خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

محمدرضا خوشرو: رسانه تعیین می‌کند شما بخندید یا گریه کنید

نشست سرگرمی در رسانه، چالش‌ها و فرصت‌های رسانه ملی با ارائه دکتر سید محمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم سیمای جمهوری اسلامی ایران در دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، سید محمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم در ادامه سلسله نشست های لبه دانش که با موضوع سرگرمی در رسانه، چالش‌ها و فرصت‌های رسانه ملی در سالن شهید قدوسی دانشکده با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمدرضا نواب، ریاست دانشکده، اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سرداران جبهه مقاومت در لبنان مطرح کرد: رسانه یکی از بهترین ابزارهای سده جدید برای بازنمایی وقایع و حوادث انسانی است. قدرت رسانه در بازنمایی فاتحان جنگ بسیار توانمند است. زمانی مک لوهان به عنوان یکی از تئورسین های اجتماعی غرب درباره رسانه و ایده دهکده جهانی صحبت کرد، شاید کمتر کسی به عمق افکار وی پی برده بود. مارشال مک لوهان گفت جهان الکتریکی، در حد یک روستا در هم فشرده می‌شود. از تاثیرگذارترین جملات او درباره جنگ بود. به طوری که مک لوهان پیش بینی کرده بود که جنگ های آینده در صحنه رسانه ها بازنمایی خواهد شد. نگرش جنگ نیز از این حوزه متاثر است.

مدیر شبکه نسیم در دانشکده رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به نظریات اندیشمندان جامعه شناسی که برای رسانه شان و جایگاه ویژه ای قائل بودند، گفت: محدودیت های رسانه ای در زمان بازنمایی جنگ یکی از مهم ترین مصادیق این موضوع است که روایت ها با ذائقه و سلایق حکومت ها و قدرت های درگیر صورت بندی می شود.

نقش تعیین کننده رسانه در جلوه گری صحنه های جنگی

وی ادامه داد: سرگرمی و نوع تنش به شکلی روایت می شود که احساس غم و شادی برای مخاطب ایجاد شود. رسانه انتخاب می کند که با انتشار اخبار جنگ، ترور و ناامنی، کدامیک از صحنه های تراژدی و غمگین روایت شود. درواقع رسانه تصمیم می گیرد کدام وجهه و شکل و شمایل جنگ را به رخ شما و مخاطب بکشاند. و این قدرت فضای رسانه است. روایت سرگرم‌کننده از وضعیت های جنگی یا روایت غم انگیز در ماجرای غزه؟ این اقدامات بخشی از بازنمایی قدرت امپراتوری رسانه های جهانی است. اما جالب است بدانید معمولاً اولین بازنمایی ها از جنگ (علی الخصوص جنگهای مرتبط نظیر جنگ با فلسطین و لبنان) ابتدا از جانب اسرائیل صورت گرفت.

و این تراژدی رسانه است!

این فعال رسانه ای افزود: تکنیک های رسانه ای در بازنمایی از جنگ نزد داعش و صهیونیستی ها باهدف عادی سازی و ایجاد رعب و وحشت استفاده می‌شود. به طوری که صهیونیست ها با رسانه به عادی سازی جنگ می پردازند. و از کشته ها و جان ارزشمند انسان ها فقط یک عدد نمایش می دهند. این نرمالیزه کردن سیاه و کثیف ترین دستاورد بشری در جنگ باعث می شود حواس انسان دردمند و مسئول از عمق فاجعه های انسانی در جنگ ها و عواقب خطرناک آن پرت شود. یعنی زورگویان با عادی سازی کشتار حواس ها را پرت می کنند تا کسی نگوید تو اینجا چه می کنی؟ چرا زور می گویی؟ چرا تجاوز و کشتار راه انداخته ای؟ و این تراژدی رسانه است!

سید-محمدرضا-خوشرو

تناقض در صنعت تفریحات حلال را چه کنیم؟

سرپرست شبکه نسیم مطرح کرد: از جمله مهم‌ترین برنامه‌های صدا و سیما در دوره‌ی تحول توجه به نیازهای عامه‌پسندانه مخاطب در بستر سالم است. بنابراین ما باید به حوزه تفریح و سرگرمی در رسانه توجه کنیم. امروزه اگر نتوانیم تنوع و ظرفیت فرهنگی سرگرمی رسانه ملی را افزایش دهیم، اقبال عمومی به سمت شبکه های ماهواره ای و اجتماعی غیر ایرانی مانند: شبکه های منوتو، بی بی سی و… بیش از پیش خواهد شد. البته تجارب موفق ما نیز کم نیست. برنامه های طنزی مثل خندوانه، دورهمی، نود، سریال پایتخت و… . اما کج سلیقگی برخی مسئولین و مدیران باعث شد ما از برخی دستاوردها فاصله بگیریم. ما باید بتوانیم از صنعت تفریح سالم و سرگرمی حلال استفاده کنیم. البته استخراج سرگرمی و صنعت تفریح حلال در رسانه نیز با استفاده از مبانی اهل بیت و تفکرات اسلامی انجام شده است اما در بخشی از این دستاوردها تناقض وجود دارد.

سید محمد خوشرو در پایان خاطرنشان کرد: در سرگرمی‌سازی ما به دنبال فعالیت‌هایی هستیم که افراد را سرگرم می‌کند. سرگرمی‌سازی با گسترش رسانه‌ها در این حوزه با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. افراد درگیر در رسانه خیلی دقیق‌تر رفتار مردم را رصد می‌کنند تا متوجه شوند چه محتواهایی برای افراد سرگرمی ایجاد می‌کند. دغدغه مطالعات دین و رسانه بهتر خواهد توانست مباحث حوزه آسیب شناسی را تبیین و واکاوی نماید. بنابراین بنده به عزیزان پژوهشگر و اساتید دانشکده رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب پیشنهاد می کنم برای خلاء حوزه سرگرمی و تفریح در رسانه ملی فکر جدی و تحقیقات و پژوهش های متنوعی ارائه کنند و با توصیه های پژوهشی ما را در این کار کمک کنند. در پایان جلسه نیز افراد و شرکت کنندگان حاضر در جلسه به پرسش و پاسخ با سخنران پرداختند و فضای انتقادی، شفاف و صریحی پدید آوردند.

 

خبرنگار: محمد پناه زاده گله بان

سید-محمدرضا-خوشرو-شبکه-نسیم

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.