خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جوادی آملی: قطب فرهنگی یک ملت عقلانیت آنها است

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در دومین همایش سالانه ستاد گسترش فرهنگ دعا با محوریت صحیفه سجادیه و تجلیل از شیخ کلینی(ره)، با اشاره به برخی نظرات و دیدگاه‌های آن عالم گرانقدر اظهار کرد: شیخ کلینی قطب فرهنگی یک ملت را عقل آن ملت می‌دانست.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، دومین همایش سالانه ستاد گسترش فرهنگ دعا با محوریت صحیفه سجادیه و تجلیل از شیخ کلینی (ره) در تالار شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با پخش پیام آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی برگزار شد.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی، در بخشی از این پیام که به صورت تصویری پخش شد، با بیان اینکه مرحوم کلینی از مفاخر جهان اسلام است، اظهار کرد: کلین منطقه ای در جنوب تهران است، این بزرگوار از آن منطقه است، منطقه دیگری در قزوین به نام کلین نامگذاری شده است، مرحوم کلینی متعلق به این کلین است که در قسمت جنوب تهران قرار گرفته است.

این مرجع تقلید ادامه داد: این بزرگوار یک روحانی متعارف و عادی نبود. یک مفسر، محدث و عقل‌مداری بود که با عقل‌مداری روایات اهل بیت (ع) را جمع‌آوری کرد و اگر توضیحی داد در محور عقلانیت بود.

وی افزود: مرحوم کلینی مقدمه‌ای دارد که در پایان آن مقدمه این جمله لطیف را یادآور شد، یعنی آخرین سطر مقدمه ایشان این است: «اذ کان العقل هو القطب الّذی علیه المدار و به یحتج و له الثواب و علیه العقاب»؛ عصاره فرمایش کلینی آن است که آن محور استدلال، آن محور احتجاج، عقل است، عقل چراغ خوبی است، البته با عقل هیچ‌کس به مقصد نمی‌رسد زیرا چراغ از آن جهت که چراغ است هیچ کاری از آن بر نمی‌آید، فقط صراط را نشان می‌دهد، آنچه موثر است صراط است. عقل راه نشان می‌دهد، راه نیست، عقل قانون گذار نیست عقل قانون‌شناس است.

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در بخش دیگری از این پیام عنوان کرد: عاقل کسی است که این عقل را به طرف صراط نگه بدارد و بعد از اینکه صراط را تشخیص داد این راه را طی کند و تا پایان ادامه بدهد وبه مقصد برسد، به اهل بیت برسد. مرحوم کلینی شخصا این کارها را کرد. یعنی از چراغ حمایت کرد، چراغ را روشن نگه داشت. چراغ را به سمت صراط نگه داشت و این صراط را هم خود دید و هم به دیگران ارایه کرد . لذا این جمله را در سیره زندگی همه نمی یابید که کسی در مقدمه کتاب اش بنویسد قطب فرهنگی یک ملت عقل آن ملت است.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.