خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کلیسای کورا در استانبول به مسجد تبدیل شد

درهای کلیسای کورا در استانبول که از این پس به عنوان مسجد فعالیت خواهد کرد برای اقامه نماز جمعه در روز ۲۳ فوریه به روی نمازگزاران مسلمان باز می‌شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مقامات ترکیه در حال پیشبرد و تکمیل پروژه تبدیل کلیسای کورا در استانبول دیگر به مسجد هستند.

بر اساس گزارش روزنامه «ینی سافاک»، درهای کلیسای کورا در استانبول برای اقامه نماز جمعه در روز ۲۳ فوریه (جمعه ۴ اسفند) به روی نمازگزاران مسلمان باز خواهد بود.

طرح تبدیل این کلیسا که نزدیک به ۸۰ سال به عنوان موزه فعالیت می کرد، از سال ۲۰۲۰ آغاز شد، زمانی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه فرمانی را صادر کرد که شامل تبدیل کلیسای نمادین ایاصوفیه به مسجد نیز می شد.

در حالی که ایاصوفیه به عنوان یک مسجد در ژوئیه همان سال افتتاح شد، طرح تبدیل کلیسای کورا به مسجد متوقف شد تا کار مرمت انجام شود.

این بنا که به خاطر موزاییک‌ها و نقاشی‌های دیواری برجسته‌اش در اواخر بیزانس مشهور است، در قرن شانزدهم پس از فتح قسطنطنیه (استانبول امروزی) توسط عثمانی‌ها در سال ۱۴۵۳ به مسجد تبدیل شد.

پس از خدمت به عنوان کلیسا برای بیش از یک هزار سال، کلیسای منجی مقدس (Church of the Holy Saviour ) مانند بسیاری دیگر از مکان های عبادت مسیحیان در بیزانس، فعالیت خود را به عنوان مسجد آغاز کرد.

اما این کلیسا که محل تجلیل از نقاشی های بیزانس بود، بر اساس رویکرد سکولار جمهوری جدید که توسط «مصطفی کمال آتاتورک» پس از شکست و فروپاشی امپراتوری عثمانی در سال ۱۹۲۳ بنا نهاده شد، در سال ۱۹۴۵ به موزه تبدیل شد.

این کلیسا ابتدا با نام «کلیسای ناجی مقدس کورا» شناخته می‌شد و آن را روی خرابه‌های کلیسایی دیگر بنا کرده بودند که بیرون از دیوارهای پایتخت سابق امپراتوری روم شرقی قرار داشت.

کلیسای کورا که اکنون تبدیل به مسجد شده است، یکی از زیباترین بناهایی است که در که کشور ترکیه وجود دارد و بعد از ایاصوفیه محبوب ترین جاذبه استانبول به شمار می رود.

منبع شبستان
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.