
**تقدیر از رسانه ملی برای پوشش مناسب مراسم تشییع شهدا
موحدی کرمانی در ادامه از تلاش رسانه ملی برای پوشش مناسب مراسم تشییع شهدا تجلیل و تقدیر کرد.
وی همچنین به سفر نخست وزیر عراق به ایران در هفته گذشته هم اشاره کرد و گفت: این سفر تاثیر مهم و شگرفی در تحکیم و تعمیق روابط ایران و عراق دارد و ای‌کاش جهان اسلام پیوندشان را با یکدیگر و با ایران مستحکم‌تر کنند.
موحدی کرمانی در ادامه به موضوع یمن هم اشاره کرد و گفت: موضوع یمن مظهر دو چیز است:
۱-مقاومت جانانه یمنی‌ها در مقابل هجمه سعودی که حتی با حال روزه‌داری هم زیر بمباران و موشک‌های عربستان مقاوم هستند.
۲-لئامت و شرارت و پستی سعودی‌ها که دم از خادم حرمین و پاسدار اسلام می‌زنند، اما خوب است لااقل خجالت بکشند و این القاب را به خود نبندند.
وی به مصوبه مجلس درباره توافق هسته‌ای هم اشاره کرد و مراتب سپاس خود را از نمایندگان مجلس برای تصویب این طرح ابراز نمود.
**مسئولین باید به ۷ اصل سیره عملی امام (ره) پای‌بند باشند
موحدی کرمانی همچنین به مسئولین هم تذکراتی داد و مهمترین تذکر وی توجه و پایبندی کافی و لازم به ۷ اصل سیره عملی امام (ره) بود که مقام معظم رهبری در روز ۱۴ خرداد امسال و در مراسم سالگرد ارتحال امام مطرح کردند.
وی در ادامه چند نکته را نیز گوشزد کرد: اول اینکه قرآن تعبیری دارد با این مضمون؛ “نصره بالرعب” یعنی خداوند یاران اسلام را از طریق رعب و وحشت در دل دشمنانشان یاری می‌کند. باید توجه داشت که ترس دشمن مسئله مهمی است.
ویدر ادامه با اشاره به آیاتی از قران کریم گفت: باید توجه داشت که ترس دشمن مسئله مهمی است. در زمان شاه هم بین جبهه مستکبرین و مستضعفین جنگ وجود داشت و هرکدام از آنها درصدد ترساندن دیگری بودند. شاه دست به کشتار می‌زد تا مردم را بترساند و آنها را از ادامه قیام منصرف کند اما مردم نترسیدند و بالعکس آنها بودند که شاه را ترساندند و با مقاومت‌شان ثابت کردند که در مسیر انقلاب راسخ و مصر هستند.
**به طرف آمریکایی بفهمانید مردم ایران بر رفع تحریم‌های ظالمانه پافشاری دارند
موحدی کرمانی به هیئت مذاکره‌کننده ایرانی هم تذکر داد که باید به طرف مقابل به ویژه آمریکا  چند مطلب را بفهمانید ؛ اول اینکه مردم ایران بر رفع تحریم‌های ظالمانه پافشاری دارند. این پافشاری برای این است که دین اسلام به آنها می‌گوید در مقابل ظلم و ظالم بایستید، آمریکا باید بداند که فرهنگ ما مقابله با ظالم را واجب دانسته، ما نه ظالم هستیم و نه ظلم‌پذیر و اصرار به رفع تحریم‌ها هم برای آن است که ما تحریم‌ها را ظالمانه می‌دانیم، اما گزینه مقابله با این تحریم‌ها نیز اقتصاد مقاومتی است که بر استفاده از ظرفیت‌های فراوان داخلی و روی پای خود ایستادن استوار است.
موحدی کرمانی افزود: گرچه تحریم‌ها در طول این چند سال بر ما فشار آورده، اما ایران را فلج نکرده است، طرف غربی باید بداند که ایرانی‌ها فرزند محرم و رمضان‌اند و با همه سختی‌ها در مقابل دشمن ایستاده‌اند.
