خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

خلع لباس کشیش هوش مصنوعی توسط کلیسا

یک چت‌بات هوش مصنوعی با نام «کشیش پدر جاستین» که توسط شرکت کاتولیک انسور (Catholic Answers) با هدف پاسخ به سؤالات مربوط به ایمان کاتولیک طراحی شده بود به دلیل شهرت و ناتوانی در ارائه پاسخ‌های دقیق و قابل اعتماد به کاربران مسیحی از مقام خود خلع شد.

به گزارش سرویس اجتماعی ردنا (ادیان نیوز)، در ماه گذشته، رباتی به نام “پدر جاستین” در فضای هوش مصنوعی توسط وب‌سایت “پاسخ‌های مسیحیت” روانه بازار شد؛ اما بازی این بار کمی متفاوت پیش رفت. کاربران به‌جای سؤالات طنزآمیز، شروع کردند به اعتراف به گناهان نزد این ربات و بعد درخواست‌های دیگری نظیر خواندن متن ازدواج و… رواج پیدا کرد.

باور این دسته از کاربران این بود که اعتراف گناه نزدیک روبات، راحت‌تر از انجام آن نزد کشیش‌های واقعی است! و ترجیح می‌دهند بسیاری از امورات دیگر خود را با این روبات پیش ببرند.

اقبال به این ربات و خلق فرآیندهای جدید دینی، کلیسای مرکزی واتیکان را بر آن داشت که در اولین گام، آن را فاقد اعتبار بخواند و بعد از پایگاه مربوطه بخواهد لباس کشیشی از تن این ربات بیرون کند و ربات، خود را فردی مسلط به الهیات مسیحی معرفی کند!

گفته می‌شود «Catholic Answers» پدر جاستین را به دلیل «دادن پاسخ‌های عجیب‌وغریب» و همچنین «ادعای اینکه یک کشیش واقعی است» از مقام خود عزل کرده است.

برخی از پاسخ‌های عجیبی که کشیش جاستین برای مخاطبان مجازی خویش ارائه می‌داد، عبارت‌اند از:

  • ادعای اینکه می‌تواند گناهان را ببخشاید.
  • توصیه به استفاده از Gatorade به‌جای آب برای فریضه دینی غسل‌تعمید.
  • ادعای اینکه در یک کلیسای واقعی در شیکاگو منصوب‌شده است.

این پاسخ‌ها نگرانی‌هایی را در مورد اینکه کشیش جاستین ممکن است کاربران را گمراه کند یا حتی به تفکرات و ایمان معنوی آن‌ها آسیب برساند، ایجاد کرد. به همین دلیل، Catholic Answers تصمیم گرفت فعالیت این چت‌بات را متوقف کند.

ماجرای کشیش پدر جاستین نمونه‌ای از چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی درزمینهٔ مذهب است. این موضوع نشان می‌دهد که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند هم برای آموزش و ترویج ایمان و هم برای ایجاد سردرگمی و آسیب احتمالی مورداستفاده قرار گیرد.

احتمالاً در سال‌های آینده بحث‌ها در مورد چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در مذهب با چالش‌های بیشتری ادامه خواهد داشت.

همان‌طور که هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه می‌دهد، مهم است که بحث‌های آگاهانه‌ای در مورد نحوه استفاده مسئولانه از آن داشته باشیم.

چالش دین و هوش مصنوعی
بحث‌های اخلاقی پیرامون هوش مصنوعی خلع مقام کشیش پدر جاستین نگرانی‌هایی را در مورد استفاده از هوش مصنوعی در زمینه مذهب برانگیخت

منبع: futurism

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.