خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رپورتاژ آگهی | قوانین کیفری مربوط به توهین به ادیان

یکی از مسائلی که امروزه بسیار نگران کننده است، کم احترامی و قداست زدایی از مقدسات می باشد. در این گزارش با قوانین کیفری مربوط به توهین به ادیان آشنا خواهیم شد.

به گزارش سرویس بازار ردنا (ادیان نیوز)، در دوران پرآشوب و ناامن امروزی، ضرورت برقراری نظم و صلح در جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است. در جوامع اسلامی، بنیاد اصلی برای تأمین امنیت، عدالت، درستکاری و پایبندی به قوانین اسلامی می باشد. در حقیقت، تنها با استناد به این اصول است که می توان جامعه ای دور از فریب و تزویر را پرورش داد.

با این حال، همواره افرادی وجود داشته اند که با این اصول مخالفت کرده و در تلاش برای مختل کردن آرامش جامعه بوده اند تا از این طریق به منافع نادرست خود برسند.

یکی از مسائلی که امروزه بسیار نگران کننده است، کم احترامی و قداست زدایی از مقدسات می باشد. قانونگذار با در نظر گرفتن مقرراتی خاص در این زمینه، در تلاش است تا از گسترش جرائمی که به دین و مقدسات آن آسیب می زنند، جلوگیری کند.

جرم اهانت به مقدسات

به گزارشات ariadadyar.com جرم اهانت به مقدسات در قانون مجازات اسلامی مشخص شده است. بر اساس ماده ۵۱۳ کتاب پنجم این قانون، اهانت به مقدسات تعریف شده است به این صورت که اگر شخصی به شخصیت های زیر توهین کند و مرتکب جرم ساب النبی نشده باشد، گناهکار به اهانت به مقدسات شناخته می شود. این شخصیت ها عبارتند از:

  • مقدسات اسلام
  • هر یک از پیامبران
  • هر یک از ائمه
  • حضرت صدیقه طاهره

در نتیجه، هرگونه توهین یا اهانت به این مقدسات، طبق قانون جرم محسوب می شود و فرد خاطی باید مجازات شود. مجازات های در نظر گرفته شده برای اهانت به مقدسات از توهین به دیگران متفاوت است.

مجازات اهانت به مقدسات

ماده ۵۱۳ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی به مجازات های مرتبط با توهین به مقدسات پرداخته است. در این ماده آمده که اگر فردی به شخصیت های ذکر شده اهانت کند و مشمول جرم ساب النبی گردد، مجازات اعدام برای وی در نظر گرفته شده است.

اگر مرتکب این جرم نشود، مجازات حبس از یک تا پنج سال خواهد بود. با توجه به اینکه این جرم تعزیری است، قاضی می تواند در صورت وجود دلایلی برای تخفیف، مجازات را کاهش یا تغییر دهد.

جرم توهین و مجازات آن

جرم توهین به معنای نسبت دادن یک امر موهن به فردی است به گونه ای که از نظر عرف، منجر به تحقیر و کاهش شان آن شخص شود.

مجازات جرم توهین بسته به اینکه توهین ساده (به افراد عادی) یا مشدد (به اشخاص حقوقی) باشد، متفاوت است و به ترتیب تحت پوشش مواد ۶۰۸ و ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی قرار می گیرد. فرآیند شکایت و رسیدگی به جرم توهین با ارائه شکوائیه آغاز می شود، که این شکوائیه در دفتر خدمات قضایی ثبت و سپس به دادسرا ارسال می گردد.

جان، مال، و آبروی اشخاص در جامعه تحت حمایت قانون گذار قرار دارند، و اعضای جامعه نیز موظف به احترام گذاری به این ارزش ها هستند. این موضوع تا به حدی برای قانونگذار اهمیت دارد که وی بسیاری از تخلفات در این زمینه ها را به عنوان جرم تلقی کرده و مجازات های مربوطه را تعریف نموده است.

به عنوان مثال، نقض حرمت جان افراد از طریق سلب حیات در قالب جرم قتل در نظر گرفته شده و قانونگذار مجازات هایی چون قصاص و دیه را برای آن پیش بینی کرده است.

ariadadyar

احترام به آبروی افراد در جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است و قانونگذار کشورمان نقض این احترام را در قالب جرم توهین مورد توجه قرار داده و مجازات های مربوط به آن را پیش بینی کرده است.

توهین در معنای لغوی به مفاهیمی چون خوار شمردن، ضعیف پنداشتن، و حقیر دانستن اشاره دارد. برای جلوگیری از جرم توهین و فحاشی، در بسیاری از کشورها مجازات های سختگیرانه ای تعیین شده است.

توهین به حیثیت و آبروی افراد به آنها آسیب می رساند. در کشور ما نیز توهین و فحاشی به عنوان جرم تلقی شده و مجازات های آن در قانون مجازات اسلامی تعریف شده است.

منبع ariadadyar
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.