خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پدر معنوی «بن لادن» و بنیانگذار اخوان المسلمین یمن کیست؟

دولت آمریکا در فوریه ۲۰۰۴ اعلام کرد: بنیانگذار اخوان المسلمین یمن یعنی عبدالمجید بن عزیز الزندانی «پدر معنوی» اسامه بن لادن، رهبر القاعده است. کسی که توانسته بود با افزودن یک بند به قانون اسلامی دولت یمن، آن را تماماً ملزم به شریعت و قوانین اسلامی کند.

به گزارش سرویس اجتماعی ردنا (ادیان نیوز)، در این گزارش با فراز و فرودهای زندگی سیاسی و اجتماعی عبدالمجید بن عزیز الزندانی «مؤسس و بنیانگذار اخوان المسلمین در یمن» و پدر معنوی بن لادن آشنا خواهید شد. به تازگی وی در سن ۸۲ سالگی در استانبول ترکیه درگذشت. شیخ زندانی همواره به دلیل افراطی گرایی و تفکرات رادیکال مورد تحسین گروه های تروریستی قرار میگرفت.

شیخ زندانی توانسته بود با تاسیس دانشگاه ایمان در شهر صنعا حمایت های ویژه ای از جانب دستگاه حکومتی یمن به سوی خویش جلب کند. با این رویکرد او به زودی توانست رهبر حزب اصلاحات یمن (حزب الاصلاح یمن) شود. طولی نکشید شیخ زندانی به همین واسطه و حضور در مجامع آکادمیک مدعی شد دانشگاه وی توانسته است داروی درمان بیماری ایدز را کشف کند. ادعایی که البته پس از مدتی رد شد.

مسئولیت‌های اجتماعی عبدالمجید الزندانی مدتی که در عربستان اقامت داشت، به تدریس پرداخت و پس از بازگشت به یمن، مشاغل و مسئولیت‌های مختلفی از جمله مدیریت مؤسسه علمی «النور» و تدریس در برخی مؤسسات آموزشی را به عهده گرفت. بعد از برکناری عبدالرحمن الاریانی از ریاست جمهوری یمن در سال ۱۹۶۷م. توسط جنبش ۵ نوامبر، شیخ زندانی به صنعا بازگشت و مدیریت امور علمی وزارت معارف را به عهده گرفت و سپس در سال ۱۳۵۴ به ریاست اداره دعوت و ارشاد درآمد.

خدمات علمی اعجاز علمیِ قرآن‌کریم و سنت پیامبر اسلام، از مهم‌ترین دغدغه‌های علمی و فکری شیخ عبدالمجید زندانی بود که او را به یکی از معاصرین در این حوزه تبدیل کرد. وی همچون سایر علمای اعجاز، به اثبات تقدم اکتشافات علمیِ قرآن در بسیاری از زمینه‌ها مانند پزشکی، آفرینش انسان و زمین‌شناسی می‌پرداخت. در سال ۲۰۰۴ میلادی اعلام شد که وی با مخلوط عصارۀ گیاهان، دارویی برای HIV کشف کرده است که به گفتۀ او بر روی سایر ویروس‌ها و برخی از سلول‌های سرطانی نیز تأثیر دارد. شیخ زندانی همچنین در تأسیس مؤسسۀ بین‌المللی اعجاز علمیِ قرآن و سنت در عربستان سعودی مشارکت داشت و آن را رهبری کرد. اما اختلاف او با دولت عربستان، منجر به بازگشتش به یمن شد.

فعالیت‌های سیاسی عبدالمجید زندانی یکی از نمادهای نهضت اسلامی به شمار می‌آید. وی حین اقامتش در مصر، از جنبش بین‌المللی «اخوان المسلمین» متأثر شده و همواره با آن‌ ارتباط داشت که منجر به دستگیری وی توسط مقامات مصری و اخراج وی از کشور مصر شد. الزندانی با تلاش فراوان و همسویی با فعالان سیاسیِ مسلمان همانند عبدالله احمد، موفق شد بندی به قانون اساسی یمن اضافه کند که در آن شریعت اسلامی منبع همه قوانین قرار گیرد. زندانی در کارزارهای حفاظت از انقلاب یمن در سال ۱۹۶۲م. مشارکت داشت و در طول کار خود در وزارت معارف، با آوردن تعدادی از متفکران ارشد عرب و مسلمان به یمن، در جهت ایجاد تعاملات فکری گسترده تلاش کرد. او همچنان از جهاد مردم مسلمان افغانستان علیه نیروهای روسیه در دهه ۱۹۸۰م. حمایت کرد.

در سال ۲۰۰۴م. ایالات متحده او را در شمار افراد تحت تعقیب سرویس‌های امنیتی خود قرار داد و او را به حمایت از آنچه «تروریسم» می‌نامید متهم کرد. در بیانیۀ دولت وقت ایالات متحده آمده بود که شیخ زندانی «پدر معنوی» اسامه بن لادن، رهبر القاعده است. آمریکا همچنین او را به «تأمین مالی گروه‌های تروریستی» متهم کرد و در سال ۲۰۱۱م. از دولت یمن خواست تا او را دستگیر کند. اما شیخ زندانی این اتهامات را رد کرده و از دولت آمریکا خواست که مدارک خود را به قوۀ قضائیه یمن ارائه دهد.

منابع:

Yemeni Muslim Brotherhood

فرآوری: محمد پناه زاده

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.