خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چرا وزیر امور دینی تونس برکنار شد؟

در آبان ۱۳۹۵ «عبدالجلیل بن سالم» وزیر امور دینی تونس به دلیل انتقاد از وهابیت در عربستان از سمت خود برکنار شد. اکنون نیز این اتفاق به دلیل فوت حجاج تونسی در مکه مجدداً تکرار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، تا به حال موضوع برکناری وزیر امور دینی در کشور تونس چندبار رخ داده است.

درسال ۱۳۹۵ وزیر امور دینی تونس در پی انتقاد به وهابیت و متهم کردن عربستان به ترویج افراط گرایی و تروریسم از سمتش برکنار شد. این انتقادات پس از فاجعه منا در حج آن سال که منجر به کشته شدن صدها زائر از جمله ده‌ها زائر تونسی شد، رخ داد.

اکنون نیز در پی وقوع حوادث ناگوار در مراسم حج امسال که منجر به جان باختن زائران متعددی از جمله [تعداد] زائر تونسی شد، وزیر امور دینی تونس از سمت خود برکنار شد.

گفته شده رئیس جمهور تونس وزیر امور حج و زیارت این کشور را در پی انتقادات گسترده پس از فوت حجاج تونسی در عربستان به دلیل گرمای شدید هوا، برکنار کرد!

در بیانیه ریاست جمهوری تونس درباره برکناری غیبی جزئیات دیگری منتشر نشده است. افزایش دمای هوا و گرمای شدید در عربستان سعودی تاکنون به مرگ دست کم ۴۹ تن از حجاج تونسی حاضر در مراسم حج امسال منجر شده است. به نوشته رویترز، خانواده‌های تونسی هم‌اکنون در جست و جوی چندین تن از مفقودشدگان هستند!

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که امکانات فراهم شده توسط مقامات عربستان برای خنک کردن زائران کافی نبوده و بسیاری از زائران کشورهای مختلف به دلیل گرمازدگی در دمای بالای ۴۸ درجه سانتیگراد جان باخته‌اند. گرچه هنوز مقامات عربستان سعودی آمار رسمی میزان فوتی‌های حج امسال را منتشر نکرده‌اند، اما با توجه به اخبار غیررسمی به نظر می‌رسد بیش از ۹۰۰ زائر جان خود را از دست داده‌اند.

متاسفانه در سال‌های اخیر، تعداد زیادی از زائران در حین انجام مراسم حج در عربستان به دلیل گرمای شدید جان خود را از دست داده‌اند.

مرگ و میر زائران سرزمین وحی در سال‌های اخیر:

  • ۱۴۰۱: در حج سال ۱۴۰۱، به دلیل گرمای طاقت‌فرسا در مکه، بیش از ۹۰۰ زائر جان باختند. گفته می‌شود که حدود ۶۰۰ نفر از این جان باختگان زائران مصری بوده‌اند.
  • ۱۳۹۵: در فاجعه منا در حج سال ۱۳۹۵، به دلیل ازدحام جمعیت و گرما، حدود ۷۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

دلایل مرگ و میر:

    • گرمای شدید: یکی از اصلی ترین دلایل مرگ و میر زائران، گرمای شدید هوا در شهر مکه، به خصوص در طول ماه‌های تابستان است.
    • شرایط نامناسب: ازدحام جمعیت، کمبود آب آشامیدنی و سایه، و همچنین فقدان خدمات پزشکی کافی، می تواند به تشدید گرمازدگی و سایر مشکلات سلامتی زائران کمک کند.
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.