خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مسابقات جام رمضان مصداق قمار است

به گزارش ادیان نیوز، هرساله با شروع ماه مبارک رمضان
،مسابقات ورزشی با نام این ماه مبارک در سطح محلات و مساجد و مجموعه های
ورزشی و … در رشته های مختلف برگزار می شود که به نوبه خود شور نشاط خوبی
را به جامعه تزریق می نماید. انجام مسابقات مهیج ورزشی از بعد از افطار تا
سحر یکی از لذت بخش ترین فعالیت های جوانان در این ماه مبارک می باشد که
به سلامتی روزه داران نیز کمک به سزایی نیز می نماید.

اما
در این بین موضوعی که خودنمایی می کند و با نگاه کوتاهی به بنرهای
تبلیغاتی این جام ها قابل مشاهده است گرفتن هزینه های نستا بالا از تیم های
شرکت کننده در این مسابقات( به عنوان حق شرکت ) است.با خصوصی شدن مجموعه
های ورزشی و نیز بالارفتن هزینه های برگزاری مسابقات بعضا برگزار کنندگان
این جام ها ناگزیر هستند که قسمتی یا کلیه هزینه های برگزاری این مسابقات
را از شرکت کنندگان دریافت نمایند.

تا
اینجای کار مشکل خاصی نیست اما با کمی دقت در نحوه گردش مالی این مسابقات و
طریقه تهیه جوایز برای تیم های برتر به موضوعی مهم با عنوان “قمار
مواجه می شویم.این موضوع ما را بر آن داشت تا با چند نفر
از مسئولان برگزاری مسابقات جام های رمضان گفتگو کند تا از صحت و سقم این
ماجرا با خبر شود .

* انواع برگزاری مسابقات جام رمضان

در پیگیری ها مشخص شد برگزاری مسابقات جام رمضان از سه حالت خارج نیست:

۱)اینکه
برگزار کننده مسابقات یا از تیم های شرکت کننده هزینه ای دریافت نمی کند
یا اگر هم دریافت نماید فقط به اندازه هزینه برگزاری مسابقات (همچون اجاره
زمین و امکانات ورزشی و ..)و جوایز تیم های برتر را خود به طور کامل تامین
می نماید.

۲)برگزار
کننده مسابقات ضمن  تامین هزینه برگزاری مسابقات از محل دریافتی هزینه
مسابقات (حق الورود) از شرکت کنندگان  جوایز تیم های برتر را نیز از همان
منبع و باقیمانده پول دریافتی از تیم های شرکت کننده پرداخت می نماید.

۳)برگزاری
مسابقات برای برگزار کننده هزینه ای ندارد و فقط تیم ها ، پول هایی را
برای شرکت در مسابقات پرداخت می نمایند و از جمع این پول ها ، برگزار کننده
جوایزی را به تیم های برتر تقدیم می نماید.

**تعریف قمار

در
ابتدا لازم است تعریفی از قمار داشته باشیم:در لغت «قمار» به دو گونه
تعریف شده است که در یک معنای آن، قمار به گروگذاردن چیزی و تلاش برای بردن
آن می باشد، اگر چه وسائل ویژه قمار در آن وجود نداشته باشد.بر این اساس
عنوان قمار بر این گونه موارد نیز صادق است و تمام آیات و روایاتی که از
قمار و میسر نهی می کند، آن را در بر می گیرد . 

با
توجه به تعریف بالا مسابقات جام رمضان خوشبختانه در رشته هایی است که
وسایل قمار در آن وجود ندارد و فقط بحث گرو گذاشتن مالی و تلاش برای بردن
آن مطرح است.

**نظر مراجع معظم تقلید در مورد مسابقات جام رمضان

در استفتائی که از دفاتر مراجع معظم تقلید داشتیم پاسخ های زیر
را دریافت نمود.سوال ما بر اساس مسابقاتی است که در سه
دسته بالا تقسیم بندی شدند :

*پاسخ دفتر امام خامنه ای :

۱)جوایز را از محل دیگری غیر از دریافتی از شرکت کنندگان تأمین کنند صحیح است.

۲ و ۳ )اگر کل یا جزئی از پول مسابقه دهندگان را جایزه به برندگان دهند، جایز نیست.

*پاسخ دفتر آیت الله مکارم شیرازی:

۱)در
صورتی که قراردادی در بین نباشد و پولی از شرکت کنندگان برای جایزه گرفته
نشود و جوایز را جایزه دهندگان از سوی خودشان به صورت افتخاری بدهند مانعی
ندارد.

۲و۳)در صورتى که از شرکت کنندگان پولى بگیرند و  از محلّ پولهاى دریافتى جوایزى به برندگان بپردازند، این کار حرام است.

*پاسخ دفتر آیت نوری همدانی :

۱)اگر این مسابقات بدون برد و باخت و جائزه از طرف شخص ثالث باشد مانعی ندارد.

۲ و ۳ ) حرام است

با
توجه پاسخ مراجع تقلید و نبود اختلاف فتوا در میان این بزرگواران به یقین
برگزاری مسابقاتی که جوایز آن از شرکت کنندگان آن گرفته شود حرام است و
مصداق قمار می باشد .

این نکته نیز لازم به ذکر است در این مسابقات فرقی بین بازی های گروهی و انفرادی نیست .

منبع : فرهنگ نیوز

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.