خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کمک ۵/۱ میلیارد دلاری آمریکا به مصر و افزایش نگرانی از بحران حقوق بشر

به گزارش ادیان نیوز، به نقل از پایگاه مصری نیل نت آنلاین؛ یک سال از حکومت السیسی برمصر گذشت اما نهادها و سازمانهای بین المللی حقوق بشر نگرانی خود از وخامت اوضاع حقوق بشر در این را کشور بیش از پیش ابراز داشته اند. صدور احکام اعدام، زندان و… در حق فعالان سیاسی و خبرنگاران به موضوعی روزمره در این کشور تبدیل شده است. 
دولت اوباما که همواره ادعای حمایت از حقوق بشر را دارد، بودجه ای بالغ بر ۵/۱ میلیارد دلار با هدف کمک تسلیحاتی به مصر را جهت تصویب در سال ۲۰۱۶ م به کنگره ارائه کرد.
بسیاری از مردم مصر بر این باور هستند که السیسی شکل دیگری از رژیم مبارک می باشد اما با شدت عمل بیشتری مخالفان خود را سرکوب می کند. فعالان حقوق بشر بر این باورند السیسی با کودتا علیه محمد مرسی رییس جمهور منتخب حکومت را در دست گرفت و طی یکسال با سرکوب مخالفان خود پایه های قدرت تثبیت کرد.
دولت اوباما که پیش از این حالت پرواز ممنوع را در ماه مارس گذشته لغو کرد پیش ازاین بیان کرده بود که مصر در مسیر پسرفت دموکراسی پیش می رود. اما به طور متناقضانه ای با تخصیص ۳/۱ میلیارد دلار کمک تسلیحاتی به این کشور به دنبال ایجاد دمکراسی در این کشور است. این درحالی کمک غیرنظامی به مصر از سوی امریکا ۱۵۰ میلیون دلار می باشد. 
دولت امریکا طی دهه های گذشته دهها میلیارد دلار را صرف تقویت روابط خود با مصر کرده است تا بتواند امنیت رژیم اسرائیل را تامین کند. همکنون نیز و پس از به قدرت رسیدن السیسی در مصر ایالات متحده تمایلی ندارد تا حمایت خود را از یک حکومت کودتایی بردارد. از سویی دیگر امریکا پس از اشغال افغانستان و عراق به خوبی می داند که دیگر نمی تواند نیروهای نظامی خود را وارد منطقه کنند به همین دلیل به دنبال تشکیل ارتش نیابتی برای خود در منطقه می باشد.
از سویی دیگر اسرائیل، عربستان، امارات متحده عربی و دیگر متحدان امریکا در منطقه دولت اوباما را مجبور به افزایش کمک تسلیحاتی خود به مصر کردند. السیسی نیز تاکنون حسن نیت خود به رژیم اسرائیل را نشان داده است. او با ایجاد منطقه حائل در شمال سینا، بستن گذرگاه رفح و تخریب تونل های مواصلاتی بین غزه ومصر بیش از مبارک مقاومت اسلامی فلسطین را تحت فشار قرار داده است و با تعیین سفیر خود در سرزمین های اشغالی روابط دیپلماتیک خود با رژیم اسرائیل را رسمیت بخشید.
ایالات متحده علی رغم برخی مخالفت های خود با صدور اعدام های گوناگون از جمله اعدام محمد مرسی تا حد امکان از دخالت در امور داخلی مصر تا زمانی که منافع خود را در خطر ندیده باشد، دوری می کند. همانگونه که در زمان محمد مرسی حالت منطقه پرواز ممنوعه را در این کشور اعلام کرد.
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.