خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ما جامعه‌ای که پیامبر اسلام دنبال آن بود را گم کردیم

یک محقق و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: ما جامعه ای که پیامبر (ص) اسلام دنبال آن بود را گم کردیم و واقعیت جامعه ای که باید دینی باشد را به حاکمیت واگذار کردیم درحالیکه کارهایی با نام دین انجام می شود ولی دینی نیست.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام والمسلمین حسن پویا در جدیدترین گفت وگو خویش اظهار داشت: تغییر و تبدیل از جامعه ای به جامعه دیگر نیازمند برنامه ریزی و قوانینی است که در تعالیم پیامبر اکرم (ص) رعایت شده است و پیامبر در طریق اصلاح جامعه، آنچه را که به ایشان وحی می شده عمل می کرده است.

وی با اشاره به نگاه اجتماعی قرآن به دعوت پیامبر اظهار داشت:  پیامبر اکرم (ص) براساس دستور الهی، دعوت خود را از نزدیکان خویش آغاز می کند و برای تغییر جامعه به تدریج و آرام اقدام می کند. پیامبر(ص) در گفتار و عمل آنچنان سخن می گفت و رفتار می کرد تا بتواند جامعه را با خود همراه کند. البته شهرت پیامبر در بین مردم طی ۴۰ سال قبل از بعثت در توجه جامعه به ایشان و صادق دانستن ادعای نبوت بسیار موثر بوده است.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) به تدریج سنت های جاهلی را از میان برداشت، گفت: پیامبر سال سوم هجرت زمانیکه از مدینه باز می گردند، تازه دستور حرمت شراب داده می شود و در وجوب نماز می فرمایند که در حالت مستی نماز نخوانید. به عبارتی ابتدا وجوب نماز را تاکید می کنند و سپس آرام آرام بر حرمت شراب دستور می دهند.

وی بیان داشت: کلمه «توحید» که ما به معنای وحدانیت می گیریم باید در کل جامعه سرایت کند یعنی وقتی پیامبر می فرماید انسان ها با هم برابر هستند این همان توحید است و جامعه ای توحیدی است که هیچ تفاوتی به معنای واقعی کلمه در جامعه نباشد. «توحید» باید در تمام ارکان جامعه به معنای واقعی کلمه و عملا جاری شود وگرنه مردم تنها با شعاردادن اعتقاد پیدا نمی کنند.

وی گفت: قرآن به صراحت، ملاک برتری را تقوا به معنای عام می داند یعنی فرد حرمت انسان به ما هو انسان را نگه دارد، محرمات را انجام ندهد و واجبات را انجام بدهد، نیازی هم به مستحبات نیست بلکه در همین حد عمل کند تا اختلاف طبقاتی از بین برود.

وی ادامه داد: آنچه را که اسلام به معنای دین انسانی در پی آن است و عملا پیامبر(ص) در دوران مدینه فاضله و امام علی (ع) به عنوان حاکم اسلامی نشان دادند، حکمران باید در تمام ابعاد اجتماعی، سیاسی، اجتماعی با تمام افراد یکسان رفتار کند، در متن جامعه حضور داشته باشد و همراه و همدل با مردم در مشکلات باشد و برای رفع مشکلات همراهی و کمک کند. حکمرانی که این رفتار را نداشته باشد و تنها نام اسلام را یدک بکشد جز تاثیر منفی هیچ چیزی نخواهد داشت و این جامعه را تهی کرده و افراد را از انسانیت می اندازد لذا برای یکدیگر احترام قائل نیستند.

آقای پویا بیان داشت: علت بازگشت جامعه پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) به جامعه جاهلی، حاکمان هستند. حاکمان بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) به توصیه های حضرت عمل نکردند، امامت را برداشتند و خلافت را جایگزین کردند، امارت بر مسلمین را پسندیدند درحالیکه جامعه اسلامی و دینی مردم را رعیت نمی داند.

وی گفت: فرسخ ها با جامعه اسلامی و دینی مطلوب فاصله داریم. ما جامعه ای که پیامبر (ص) اسلام دنبال آن بود را گم کردیم و واقعیت جامعه ای که باید دینی باشد را به حاکمیت واگذار کردیم درحالیکه کارهایی با نام دین انجام می شود ولی دینی نیست. ما نباید همه چیز را به نام دین انجام دهیم. اگر می خواهیم جامعه درست شود، مسائل اجتماعی و سیاسی را به عاقلان جامعه واگذار کنیم و مسائل دینی هم به نام دین باشد اشکال ندارد. در کشورهای اسلامی مناسک دینی انجام می شود ولی جامعه دینی نیست چون از دین سوء استفاده می شود و به نوعی دین فروشی می شود. ما با جامعه ایده آل پیامبر(ص) بسیار فاصله داریم.

منبع شفقنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.