خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

یک زن یهودی رئیس جمهور مکزیک شد

کلودیا شینباوم با کسب بیشترین آرا به عنوان نخستین رئیس جمهور زن یهودی در تاریخ کشور مکزیک انتخاب شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کلودیا شینباوم شهردار سابق مکزیکوسیتی و کاندیدای حزب حاکم موسوم به «مورنا» در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، با کسب ۵۸.۳ تا ۶۰.۷ درصد آرا، به عنوان نخستین زن در انتخابات ریاست جمهوری مکزیک به پیروزی رسید.

بنا به نوشتۀ رویترز، پیروزی کلودیا شینباوم در این انتخابات، یک گام بزرگ برای مکزیک محسوب می‌شود که به عنوان کشوری با فرهنگ ماچو (مردسالارانه) شناخته می‌شود و دومین جمعیت بزرگ کاتولیک رومی جهان را در خود جای داده است که برای سال‌ها مبلغ ارزش‌ها و نقش‌های سنتی برای زنان بوده است.

کلودیا شینباوم پس از اعلام نتایج آرا خطاب به هوادارانش گفت: «برای اولین بار در تاریخ ۲٠٠ سالۀ جمهوری، من به عنوان نخستین رئیس جمهور زن مکزیک انتخاب شدم».

وی در ادامه افزود: «ما نشان دادیم که مکزیک یک کشور دموکراتیک با انتخابات مسالمت‌آمیز است.»

بنا به نوشتۀ خبرگزاری رویترز، کلودیا شینباوم که ۶۱ سال دارد، نخستین زنی است که در یک انتخابات سراسری در ایالات متحده آمریکا، مکزیک یا کانادا پیروز شده است.

کلودیا شینباوم که پیش‌تر در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ شهردار مکزیکوسیتی بوده است، اکنون به عنوان رئیس جمهوری این کشور مسیر پیچیده‌ای در پیش دارد و باید به وعده‌های خود مبنی بر ارتقای سیاست‌های رفاه عمومی در حالی که با کسری بودجه هنگفت و رشد اقتصادی پایین روبرو است، جامۀ عمل بپوشاند.

پدربزرگ و مادربزرگ خانم شاینباوم از یهودیانی هستند که در دوران جنگ دوم جهانی از بلغارستان به مکزیک مهاجرت کردند تا از دست نازی‌ها فرار کنند.

او قبل از اینکه وارد عرصه سیاست شود، شغلی درخشانی به عنوان دانشمند نیز داشت.

منبع رویترز
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.