خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

انتقاد وزیر فرهنگ از نتفلیکس بابت سریال اسکندر

خانم مندونی وزیر فرهنگ یونان طی سخنانی در پارلمان با انتقاد از پلتفرم نتفلیکس به علت محتوای سریال «اسکندر کبیر»، از «داستان تخیلی با کیفیت بسیار پایین و محتوای سخیف و مملو از نادرستی های تاریخی» سخن گفت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، خانم مندونی وزیر فرهنگ یونان طی سخنانی در پارلمان با انتقاد از پلتفرم نتفلیکس به علت محتوای سریال «اسکندر کبیر»، از «داستان تخیلی با کیفیت بسیار پایین و محتوای سخیف و مملو از نادرستی های تاریخی» سخن گفت. وزیر فرهنگ اظهار داشت «بحث سانسور یا شکایت یا ممنوعیت پخش از طرف یونان مطرح نیست» چرا که به گفته وی «در یونان آزادی هنر در قانون اساسی تضمین شده است». خانم مندونی با اشاره به اینکه در سریال نتفلیکس بمنظور جلب توجه بیننده، اسکندر به عنوان هنجنسگرا معرفی می ‎شود از تحریف حقایق تاریخی سخن گفت و اظهار داشت «این سریال روایتی نادرست مبنی بر اینکه در سال های باستان همجنسگرایی طبیعی و قابل قبول بوده است را ارائه می کند، که کاملا بی پایه است.»

اظهارنظر خانم «لینا مندونی» ـ وزیر فرهنگ کشور یونان ـ در مورد مستند ـ درام « اسکندر: آفریدن یک خدا» در حالی مطرح شده است که نمایش رابطه همجنس‌گرایانه بین اسکندر مقدونی و معتمد و دوستش خشم مخاطبان را برانگیخته است. وی این سریال را «تحریف حقیقت» خواند و فیلم ساخته «الیور استون» در سال ۲۰۰۴ درباره اسکندر را به دلیل شروع یک کمپین تبلیغاتی در مورد همجنسگرایی اسکندر سرزنش کرد.

وزیر فرهنگ یونان در پاسخ به پرسشی در پارلمان درباره این مستند، درام محصول کمپانی نتفلیکس آن را مملو از نادرستی‌های تاریخی و نشان‌دهنده شلختگی کارگردان و فقر سناریو توصیف کرد و گفت: «در منابع تاریخی هیچ اشاره‌ای نشده است که رابطه میان اسکندر و دوستش هفستیون از مرزهای دوستی که ارسطو تعریف کرده است، فراتر می‌رود. مفهوم عشق در دوران باستان گسترده و چند بعدی است. ما نمی‌توانیم اعمال یا افرادی را که ۲۳۰۰ سال پیش عمل کرده‌اند، با معیارها، هنجارها و پیش‌فرض‌های خودمان تفسیر کنیم. اسکندر مقدونی برای ۲۳۰۰ سال هرگز نیازی به مداخله هیچ محافظ از حافظه تاریخی یا حتی بیشتر از شخصیت و جایگاه اخلاقی خود نداشته است و اکنون نیز نیازی ندارد».

وزیر فرهنگ یونان درباره اینکه آیا دولت یونان علیه نتفلیکس اقدامی خواهد کرد تاکید داشت «چنین اقدامی خلاف قانون اساسی است و یونان از اوایل قرن نوزدهم از آزادی هنر حمایت کرده است. وزارت فرهنگ اعمال سانسور نمی کند، اقداماتی را انجام نمی‌دهد که منجر به تعقیب یا ممنوعیت شود، محدودیت ایجاد نمی‌کند و انتشار اطلاعات و افکار را نه پیشگیرانه و نه سرکوبگرانه کنترل نمی‌کند.»

مجموعه شش قسمتی «اسکندر: آفریدن یک خدا»، در سبک مستند درام ساخته شده است و گوشه‌هایی از زندگی شخصیت تأثیرگذار و بحث‌انگیز او را به تصویر می‌کشد. این سریال، وقایع تاریخی را با بازسازی‌های دراماتیک ترکیب می‌کند و تهیه‌کنندگان از نظرات و دیدگاه‌های گروهی از اساتید و کارشناسان نیز در بخش‌های مختلف بهره می‌گیرند.

منبع جامعه و فرهنگ ملل
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.