خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ورود عید نوروز به تقویم رسمی کشور عراق چه آورده‌ای دارد؟

تجربه بی‌نظیر اربعین در جهان اسلام را درنظر بگیرید. چه عاملی این پیوند بزرگ را شکل داده است؟ قطعاً انگیزه‌های دینی و مذهبی موتور محرک بزرگ‌ترین رویداد اجتماعی جهان اسلام محسوب می‌شود. حال ورود عید نوروز به مناسبات رسمی عراق می‌تواند بهانه‌ای برای رویدادسازی ملی-مذهبی و بهره‌برداری در جهت تقویت همبستگی میان دو کشور به شمار آید.

به گزارش تحریریه ردنا (ادیان نیوز)، «پارلمان دولت عراق چندی پیش طی بیانیه‌ای، اعلام کرد: هرساله عید نوروز در ۲۱ مارس به‌عنوان یک تعطیل رسمی در سراسر عراق شناخته خواهد شد. گروه سرویس اجتماعی ردنا در این گزارش، به بررسی تأثیر ورود نوروز به تقویم ملی عراق و همچنین وضعیت تعطیلات اقلیت‌های دینی می‌پردازد.»

یک ایرانی یا عراقی اغلب به‌واسطه یک رویداد و مناسبت دینی و مذهبی وارد خاک یکدیگر می‌شوند. شاید این بار بتوان گفت ورود عید نوروز به تقویم رسمی عراق یک بهانه مشترک جدیدی در اطلس مفاهیم میان دو ملت در جهت تقویت و گسترش صلح، مهر دوستی، وحدت ملی و تکریم اقوام و اقلیت های دینی اضافه کند.

بیشتر مردم عراق و ایران به‌واسطه تقویم و جاذبه‌های مذهبی و دینی به خاک یکدیگر سفر می‌کنند. مناسبت‌های دینی و آیین مذهبی مشترک میان دو ملت، همواره در بزنگاه‌های تاریخی این دو کشور را به هم متصل نگه‌داشته است. می‌توان ورود عید نوروز به تقویم رسمی کشور عراق را به فال نیک بگیریم. اگر بتوان از جاذبه و پتانسیل بسیار بزرگ نوروز به‌مانند جذابیت سفرهای دینی و مذهبی استفاده کنیم. تجربه جهان های مختلف برای هر انسانی یک حالت گذاری پدید می‌آورد. این اتفاق سیاسی در پارلمان عراق، می‌تواند بهانه‌ای باشد تا شهروندان ایرانی یا عراقی بتوانند با یک فرض دیگری هم وارد خاک یکدیگر شوند.

نوروز به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های دنیا، ریشه در فرهنگ و تاریخ ایران و همچنین کردستان دارد. اضافه شدن این جشن به تقویم رسمی عراق به‌عنوان یک نماد فرهنگی، می‌تواند به تقویت روابط بین دو کشور و همچنین احترام به فرهنگ و تاریخ مردم کرد کمک کند.

این اتفاق مهمی برای مردم کرد عراق و همچنین ایرانیان مقیم این کشور است. این رویداد گامی مثبت در جهت تقویت روابط فرهنگی و تاریخی بین ایران و عراق خواهد بود. این امر به افزایش حسن نیت بین دو ملت کمک می‌کند و می‌تواند زمینه را برای همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های مختلف فراهم کند.

عید نوروز به‌مثابه یک سرمایه نمادین اجتماعی و تاریخی می‌تواند فرصتی برای توسعه گردشگری و تجارت بین ایران و عراق باشد. چراکه گردشگران ایرانی می‌توانند از این فرصت برای بازدید از عراق و تجربه فرهنگ و تاریخ غنی این کشور استفاده کنند و همچنین تبادلات تجاری بین دو کشور می‌تواند افزایش یابد. تجربه بی‌نظیر اربعین در جهان اسلام را درنظر بگیرید. چه عاملی این پیوند بزرگ را شکل داده است؟ قطعاً انگیزه‌های دینی و مذهبی موتور محرک بزرگ‌ترین رویداد اجتماعی جهان اسلام محسوب می‌شود. حال ورود عید نوروز به مناسبات رسمی عراق می‌تواند بهانه‌ای برای رویدادسازی ملی-مذهبی و بهره‌برداری در جهت تقویت همبستگی میان دو کشور به شمار آید.

از طرفی دیگر، این موضوع می‌تواند به نفع احزاب و گروه‌های سیاسی که از روابط نزدیک‌تر با ایران حمایت می‌کنند، قلمداد شود. البته دولت عراق باید تلاش کند تا از این فرصت برای تقویت وحدت ملی و احترام به حقوق همه اقلیت‌های مذهبی در این کشور استفاده کند.

اضافه شدن این جشن به تقویم رسمی عراق به‌عنوان یک نماد فرهنگی، می‌تواند به تقویت روابط بین دو کشور و همچنین احترام به فرهنگ و تاریخ مردم کرد کمک شایانی کند.

اما اگر قدر این فرصت دانسته نشود، شاید این فرصت به یک تهدید نیز مبدل شود.

به‌هرحال عراق کشوری با تنوع قومی و مذهبی بسیار بالایی است. علاوه بر نوروز، اقلیت‌های دینی مختلف در عراق نیز تعطیلات خاص خود رادارند. در برخی موارد، تعطیلات اقلیت‌های دینی می‌تواند منجر به تنش‌های قومی شود. چراکه برخی نگران هستند که این موضوع بتواند به گروه‌های افراطی مانند داعش فرصتی برای سوءاستفاده و تحریک تنش‌های قومی بدهد. به‌هرحال باید به حواشی تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های حوزه اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در جامعه توجه ویژه‌ای داشت.

جالب‌توجه است که اقلیت‌های مذهبی کشور عراق علاوه بر تعطیلات رسمی، دارای روزهای تعطیلی ویژه خود نیز خواهند بود. به‌این‌ترتیب به‌طور خاص مسیحیان سه روز، یهودیان پنج روز، مندائیان صائبی شش روز و بایزدیان نیز ۱۴ روز علاوه بر تعطیلات رسمی عمومی، تعطیلات دینی و مذهبی خود را نیز دارند.

درنهایت، زمان نشان خواهد داد که اضافه شدن عید نوروز به تقویم رسمی عراق چه پیامدهایی خواهد داشت. این موضوع پیچیده است و عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود.

تحریریه ادیان نیوز

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.