خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عامل سعادت انسان تفکر در زندگی معنوی است

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی:

عامل سعادت انسان تفکر کردن در زندگی مادی انسان نیست زیرا شیطان صفتان نیز برای زندگی مادی خود همواره اندیشه می‌کنند بلکه آن چیزی که عامل سعادت ما انسان‌ها می‌شود تفکر در زندگی معنوی است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی استاد حوزه و دانشگاه در شرح آیه قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّهٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید ای پیامبر بگو: «شما را تنها به یک چیز اندرز می‌دهم، و آن اینکه دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید، سپس بیندیشید این دوست و همنشین شما یعنی وجود مقدس پیامبر هیچ گونه جنونی ندارد؛ او فقط بیم‌دهنده شما در برابر عذاب شدید الهی است!».

وی افزود: در حقیقت انقلاب فکری ریشه هر انقلاب اصیل و ماندگار است که قرآن کریم عناصر ارزشمند آن را به انسان‌ها معرفی می‌کند و می‌فرماید یک انقلاب اصیل سه ویژگی بسیار مهم باید داشته باشد نخست باید برای رضای خدا و کارگشایی خلق خدا باشد، دوم نیاز به پرچمدار و راهبر دارد شخصی که مردم را درست هدایت کند و سوم اندیشیدن و تفکر کردن برای رسیدن به اهداف این قیام است. در این بخش از آیات خداوند متعال به پیامبر دستور می‌دهد فکر و اندیشه مردم را بالا ببرد و آنها را با یک سری دلایل مختلف به سوی خدا دعوت کند تا آنها گمراه نشوند و در مسیر قرار گیرند.

علم الهدی ادامه داد: در این آیات در گام اول قاطعانه بیان می‌کند ای پیامبر به آنها بگو من شما را به یک چیز اندرز می‌دهم اینکه برای خدا قیام کنید و عمرتان را به بطالت نگذرانید و گرفتار جهل‌ها و تعصبات و افراط و تفریط نشوید برای خدا قیام کنید و به عنوان جانشینان خدا بر روی زمین خدمت گذار شوید. من تنها یک پند به شما می‌دهم اینکه با قیام در راه خدا از عمرتان به بهترین شکل بهره برده باشید.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: این قیام می‌تواند جمعی و فردی باشد پس وقتی در راه خدا قیام کردید درباره آن قیام فکر کنید تا بدانید چه اهدافی را در این قیام دنبال می‌کنید و یا فکر کنید آن پرچمداری که از سوی خدا شما را به آگاهی بخشی، پرهیز از جهالت‌ها و تعصبات دعوت می‌کند چه کسی است و بدانید که هیچ انحراف فکری و جنون در ایشان راه ندارد بلکه او تنها یک بیم دهنده است و شما را هشدار می‌دهد که بدانید عذاب شدید در انتظار و نزدیکی شما است بر این اساس باید شما را برحذر بدارد.

وی به فراز قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی اشاره کرد و گفت: خداوند در این بخش می‌فرماید من شما را به یک چیزی پند می‌دهم؛ این مساله ریشه همه موفقیت‌های انسان‌ها به شمار می‌رود و این پندی است که پیامبر به مردم ارائه می‌کند بنابراین تا زمانی که مردم از این پند و اندرز درس بگیرند هرگز زیر بار ستم ستمگران نخواهند نمی‌روند در غیر این صورت در معرض دزدان و سارقان دین و ایمان، آزادی و استقلال انسان‌ها قرار می‌گیرند اما وقتی افکار مردم بیدار شد راه استعمار و استکبار بسته می‌شود.

علم الهدی ادامه داد: در این فراز از آیه خداوند مردم را دعوت به قیام می‌کند و این به معنای ایستادن نیست بلکه به معنای آمادگی انجام دادن یک کار است. در اینجا مردم را توصیه می‌کند آماده باشید برای اینکه بیاندیشید و بر اساس آن اندیشه عمل کنید. این قیام و اندیشه باید خالص برای خدا باشد و این ارزنده است. گاهی اوقات انسان برای هوای نفس قیام می‌کند و در اینجا است که ضربه می‌خورد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: همچنین قرآن کریم می‌فرماید مَثْنَی وَفُرَادَی؛ دو به دو یا یک به یک قیام کنید؛ انسانی که می‌خواهد تفکر و اندیشه کند باید به دور از غوغاسالاری ها و جنجال‌های عمومی باشد از این رو قرآن کریم می‌فرماید دو نفری یا به تنهایی برای دفاع از ارزش‌ها فکر کرده و اقدام کنید تا به قله سعادتمندی برسید. اندیشه فردی و جمعی در حقیقت مهمترین عامل سعادتمندی انسان‌ها به شمار می‌رود. بعد قرآن کریم می‌فرماید ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا؛ عامل سعادت انسان تفکر کردن در زندگی مادی انسان نیست زیرا شیطان صفتان نیز برای زندگی مادی خود همواره اندیشه می‌کنند بکه آن چیزی که عامل سعادت ما انسان‌ها می‌شود تفکر در زندگی معنوی است. خدمت گذاران مخلص ممکن از در عالی‌ترین رتبه مدیریتی یک نظام عالی‌ترین مدل زندگی معنوی را نیز داشته باشند در عصر حاضر زندگی امام خمینی و رهبر انقلاب اسلامی از این مدل زندگی‌ها است آنها در عین حال که قدرت یک نظام به حساب می آیند اما توجه دارند که با داشتن این قدرت در مسیر منحرف گام بر ندارند و از هوای نفس تبعیت نکنند، این چنین انسان‌هایی هرگز به دنبال جلب رضایت دشمنان نمی‌روند و همواره در تلاش هستند از مشکلات مردم گره گشایی کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرآن می‌فرماید اگر مقداری تفکر کردید به این نتیجه خواهید رسید که آن اتهام‌هایی را که مشرکان و کافران به پیامبر می‌دادند و ایشان را مجنون می‌نامیدند حضرت از این اتهامات پاک و منزه هستند.

منبع مهر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.