خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مسلمانان فریب اظهارات ضد اسرائیلی چین را نخورند

نویسنده مطلب با لحنی هشدارآمیز به مسلمانان، این تغییر در سیاست خارجی چین را قابل‌باور نمی‌داند و به مسلمانان توصیه می‌کند فریب این اظهارات را نخورند چون پکن همچنان به‌عنوان متحد کلیدی اسرائیل باقی خواهد ماند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از “۵Pillars”؛ طی مطلبی به قلم “نجم الدین” به تغییر تازه در سیاست خارجی چین اشاره کرد و نوشت پکن نسل‌کشی اسرائیل در غزه را محکوم کرده و خواستار برقراری آتش‌بس در غزه شده است.

نویسنده مطلب اما با لحنی هشدارآمیز به مسلمانان، این تغییر در سیاست خارجی چین را قابل‌باور نمی‌داند و به مسلمانان توصیه می‌کند فریب این اظهارات را نخورند چون پکن همچنان به‌عنوان متحد کلیدی اسرائیل باقی خواهد ماند.

از آغاز جنگ علیه ترور و نیز در جریان بهار عربی، چین همواره از دخالت در امور کشورهای عربی خودداری و بر حفظ روابط چندین دهه خود با بسیاری از دولت‌های اقتدارگرای منطقه تأکید کرد. حتی با تغییر دولت در کشورهایی چون “عراق، مصر، تونس و لیبی” بازهم پکن روابط خود با دولت‌های تازه در این کشورها را تقویت نمود و منافع اقتصادی منطقه‌ای‌اش را در اولویت تصمیمات خود قرارداد.

چین سرمایه‌گذاری روی ظرفیت‌های اقتصادی اسرائیل را هرگز نادیده نمی‌گیرد و همکاری اقتصادی دو کشور درزمینهٔ های هوش مصنوعی، رباتیک و امنیت سایبر کماکان ادامه خواهد داشت.

تکنولوژی رصد و کنترل

به باور نویسنده همکاری نای اقتصادی چین و اسرائیل در بخش تکنولوژی نظارت و کنترل و هوش مصنوعی بخش مهمی از روابط این دو کشور را تشکیل می‌دهد. اسرائیل با استفاده از اطلاعاتی که از طریق اپلیکیشن گوشی نای هوشمند و دوربین نای تشخیص چهره به دست می‌آورد، به‌شدت فلسطینی‌ها را در مناطق اشغالی تحت کنترل و نظارت خود دارد و چین نیز با برخورداری از تکنولوژی مشابه ایغورهای ایالت سین کیانگ که مسلمان هستند را تحت کنترل و ظلم شدید خود داشته است.

زیرساخت‌ها

در بخش دیگری از مطلب می‌خوانیم موقعیت جغرافیایی مهم اسرائیل برای اجرای پروژه کلان اقتصادی چین موسوم به “یک جاده یک کمربند” حائز اهمیت است: اسرائیل در چهارراه سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا قرارگرفته است و ارتباط ریلی و ارتباط بندری مناسب سبب موفقیت این پروژه بزرگ اقتصادی چین در سه قاره می‌گردد.

خاورمیانه جدید

نویسنده در ادامه برای اثبات واهی بودن اظهارات اخیر چین در محکوم نمودن نسل‌کشی اسرائیل در غزه پیش‌بینی می‌کند کریدور اقتصادی تازه موسوم به “کریدور اقتصادی هند، خاورمیانه و اروپا” پروژه کلان یک کمربند و یک جاده چین را از رونق بیندازد و اسرائیل را به یک‌قطب مهم انرژی و امور لوجیستیکی در آینده تبدیل نماید و نفوذ اروپا در خاورمیانه را تقویت کند.

پکن با علم به این پیش‌بینی بدون شک دوست ندارد روابط خود را اسرائیل را تیره‌وتار شده ببیند.

به باور نویسنده اظهارات تازه چین در محکومیت نسل‌کشی اسرائیل در غزه نباید سبب فریب مسلمانان در منطقه شود: چین درعین‌حالی که دوست ندارد روابط اقتصادی خود با اسرائیل را از دست بدهد، به همان اندازه به روابط خود با کشورهای عربی منطقه اهمیت می‌دهد. تطبیق این سیاست البته کار آسانی نیست. سران چین و اسرائیل به‌خوبی می‌دانند که برای یکدیگر تا چه اندازه از نگاه استراتژی نای کلان اهمیت دارند.

از سویی هم مسلمانان نباید فراموش کنند که چین هم در کشتار مسلمانان و نابودی فرهنگ، تاریخ و ایدئولوژی اسلامی دست‌کمی از اسرائیل ندارد. در این صورت دادخواهی چین از مسلمانان فلسطینی هرگز نمی‌تواند قابل‌باور باشد.

منبع: سرویس انگلیسی ادیان نیوز

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.