خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ششمین کرسی علمی ترویجی زمستان ۱۴۰۲ برگزار شد

یکی از تأثیرات فرهنگی مهم دین اسلام در شبه قاره هند، به واسطه نقشی است که زبان و ادبیات فارسی در فرهنگ هند داشته است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به همت معاونت پژوهشی ششمین (آخرین) کرسی علمی ترویجی سال ۱۴۰۲ با عنوان تأثیر ادبیات عرفانی فارسی بر متون دینی آیین سیک با ارائه دکتر محمد روحانی، مدیر گروه ادیان و عرفان، دانشکده عرفان و تصوف، دانشگاه ادیان و مذاهب و نقد حجت‌الاسلام والمسلمین، دکتر امیر جوان آراسته، رئیس دانشکده عرفان و تصوف، دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

در این نشست دکتر روحانی ضمن معرفی آیین سیک بیان داشت: یکی از تأثیرات فرهنگی مهم دین اسلام در شبه قاره هند، به واسطه نقشی است که زبان و ادبیات فارسی در فرهنگ هند داشته است. به بیان دقیق‌تر، مسلمانان برای تأثیرگذاردن بر فرهنگ هند، از فرهنگ غنی ایرانی و زبان فارسی سود جسته‌اند.
وی گفت: با درهم‌آمیختن فرهنگ ایرانی اسلامی و فرهنگ باستانی هند، در دو حوزه زبان و دین، شاهد ظهور و پیدایش زبان‌ها و آیین‌های نوینی هستیم. در واقع، دین سیک، در چنین بستری شکل گرفت و رشد یافت، تا آن‌جا که ردّ زبان و ادبیات عرفانی فارسی را در مهم‌ترین متن مقدس این دین می‌توان شناسایی کرد.
دکتر روحانی در پایان عوامل مؤثر در گسترش زبان و ادبیات فارسی عرفانی در فرهنگ هندی را برشمرد، و به این مطلب اشاره داشت که دو گروه مسلمان در تأثیر آموزه‌های اسلام در پدیدآمدن یک آیین مستقل در یک فرهنگ غیرمسلمان نقش داشته‌اند: یکم، اولین مبلغان مسلمان، یعنی عارفان و صوفیان فارسی‌زبان هند، و دوم، شاهان مغول مسلمان هند.

گفتنی است در ادامه این نشست دکتر امیر جوان آراسته، به نقد مطالب ارائه شده پرداخت و نکاتی را درباره آن بیان کرد.

منبع دانشگاه ادیان و مذاهب
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.