وی افزود: تنها در این صورت است که هیئت ایرانی با پشتوانه قوی مردمی مذاکره می‌کند. میدان مذاکره یک میدان رزم است، رزمنده‌ها با رجزهای کوبنده دل و دست دشمن را خالی می‌کنند و قدرت‌نمایی می‌نمایند. باید به گونه‌ای رفتار کرد که دل و دست دشمن بلرزد.
وی تصریح کرد: زمانی که در جنگ احزاب عمرو ابن عبدود مبارزطلبی کرد، از لشکر اسلام کسی جرات نکرد وارد میدان شود، اما علی(ع) بود که از روی ایمانی الهی و توحیدی به مصاف او آمد. عمرو مغرور بود و خود با معادل چند رزمنده می‌دانست، اما با فضاحت تمام در مقابل علی (ع) شکست خورد. یکی از دلایلش رجز کوبنده‌ای بود که علی (ع) نسبت به وی قرائت کرد، باید وقتی در مقابل دشمن قرار می‌گیریم هیچ احساس خطر و ترسی نکنیم و از موضع قدرت وارد شویم تا حساب کار به دست دشمن بیاید.
**در مذاکرات هسته‌ای تردیدی وجود ندارد که آمریکا بسیار بیشتر از ایران به توافق نیازمند است
موحدی کرمانی گفت: در مقابل دشمن نباید ضعف نشان داد، بلکه باید قدرت خود را به رخ او کشید. در مذاکرات هسته‌ای تردیدی وجود ندارد که آمریکا بسیار بیشتر از ایران به توافق نیازمند است، آمریکا وقتی مقاومت مردم ایران را دید و ایستادگی و پافشاری آنها بر مواضع‌شان را درک کرد، به خواسته‌های ایران تن می‌دهد، اما اگر به غلط تصور این را داشته باشیم که تحریم‌ها موثر بوده‌اند و اقتصاد ما را فلج کرده‌اند، طرف غربی نه تنها تحریم‌ها را برنخواهد داشت، بلکه بر شدت و میزان آن نیز خواهد افزود، اما اگر از این گزینه ناامید شود، از مواضعش عقب‌نشینی می‌کند، مانند شاه که نهایتا به این نتیجه رسید هرچه بیشتر بکشیم فایده‌ای ندارد.
**اگر آمریکا و طرف‌های غربی بفهمند ایران کشور قوی‌ای است، دست از لجبازی برخواهند داشت
موحدی کرمانی تصریح کرد: اگر آمریکا و طرف‌های غربی قدرت ایران را نفهمند، توقعات‌شان بیشتر خواهد شد که بازدید از مراکز نظامی و امنیتی و بازجویی از اندیشمندان و نخبگان هسته‌ای نمونه بارز این توقعات گزاف است. آنها باید بدانند ایران کشوری قوی است و هرگز تسلیم نخواهد شد. اگر آنها این نکته را بفهمند دست از لجبازی برخواهند داشت.
وی به موضع قاطع مقام معظم رهبری در مورد بازدید غربی‌ها از مراکز نظامی و بازجویی آنها از دانشمندان ایرانی هم اشاره کرد و گفت: قاطع‌ترین پاسخ به این ادعاها همان چیزی است که مقام معظم رهبری فرمودند، یعنی به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهم کسی از بیگانگان از مراکز نظامی و امنیتی ما بازدید کند و یا با نخبگان ما دیدار داشته باشند.
موحدی کرمانی در پایان به موضوعی که برخی با عنوان بازرسی‌های مدیریت شده مطرح کرده‌اند هم اشاره کرد و گفت: واقعا معنای بازرسی‌های مدیریت شده چیست؟ آیا می‌شود بازدید از مراکز نظامی و امنیتی وجود داشته باشد؟ اما بازدیدکنندگان چشم درک و فهمشان به طور کلی بسته شود. آیا می‌شود بازرسی صورت بگیرد اما آنها نه چیزی ببینند و نه اطلاعاتی بدست آورند؟ آیا در عمل مدیریت بازرسی‌ها ممکن است یا نه؟ این سوالی است که مسئولان باید پاسخ بدهند.
موحدی کرمانی سخنانش را با امید به اینکه محصول توافق بین ایران و ۱+۵ عزت اسلام و مسلمین و کرامت ایران و ایرانی‌ها باشد به پایان برد.
منبع: باشگاه خبر نگاران
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.